Hej,
Vet inte om jag postar i rätt del av forumet? ber om ursäkt om det hamnat fel isåfall.
Jag har lite bekymmer att montera en windows share från min Ubuntu 10.10 maskin.
Innan jag slänger in den i fstab tänkte jag testa att montera sharen manuellt först.
kommandot jag använder är :
sudo mount -t cifs //servernamn/sharenamn /home/mrpg/Videos/ -o user="domän\användarnamn",pass=lösenord
Då får jag upp detta felmeddelande :
mount error(11): Resource temporarily unavailable
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)
Kör jag dock kommandot igen direkt efteråt så mountas sharen utan problem.
syslog visar detta :
Mar 13 14:00:54 ubuntu kernel: [ 190.640414] CIFS VFS: No response to cmd 115 mid 2
Mar 13 14:00:54 ubuntu kernel: [ 190.640425] CIFS VFS: Send error in SessSetup = -11
Mar 13 14:00:54 ubuntu kernel: [ 190.640443] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -11
Försöker jag istället lägga till monteringen i fstab och kör en mount -a så får jag bara "Permission denied"
Har jagat runt på nätet efter lösningar men inte hittat något som hjälpt.
Tacksam för alla förslag!
MVH
PG
Problem att montera windows share[LÖST]
Re: Problem att montera windows share[LÖST]
Lyckats lösa det.
Det var problem med min Windows 7 burk.
Har en liten server 2008 ad domän hemma, och windows 7 burkens maskin konto strulade (Trust relationship failed) dock gick det bra att komma åt shares på burken från andra windows maskiner, bara ubuntu maskinen som strejkade.
Så med win7 maskinen rejoinad till domänen funkar det bra.
/PG
Det var problem med min Windows 7 burk.
Har en liten server 2008 ad domän hemma, och windows 7 burkens maskin konto strulade (Trust relationship failed) dock gick det bra att komma åt shares på burken från andra windows maskiner, bara ubuntu maskinen som strejkade.
Så med win7 maskinen rejoinad till domänen funkar det bra.
/PG