Hänger sig... varför?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
daBlo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hänger sig... varför?

Inlägg av daBlo »

Har precis installerat Ubuntu för första gången och gillar verkligen miljön och allt så vill verkligen försöka ha kvar det.

Men nu har jag problemet med att så fort jag grejer i det med mer än 1 sak i taget, typ surfar och grejar med bilder (detta var bara exempel, kan lika gärna vara 2 andra saker) så hänger det sig en stund, det tonar ner i grått och återgår efter 5-10sek att fungera igen. Detta är väldigt störande och kan jag inte få löst problemet så kommer jag inte orka ha kvar detta...

Har jag installerat fel?

Använde följande för installation:

/ = 8gb
/home =200gb
/swap =6gb (har 3gb ram)

har också en windows7 installation på samma hårddisk fast i egen partition.

Har gjort alla uppdateringar som finns. Tips och idéer mottages mer än gärna.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Hänger sig... varför?

Inlägg av Konservburk »

På din beskrivning låter det som att det är något med skrivbordseffekter som strular. Försök inaktivera dessa och se om problemet kvarstår. Du hittar den här inställningen under menyn:

System -> Inställningar -> Utseende -> Visuella effekter
daBlo

Inlägg av daBlo »

Hmm... okej. Det verkar ju funka, men ska det verkligen behövas när man har 3gb ram? Suger det så mycket kraft eller vad?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

daBlo skrev:Hmm... okej. Det verkar ju funka, men ska det verkligen behövas när man har 3gb ram? Suger det så mycket kraft eller vad?
Jag tror inte att RAM spelar speciellt stor roll i detta. Då är nog ditt grafikkort och vilken grafikdrivrutin du använder betydligt viktigare. Sen har vi det här eländet med flash som i vissa fall kan få långsamma processorer att gå på högvarv.
daBlo

Inlägg av daBlo »

Har du iofs rätt i, men att det ska ta sådan kraft? Kan ju liksom spela spel utan problem. Men är det då så att det kräver mer av grafikkorten i dessa OS än i Windows då?

Klarar mig utan detta, vill bara veta alltså. Och jag ändrade inte visuella effekter, bara inaktivera "Fönternavigatorn Avant" så flöt det på igen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

daBlo skrev:Har du iofs rätt i, men att det ska ta sådan kraft? Kan ju liksom spela spel utan problem. Men är det då så att det kräver mer av grafikkorten i dessa OS än i Windows då?
Det tar egentligen inte så mycket kraft. Det är mer att grafikkortsdrivrutinerna som följer med från början inte alltid är helt bra. Om du t.ex. har ett grafikkort från nvidia så brukar det hjälpa ganska mycket att aktivera nvidias egna drivrutiner istället. Kolla under menyn:

System > Administration > Hårdvarudrivrutiner
daBlo

Inlägg av daBlo »

3D-accelererad proprietär grafikdrivrutin för ATI-kort.

Denna drivrutin krävs för att fullständigt utnyttja 3D-funktionaliteten i några av ATI:s grafikkort, såväl som att tillhandahålla 2D-acceleration för nyare kort.

Så står det där... känns rätt :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

daBlo skrev:3D-accelererad proprietär grafikdrivrutin för ATI-kort.

Denna drivrutin krävs för att fullständigt utnyttja 3D-funktionaliteten i några av ATI:s grafikkort, såväl som att tillhandahålla 2D-acceleration för nyare kort.

Så står det där... känns rätt :)
Jag har dålig koll på hur det är med ati/amd numera. Ofta beror det mycket på hur pass nytt/gammalt grafikkort man har. Ibland är det tyvärr så att det allra senate korten inte har annat än 2d-drivrutiner.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"