Unity-tråden

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Unity-tråden

Inlägg av gruble »

Fungerar rel bra här också, och äntligen med unity launchern på mittskärmen.
Skype ikonen hamnar uppe till höger på vänster skärm, men där passar den bra.

Bara jag kan lägga lite egna bilder på några launcher startare nu så :)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
_ZoutH

Inlägg av _ZoutH »

Kanske en smula OT här men kör ändå.

Kör irssi genom ssh (gnome-terminal) på en ubuntu server. Skulle vara trevligt att få terminalikonen i dockan till vänster (unity) att gunga sådär när den kräver uppmärksamhet, alltså när någon skriver till mig. Precis som uppdateringshanteraren gör när det finns nya uppdateringar tillgängliga.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

_ZoutH skrev:Kanske en smula OT här men kör ändå.

Kör irssi genom ssh (gnome-terminal) på en ubuntu server. Skulle vara trevligt att få terminalikonen i dockan till vänster (unity) att gunga sådär när den kräver uppmärksamhet, alltså när någon skriver till mig. Precis som uppdateringshanteraren gör när det finns nya uppdateringar tillgängliga.
Jo kollar man ccsm så är det då en sk "Urgent Animation", jag kan inte hitta nåt om irssi så någon måste då fila en bugg för att ev få en sådan funktion.

Troligen inte så svårt om en utvecklare har tid.
https://bugs.launchpad.net/unity/+bugs? ... rch=Search

Om irrsi och hur man uppmärksammar:
https://awesome.naquadah.org/wiki/Irssi_tips
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Idag kom en uppdatering på light-themes där man tagit bort fönsterramen.
https://lists.ubuntu.com/archives/natty ... 09239.html
[Neil J. Patel]
* {Amb,Rad}iance/metacity-1/metacity-theme-1.xml
Make borders = 0
- Invisible grip size = 5
- Shadow = 45.0 radius and 0.75 opacity (LP: #733233)
Tänk att så få pixlar kan göra så mycket med upplevelsen ;)
Jo... hmmm.... det blev en kort upplevelse utan ramen.... ;)

Den här buggen där även MarkS är inblandad gjorde att man tog tebaks 1px ramen......

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/733233/

OmgUbuntu med massvis med kommentarer om detta.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/from ... med-bland/

Själv har jag en vad jag tycker snygg skuggning runt alla fönster... har ingen egentlig åsikt om med eller utan ram..... (nVidia senaste drivaren)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:"overlayen" funkar med vissa appar..... gnome-standard verkar det som.
Japp, men inte automagiskt med appar som startas med t.ex gksu.
pun skrev:Indikatorerna är lite "bråkiga", nätverket får jag ingen ordning på men det funkar och jag har wicd som nödlösning.
Själv har jag inga problem med standard-versionen.
pun skrev:Jo... hmmm.... det blev en kort upplevelse utan ramen.... ;)

Den här buggen där även MarkS är inblandad gjorde att man tog tebaks 1px ramen......

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/733233/
Jo, men det är bara temporärt till dess de fixat detta.
Oh alright, let's fix the issues for Unity-2D and get the 0px theme
looking stunning for release ;-)

Mark
Själv låste jag versionen 0.1.8.9 med 0px ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Själv låste jag versionen 0.1.8.9 med 0px ;)
Ok..... Kollade UF-s bautatråd om Unity och så här fixar man det med lite "pillrande"....

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=381

Måste "labba" för att se skillnaderna..... jag har även Murrine-motorn igång och jag vet inte vad som egentligen är standard..... tycker det är snyggt oavsett om jag väljer med eller utan ram... ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Neil J Patel demar (via Twitter) kommande Unity funktioner för "Dashen" ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, har sett den 8)
Effektfullt, men praktiskt?

Sen har det varit lite tjatter kring Alt-F2 mellan didrocks och njpatel. Idag står det Search Commands där fast det borde vara Run Command. Tydligen inte lätt att enas om en sån enkel sak :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Tydligen inte lätt att enas om en sån enkel sak :P
Jo.. tror inte det är så allvarligt...... som fd AWN-freak så stötte jag på NJ Patel i AWNs forum för ett antal år sedan och han är ju genomsnäll.... :)

----------------------------------------------------

Mer Unity-godis..... för de som kör Thunderbird ;)

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/thun ... r-testing/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jo.. tror inte det är så allvarligt...... som fd AWN-freak så stötte jag på NJ Patel i AWNs forum för ett antal år sedan och han är ju genomsnäll.... :)
Sant, det var didrocks som satt sig lite på tvären men de har skakat tass nu ;)

