furz1on skrev:Jag har köpt nig eb emachines mini-pc igår med win xp men undrar om det är mer värt att slänga in ubuntu i den istället för win xp för allt jag gör är surfa å lyssnar spotify..

för spela gör jag på ps3 så mohaha haha lol men allafall vad är mest värd att använda för jag ska mest bara skriva CV å facebook msn å som jag skrev några rader sen (spotify)...
Jag kan inte avgöra om det är värt ett byte för dig. Du får helt enkelt testa och avgöra själv. Du kan till och med testa utan att behöva installera något. Och bara installera på riktigt om du känner dig nöjd.
Jag tror det finns en linux-version av spotify för betalande kunder. Gratisanvändarna kan dock använda windowsversionen även i ubuntu utan problem.
furz1on skrev:för jag vet hur jag får till med installen via usb minne eller minneskort

)
men tack i för hand om det är mer värt att köra med ubuntu än xp på mini-pc
Netbook-versionen av ubuntu är nog mest lämplig:
http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download
Där har du en steg för steg beskrivning av hur du ska gå till väga.
furz1on skrev:eller ska man slänga in ett 2gb minne å köra xp för ska ha som CV dator mest typ för ska kunna skriva, maila, chatta typ bara å musik
Ubuntu fungerar alldeles utmärkt till allt detta, även om programmen som används inte alltid är identiska med dem du använder i windows.
furz1on skrev:vad finns de för bra skriv program på ubuntu?
för måste ha ett riktigt bra så om man ska skriva te.x CV personligtbrev å andra saker
Det finns några olika ordbehandlingsprogram som motsvarar MSWord om det vad du är ute efter. Och det finns även en del andra alternativ som lämpar sig för att typsätta avhandlingar, böcker och sånt.