Intel 82801G HDA problem på T60 Laptop

Användarvisningsbild
Greven
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Intel 82801G HDA problem på T60 Laptop

Inlägg av Greven »

Hej!

Jag har nyligen installerat Ubuntu 6.10 - Edgy Eft och jag har fått det mesta att fungera felfritt men jag har ett problem kvar! Närjag spelar mp3 filer i Amarok fungerar det ganska bra på låg-medelhög volym, men när jag spelar ganska högt så börjar det spraka och låta illa.

Efter att ha kört "lspci" får jag fram at jag äger följande ljudkort på min T60 Laptop:
Terminalkommandot "lspci" skrev:Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
Det dåliga ljudet tror jag beror på att jag inte har något HDA stöd (rätta mig om jag har fel...).

Jag undrar om någon av er stött på detta problem och om ni har löst det?
Philip5 på #ubuntu-se när jag berättade om mitt problem. skrev: (21.00.50) Philip5: Greven: det är lite fixar för hda i nyare alsa... jag har ich8 och det var lite skakigt för mig innan också.
(21.03.33) Philip5: Antingen får man helt gå upp till feisty eller så får man köra in dem själv manuellt.
(21.03.14) Philip5: Edgy kommer inte med nyare alsadrivisar.
(21.38.25) Philip5: Om du ska ge dig på drivisarna så ladda ner "driver" från http://www.alsa-project.org/
(21.38.43) Philip5: Du kommer behöva headers för din kernel och build-essential
Jag tror inte att jag klarar av att slänga in drivisarna själv  :-\, vore bra om någon kunde skriva en mindre guide eller liknande...

Är detta värt att undersöka? ( Jag vet själv inte hur jag utför detta expriment)
http://farragut.flameeyes.is-a-geek.org ... -hda-users

Jag uppskattar all hjälp jag kan få :)
Senast redigerad av 1 Greven, redigerad totalt 26 gånger.
Mvh Greven
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Intel 82801G HDA problem på T60 Laptop

Inlägg av DeepThought »

Först, innan du börjar böka med att installera en massa saker som eventuellt löser problemet så tycker jag att du skall testa att leka runt lite med reglagen i alsamixer ordentligt. Det som kan hända är att man gör förförstärkningen för kraftig gentemot utsignalen, vilket gör att man kan få en taskig distorsion av ljudet (det låter skit, helt enkelt, brusar, skrapar och raspar).

Jag har själv upplevt många gånger att ljudet låtit illa, och insett att det bara varit reglagen som stått fel (inga söndriga högtalare idag heller ;D), så börja med det om du inte gjort det! Fokusera på Master, PCM och de som jag tror heter ADC/DAC (vet inte om de finns för ditt ljudkort, insåg häromdagen att det ser väldigt olika ut från dator till dator i alsamixer). Om du redan gjort detta ordentligt kanske det är dags att börja testa lite andra lösningar.. men det är dumt att anstränga sig i onödan om du kan slippa. ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Greven

Inlägg av Greven »

Det räckte med att sänka ett "snäpp" på PCM så blev ljudet lite bättre... men detta känns inte som en lösning :-\

BTW så har jag en Master, PCM, CD och Mikrofon...
Senast redigerad av 1 Greven, redigerad totalt 26 gånger.
Mvh Greven
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Det brukar vara så att man ska sänka PCM, eftersom det ofta är boven i dramat.
Bild
Användarvisningsbild
Greven

Inlägg av Greven »

Jag har nu dragit in mini versionen av XP och den fungerade klockrent! det ändå som jag störde mig på var att det var US som tangentbordslayout men det skall jag nog kunna ändra på! Givetvis fick jag dra hem drivrutiner till mitt grafikkort och ljudkort.

Jag kör med:
IBM Lenovo T60
Intel Core 2 Duo (Merom) 1.83GHz
ATI Mobility Radeon X1300
15.0" TFT IPS display with 1400x1050 resolution
1 GB PC2-5300 Minne
60 GB SATA HDD
AD1981HD HD Audio 1.0 controller
Intel Gigabit Ethernet Controller (e1000)
Intel PRO/Wireless 3945ABG Mini-PCI Express Adapter
Mvh Greven
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"