Själv har jag råkat ut för ett klurigt problem, nämligen det att när jag öppnat ett nautilus-fönster och sen stänger ner det så kraschar Nautilus och skrivbordet sätts upp igen. Gäller bara laptopen för på min desktop funkar det :o Men problemet drabbar vissa och jobbas på just nu. njpatel ville ha in lite info om kraschen men upptäckte sen själv att även han drabbats av det :D

EDIT:
Nu kraschar inte Nautilus längre för mig.
Misstänker att det var ppa:n overlay-scrollbar som orsakade det då de paketen nu blivit överridna av nyare paket som inte kommer från ppa:n. Ska se om det går att verifiera också :)

EDIT2:
Japp, det är overlay-scrollbar paketen som spökar till det.
Delegerar till njpatel >:D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Unity börjar ta form nu även om det fortfarande är buggigt.

Andrea Azzarone, mamma till olika storlekar på launchern (springboard), fixade så att omonterade enheter inte längre visas i launchern. Jag påpekade för henne att även valet inga enheter bör finnas som val då ju launchern i huvudsak är till för att starta upp program. För närvarande så går detta inte att ställa om med dconf-editor utan man får använda gsettings. Själv ser jag ingen vits med att skräpa ner launcern med monterade enheter, de finns ju t.ex i Nautilus och kan väljas att läggas på skrivbordet vid behov.

Så vill man inte ha dem i launchern så kör man kommandot

Kod: Markera allt

gsettings set com.canonical.Unity.Devices devices-option 'Never'
För att återgå till default så kör man

gsettings set com.canonical.Unity.Devices devices-option 'OnlyMounted'
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Unity börjar ta form nu även om det fortfarande är buggigt.

Själv ser jag ingen vits med att skräpa ner launcern med monterade enheter, de finns ju t.ex i Nautilus och kan väljas att läggas på skrivbordet vid behov.
Jo håller med för mina personliga behov men ser man till "newbiens" behov så köper jag att man skräpar ner launchern.... ;)

Tack för tipset hursomhelst hur man tar bort "nedskräpningen".

Sen tycker jag inte Unity är särskilt buggigt just nu....har haft det valt hela veckan som UI utan något strulande.

Dagens Unity:
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:ser man till "newbiens" behov så köper jag att man skräpar ner launchern....
Nja, varför inte ha gnome default och de poppar upp på skrivbordet istället :)
pun skrev:Sen tycker jag inte Unity är särskilt buggigt just nu....har haft det valt hela veckan som UI utan något strulande.
Jo, nog är det fortfarande buggit plus att compiz kraschar. Sen har jag ju kuben aktiverad som skapar en del buggar. Fick bl.a problem med att dasharna kraschade vilket visade sig bero på att jag hade Compiz-pluginen Tonade fönster aktiverat. Men hur som helst så är buggarna hanterbara och till min förvåning kör jag numer nästan enbart Unity :o
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:ser man till "newbiens" behov så köper jag att man skräpar ner launchern....
Nja, varför inte ha gnome default och de poppar upp på skrivbordet istället :)
pun skrev:Sen tycker jag inte Unity är särskilt buggigt just nu....har haft det valt hela veckan som UI utan något strulande.
Jo, nog är det fortfarande buggit plus att compiz kraschar. Sen har jag ju kuben aktiverad som skapar en del buggar. Fick bl.a problem med att dasharna kraschade vilket visade sig bero på att jag hade Compiz-pluginen Tonade fönster aktiverat. Men hur som helst så är buggarna hanterbara och till min förvåning kör jag numer nästan enbart Unity :o
Njau.... det kan vara mer pedagogiskt att Launchern används för allting !??

Många "newbies" som missar att saker monteras på skrivbordet, men det kan ju bli samma sak med launchern ??

Compiz kör jag helt standard och jag har inte haft någon crash, blev ännu stabilare efter gårdagens uppdatering.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jason Smith aka DBO gjorde entre idag i Ubuntu Planets flöde

http://codearmada.com/2011/03/18/unity-week-wrap-up/

Jason samt då smspillaz är de som kan betraktas som core-developers för Compiz.

Luktar mycket optimism just nu lite varstans...... :D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Compiz kör jag helt standard och jag har inte haft någon crash, blev ännu stabilare efter gårdagens uppdatering.
Oki, då provar väl jag med det oxå ;)

Återställning till Unity default görs med kommandona

unity --reset
unity --reset-icons
Det första ställer in standard compiz-plugins, det andra (som fortfarande inte är officiellt men funkar) ställer in launcherns defaults.

