Körning av .exe filer funkar inte?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
daBlo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Körning av .exe filer funkar inte?

Inlägg av daBlo »

Hej alla. Detta är första gången jag skriver i forumet och första gången jag kör ett Linux system. Installerade det för 2 dagar sen och har mest spånat runt och försöker lära mig. Så räkna med en snubbe som frågar och undrar en del. För jag SKA lära mig :)

Nu till min fråga:

När jag försöker ändra rättigheterna på filen så den ska bli körbar, så går det inte. Jag klickar i rutan "Gör filen körbar" men den liksom klickar ur sig själv direkt. Vad är fel?
Christian Johansson

Re: Körning av .exe filer funkar inte?

Inlägg av Christian Johansson »

.exe-filer är exekverbara filer för Windows. De går inte att köra under Linux.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jo, det finns Linux-program som Wine som emulerar en Windows-miljö under Linux så att det går att köra en hel del Windows-program men jag tycker lite att poängen med Linux försvinner då så jag har inte använt det själv.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag tror han förstått det. Har du kollat om det är du som äger filen? Det står på samma sida som där du gör filen körbar. Kan väl också passa på att tipsa om http://appdb.winehq.org/ där du kan kolla om någon annan fått programmet du vill köra att fungera i Wine.
daBlo

Inlägg av daBlo »

Ja jag använder Wine och jag äger filen. Verkar ändå inte funka att bara göra den körbar...
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

daBlo skrev:Ja jag använder Wine och jag äger filen. Verkar ändå inte funka att bara göra den körbar...
Om jag tolkat dig rätt är det en Windowsfil som du försöker köra genom att använda Wine. Windowsfiler i form av .exe gör du inte körbara, då de är det redan, fast bara för Windows eller genom Wine.

Att göra filer körbara fungerar för t.ex. textfiler som innehåller giltiga terminalkommandon etc. Du kan jämföra detta med en .bat fil i Windows, men skillnaden är den att om du inte gör filen körbar i Linux kommer du i bästa fall bara få upp innehåller i filen, dvs. du kommer inte att kunna köra de kommandon filen innehåller.

I ditt fall behöver du inte göra filen körbar, då det är en Windowsfil. Om det ändå inte fungerar att starta upp den kan det bero på Wine. Långt ifrån alla Windowsprogram fungerar i Wine. Ett sätt att kontrollera filen på skulle vara att köra den på en Windowsmaskin och med det få reda på om det är fel på själva filen eller om det är Wine som inte kan köra den aktuella filen.

Mvh Nemo
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ja det har de visst ändrat nu. Tidigare fick man inte köra exe-filer i Wine som inte var markerade som körbara. Så det ska bara vara att dubbelklicka för att köra, förutsatt att du har Wine installerat.
Användarvisningsbild
Hagbard
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Hagbard »

Om filen på på en Windows partition är det enklast att bara flytta den till den till din hemkatalog. Där kan du ändra rättigheterna så filen blir körbar.
daBlo

Inlägg av daBlo »

Hagbard skrev:Om filen på på en Windows partition är det enklast att bara flytta den till den till din hemkatalog. Där kan du ändra rättigheterna så filen blir körbar.
Tack! Va detta som var problemet :) Underbart!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"