Ta bort gamla systemfiler

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
juan

Ta bort gamla systemfiler

Inlägg av juan »

Flyttade precis över mitt system från en sata till ssd med tar och har nu fått ordning på grub och bootat in i mitt nygamla system. Allt funkar kanon och det är gott så, men nu har jag dubbla uppsättningar av alla mina systemfiler (/bin, /proc, /boot osv). En på sdc1 som är SSD:n och också är disken jag bootar ifrån. En uppsättning på sda2 som var min gamla systemdisk. Saken är den att det finns en del dir (icke systemdir) som jag vill spara på sda2 så jag kan inte formatera om den. Går det att bara deletea systemdiren på den utan att någon länk eller så deletear motsvarande fil på sdc1? Alltså bara dra igång mc som root och ta bort alla icke önskvärda dir?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Ta bort gamla systemfiler

Inlägg av Konservburk »

juan skrev:Alltså bara dra igång mc som root och ta bort alla icke önskvärda dir?
Jag har ingen aning om ifall just mc följer symlänkar vid rekursiv borttagning. Jag gissar på att den inte följer, utan bara tar bort själva symlänken (men jag kan inte lova något). Du får läsa i dokumentationen eller källkoden till mc. Men det enklaste sättet att ta reda på saken är nog att skapa en liten test-katalog där du har en symlänk som pekar på en fil utanför katalogen och sen se ifall den filen försvinner eller inte när du tar bort test-katalogen.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Ta bort gamla systemfiler

Inlägg av Osprey »

Nu vet jag inte om jag begriper riktigt, men självfallet har du två upplagor av allting om du kopierat en disk till en annan... det är dock endast en av dem som är aktiv beroende på hur du bootat upp och vad det aktiva systemet anser vara "/bin" etc...

Generellt sett så kan du "deleta" precis vad du vill i ett icke aktivt system-dir, utan att det påverkar någonting, eftersom det i det aktiva läget faktiskt inte är ett "system-dir"...

Men om mc (Midnight Commander?) kan jag ingenting och isåfall tror jag att det är bättre att du kör från en shell...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"