Måste inte ett verk uppnå sk verkshöjd (tror det kallades för det, betyder väl att det ska vara relativt unikt?) för att täckas av copyright? Har för mig att bla epost oftast inte gör det så det borde väl betyda att dom flesta inläggen i det här forumet inte gör det heller så den här regeln stämmer väl inte i dom flesta fallen?3. Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5".
Licensen finns att läsa på adressen http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ och innebär i korta drag ungefär att andra kan använda dina texter, men de måste dela med sig av eventuella ändringar, samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten.
Ang. licens på text i forumet
- Johan Segolsson
- Kontakt:
Läste om reglerna för forumet och funderade lite på nr 3:
/phaero
När vi satte igång den här sidan ville vi slippa det problem som t ex ubuntus officiella wiki dras med: det finns ingen tydligt definierad licens. Vi bestämde oss därför för att använda Attribution/Share Alike på allt material som läggs upp på servern. Guider och liknande bör uppnå verkshöjd, right?
Det är fullt möjligt att vi behöver formulera om reglerna dock.
Det är fullt möjligt att vi behöver formulera om reglerna dock.
- Johan Segolsson
- Kontakt:
Guider och sådant borde uppnå verkshöjd, tror jag. Vet egentligen inte vad jag pratar om
. Läste något om verkshöjd i svaren till 'hoten' mot piratebay ( några av dom är ju ganska kul
) och började fundera över saken när jag läser reglerna för forumet.

/phaero
Gäller inte upphovsrättslagen är ju följdaktligen licenser värdelösa....