Sen får vi se, men har redan stött på några buggar redan innan jag ens börjat testa :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Andrea jobbar vidare på monterade/ej monterade enheter i launchern ;)

Kommer att kunna ställas in via Unitys plugin, se video.
http://www.youtube.com/watch?v=3PxScHDeS9g
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Unity växer och vore det inte för avsaknaden av panel-appen ontv så skulle jag nog köra unity fullt ut.

Många panel-appar finns i någon form, bl.a flera som ppa:er, t.ex:
- indicator-sysmonitor (systemövervakare för cpu och mem)
- touchpad-indicator (bl.a slå till och från touchpad manuellt/automatiskt)
- indicator-weather (väder, hyfsat bra)
- indicator-virtualbox (enkelt starta upp sina VB OS)

Det finns sätt att få dessa i en bestämd ordning i panelen men har inte här lyckats fullt ut än.

Vidare så har det kommit en ny dash (lens) för AskUbuntu (ppa) som kan vara kul att testa:
- unity-place-askubuntu (söka i AskUbuntu)

Alla dessa finns omnämnda (tror jag) på OMGUbuntu o/e WebUpd8.

Zeitgeist (historik) i all sin ära men hur styr man den? Man kanske vill rensa bort en del och kanske även filtrera bort vissa platser från att loggas och då visas i dashen. Programmet för det heter Aktivitetsjournal (paket gnome-activity-journal) och även om den har en del konfigurationsbrister som ibland kräver handpåläggning så kan man rensa delar av historik och även svartlista specifika URL:er. För min del har jag svartlistat allt under /media.

En sak jag ledsnat på är globalmenu. Ok, om det används för maximerade fönster, men annars vill jag ha menyerna i fönstret. Nu finns inte det alternativet utan endast valet antingen eller. Vill man återgå till menyer i fönstret för applikationer så avinstallerar man bara paketet indicator-appmenu. Ångrar man sig sen så installerar man bara om det igen.

Sen har vi de sk grab handles för att ändra storleken på fönster på ett annat lite med "kärleksfullt" sätt. Det kan man aktivera i Compiz-pluginen Unity MT Grab Handles

Ja, det var några tips för de nyfikna ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

I den senaste versionen av Unity (3.8.4-0ubuntu1) som just damp ner har man gjort en kovändning, kuben är tillbaks ;)

Sebastien Bacher skriver:
Ok, I've asked didrocks to include that change in the next upload, the rational being that:

- ccsm is not included in the default Ubuntu installation, users have to find it, install it and use it
- the cube doesn't really break unity
- we prefer to deal with issues due to users who tweaked their config in an official way rather than having to deal with users who run random commands found on the internet or installed a ppa version

In summary we can't really stop users to turn on the cube if that's what they want so we better give them an easy enough way to do it rather than push them to break their system on the way
Min kommentar är att förvisso bryter inte kuben Unity men jag har tagit bort spärren och kört med kuben aktiverad under större delen av utvecklingen men beslutade mig nyligen för att återställa då det var alltför buggigt att ha kuben aktiverad. Men, men, det kanske blir bättre med den saken framåt releasen.

Didier Roche (didrocks)
After talking with seb128, we decided to make unity depends on "largedesktop" which will enable people wanting to use the cube to use it. However, the ws switcher icon isn't integrated to it and will be ineffective.
Med andra ord så ska man nu kunna testa kuben tillsammans med Unity och får man allför mycket problem så återställer man Compiz-inställningrna med kommandot unity --reset och är då tillbaks till default-inställningarna. Men, testade just detta och det kraschade Unity & Compiz så blev tvungen att återställa Unity med kommandot ovan. Hmm..
tweeek

Inlägg av tweeek »

Hallå!

Har laddat ner beta 2 för att testa Unity och jag tycker att det ser riktigt bra ut!

Det som jag saknar är möjlighet att anpassa Unity-menyerna som man själv vill ha dem. Jag vill till exempel inte se vilka program som finns att ladda ner. Jag vill endast se de program som jag har. Arbetsyteväxlaren vill jag ta bort då det är en funktion som jag inte använder.

Har pillat lite med Unity-inställningarna i compiz-manager, men har inte hittat det jag söker.

Jag hoppas att det kommer en app liknande "Huvudmeny" där man redigerar vad som ska finnas under varje flik.

Om det redan finns något motsvarande så har jag missat det. I det stora hela är jag nöjd med Unity :)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"