Nytt grafikkort. Skärm: Out of range

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Ontherun
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Nytt grafikkort. Skärm: Out of range

Inlägg av Ontherun »

Pusslade ihop en dator och stoppade i Ubuntu istället för Fönster - så jag är nybörjare.
När jag installerade grafikkortet upptäckte jag att min skärm inte hade någon DVI-utgång, så har kört på moderkortets integrerade ett tag. Nu skaffade jag en adapter, DVI till analog, och allt var frid och fröjd. Så skulle jag uppdatera drivrutinerna för kortet så diverse effekter kunde utnyttjas. Efter omstart får jag endast detta i bild:
Out of range
75.0kHz / 60 Hz
Vad jag förstår så är väl min skärm (inte alls gammal, bara relativt budgetvänlig) för dålig. Uppdateringshastighet? Upplösning?
Hur som helst kommer jag ju inte ens in för att ändra inställningarna. Då måste jag plocka ut grafikkortet. Kan man ändra inställningar för ett grafikkort som inte sitter i? Vad bör jag ändra?
Safe-mode är väl något man kör i ubuntu snarare än triggar igång under uppstart?
Användarvisningsbild
Ontherun

Re: Nytt grafikkort. Skärm: Out of range

Inlägg av Ontherun »

Svarar mig själv med en uppdatering.
Pluggade i en annan skärm. Det fungerade. Alltså fungerar grafikkort, adapter och resten av datorn. Min ordinarie skärm är dock kass.
Tänkte jag skulle kunna ändra uppdateringsfrekvensen (som jag tror är problemet) och bara plugga tillbaks. Men icke. Lånar den här skärmen som fungerar tills vidare och tampas i stället med mindre problem.
Kan inte ändra upplösning. System - inställningar - skärmar och inget händer om jag ändrar upplösningen där. Finns inga alternativ till uppdateringsfrekvensen.

Det är mycket som fungerar halvdant just nu. Programcentralen, skärmen. Program som inte startar, program som hänger sig. Det här är ingen smidig övergång till ubuntu. Fast bör inte skylla hårdvaran på ubuntu. Tog mig trots allt an Linux för att jag fick tre blåskärmar under installationen av ett gammalt xp-ex.
Kan hela installationen på något sätt vara korrupt?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Budgetskärmar tenderar att utelämna viktig data för att skärmen ska detekteras okej.

Vad har du för problem med programcentralen?

Vilka program startar inte? Vad spottar terminalen ur sig om du startat dom via den?

vilka program hänger sig? När? Gör du något speciellt?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ontherun

Inlägg av Ontherun »

Jag är ledsen att jag inte tidigare uppdaterat problemtillståndet.
Problemen låg inte i operativsystemet eller felhantering. Det var minnena som var trasiga. Efter många om och men och tillslut en väldigt grundlig felsökning hittade jag felen. Jag fick minnena utbytta, och datorn har tuggat på utan problem sedan dess nu långt senare.
Skriv svar

Återgå till "Bild"