Lägg upp hemsida och se den från annan dator ? ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Matheuz
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Lägg upp hemsida och se den från annan dator ? ?

Inlägg av Matheuz »

Hallå alla Ubunto Mästare här inne på detta forum !

Här kommer en tråd från en äkta nybörjare som inte är så varm i kläderna i detta och hoppas därför att det finns några kunniga Ubuntu mästare här som kan hjälpa mig..

Bakgrund
Jag är som sagt helt ny i detta och tanken är att jag skall ha en egen "hemma server" där jag kan ha min hemsida. För detta har jag nu en gammal burk som jag har installerat Ubuntu Desktop på. Där har jag installerat "paketen" Php5, MySql-Server, Apache2 och sist även phpMyPhpAdmin.

Dessa har jag testat genom att köra 127... och localhost och då fått en känsla av att de fungerar (it working). Kan även logga in på phpMyAdmin.

Fråga
Min stora fråga nu är hur jag gör NU för att min hemsida skall kunna ses från en extern dator med dessa program.

Har ingen aning om hur jag "går vidare" rent praktiskt och vad för inställningar som behövs göras i för att det skall funka.

Avrunding
Är mycket tacksam om någon tydligt kan birstå med hjälp ! Gärna i punkt form. Alternativt att jag kanske kan ringa upp och så tar man det mutligt i stället. Har mailat min "mentor" här inne men inte fått någon återkoppling på mina mail som jag sänt. Lägger nu hoppet att någon här kan vara behjälplig.

Bästa förhoppningar

Mattias Svenzon
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Lägg upp hemsida och se den från annan dator ? ?

Inlägg av Konservburk »

Matheuz skrev:Min stora fråga nu är hur jag gör NU för att min hemsida skall kunna ses från en extern dator med dessa program.
Du behöver IP-adressen som leder till din hemmaserver. Sitter du bakom en router så är det IP-adressen till routern du ska använda, och då måste du även in och pilla i routerns inställningar för portforwarding så att port 80 slussas vidare till din hemmaservers interna ip-adress som då brukar börja med 192.168.
Matheuz
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Matheuz »

Tack tack Konservburk !

Trevligt att du skickade ett litet svar på min tråd. Dock undrar jag fortfarande hur jag skall göra rent praktiskt för att min hemsida skall kunna ses från internet.

Är som sagt helt "grön" i Ubunto och hittar fan ingenting i detta bakvända operativsystem där allt är ologiskt och upp och ner.

* Var skall jag lägga min hemsida i Ubuntu ?

* Skall jag skapa en mapp, och i så fall hur skapar jag en mapp i detta operativ system ?

* Vart skall denna mappa läggas (med min hemsida i) för att den skall skall fungera med Php5, MySql-Server, Apache2 och php-MyAdmin ?

* Vilka inställningar skall / behövs göras i dessa program för att de skall gå att se sidan samt använda kontaktformuläret i den ?

* VAD FAN SKALL GÖRAS RENT PRAKTISKT FÖR ATT FÅ DETTA ATT FUNGERA ? ? ?

Tacksam om någon förstår min frustration !

/ Mattias
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Matheuz skrev:Dock undrar jag fortfarande hur jag skall göra rent praktiskt för att min hemsida skall kunna ses från internet.
Exakt hur du gör beror på om du har en router eller inte, och i så fall även vilken typ av router det är. Har du en router eller inte? Vet du hur du tar reda på dess ip-adress? Vet du hur du tar reda på datorns ip-adress?
Matheuz skrev:* Var skall jag lägga min hemsida i Ubuntu ?

* Skall jag skapa en mapp, och i så fall hur skapar jag en mapp i detta operativ system ?

* Vart skall denna mappa läggas (med min hemsida i) för att den skall skall fungera med Php5, MySql-Server, Apache2 och php-MyAdmin ?

* Vilka inställningar skall / behövs göras i dessa program för att de skall gå att se sidan samt använda kontaktformuläret i den ?
Det bör redan finnas en färdig katalog som heter /var/www/ där du kan lägga din hemsida. Sen syns den om du skriver localhost i adressfältet i webbläsaren på samma dator eller ip-adressen om det är från en annan dator.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"