Ja, nybörjare

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Ontherun
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ja, nybörjare

Inlägg av Ontherun »

Det här är bara pinsamt.
Jag har fuskat lite med ubuntu tidigare, men mest på kul i min stationära dator. Grunderna är väl rätt så klara.
Har kört win7 i min netbook ett tag, men det är trots allt ganska segt och jag vill ju ha lite vana i andra operativsystem också, så bytte till ubuntu netbook edition. Det fungerar inte smärtfritt, men är nöjd i stort med de första intrycken.
Till det pinsamma problemet:
Jag hittar verkligen inte grundläggande saker som en administrationsflik. Rullistan till vänster innehåller inget sådant, och på inget annat logiskt ställe hittar jag det heller.
Behöver ju tillgång till åtminstone terminalen. Peka mig i rätt riktning...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ja, nybörjare

Inlägg av mcNisse »

Jag har inte kört unity så jag vet inte om standard knep fungerar där, men det kan ju inte skada att testa ???
Tryck ALT-F2 och skriv gnome-terminal
Användarvisningsbild
Ontherun

Inlägg av Ontherun »

Nada...

Saknar att inte kunna använda skrivbordet också. Tänker nog byta till en vanliga 10.10 istället när jag har tid.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Prova att välja Classic när du loggar in.
Unity för Maverick är ingen höjdare :P
Användarvisningsbild
Ontherun

Inlägg av Ontherun »

Det var ju en enkel lösning på problemet. Kan inte säga att unity är något för mig. Classic kör skitbra i både netbook och stationär.
Användarvisningsbild
Ontherun

Inlägg av Ontherun »

..dubbelpost :/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ontherun skrev:Det var ju en enkel lösning på problemet. Kan inte säga att unity är något för mig. Classic kör skitbra i både netbook och stationär.
Jo, lite så jag också tänkte när jag körde Maverick.

I den kommande releasen Natty (11.04) så har man gjort om Unity från början och denna gång så börjar det faktiskt att lika nånting och bli ett alternativ till Classic. Du får väl testa och bedömma det senare i vår efter releasen i slutet på april ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"