Återställa paket [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Rjinswand
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Återställa paket [LÖST]

Inlägg av Rjinswand »

Hej
Tänkte tidigare idag att det skulle vara lite kul att ha fler skärmsläckare att variera mellan. Så jag gick in i synaptic och installerade lite av varje. Dock upptäckte jag senare att endel av paketen var ämnade för KDE som jag förstod det och att jag efter att ha installerat xscreensaver, i tron att det skulle finnas något nytt där, nu har två Skärmsläckare i min inställningsmeny. Jag tycker både det känns onödigt med saker jag inte använder och ser fult ut med två Skärmsläckare.

Så min fråga är om det finns något smidigare sätt att få bort alla paketen än att sitta och ta bort dem en och en? Både för att det känns jobbigt och för att jag inte är helt hundra på vilka paket jag installerat och vill inte ta bort något jag behöver. Kan man t.ex ta bort alla paket man installerat senaste 24 timmarna eller något liknande?

/Philip
Senast redigerad av 1 Rjinswand, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Återställa paket

Inlägg av pun »

Jo nu är det viktigt att ditt info i sigen stämmer dvs att du kör 10.04 !!?

Jag förmodar att det är alla KDE-paket du vill bli av med ?

och då gör man så här
http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnomelucid

Sedan så kan man då även kolla /var/log/dpkg.log för att se alla paket man installerat om man gör det "manuellt".
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Puns svar är det snabbaste och bästa.
För stunden.

Men även i Synaptic har du möjlighet till att se logghistorik.
Starta upp Synaptic. (system -> administration. Där sedan, välj Synaptic). Du får ange ditt lösenord. När Synaptic väl har startat upp, gå till "Arkiv" och där, välj "Historik".

Vet du med dig, när du gjorde dina installationer, så kan du finna allt det, som du gjorde då. Rad för rad. Fortfarande kvarstår, att du får ta bort dem, likaledes.

Därför, är puns tips om ett snabbare tillvägagångsätt i detta specifika fall, snabbare. Men mitt tips, kan tjäna dig i något annat sammanhang. Håll till godo.

Hoppas att allt detta kan tjäna dig och att du skall trivas med Ubuntu.

tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 12 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Hyffsat säker på att jag kör 10.04, hur kollar jag det så jag kan bekräfta?

Tack så mycket för svaren, ska ta tag i det first thing imorgon!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Under Meny System så har du "om Ubuntu" tror jag det är.... där ser du vad du kör. (Jag kör Natty och engelsk så jag är inte säker)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

pun skrev:Under Meny System så har du "om Ubuntu" tror jag det är.... där ser du vad du kör. (Jag kör Natty och engelsk så jag är inte säker)
Stämmer även för 10.10.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Rjinswand skrev:Hyffsat säker på att jag kör 10.04, hur kollar jag det så jag kan bekräfta? . . .
Om inte det föregående funkar för dig,
gå till "Program" -> "Tillbehör", klicka på terminal, när den har startat, kopiera detta och klistra in

Kod: Markera allt

lsb_release -a
Där, får du svaret.
om du inte har gjort det förr, så ta nu först terminalens logga (gå till "Program" -> "Tillbehör", så att du ser "terminal", markera med musen . . ) och dra den till din panel. Upptill eller nertill. Vilket du själv föredrar. Lägg loggan där och du har en snabblänk till terminalen. DET, kommer att underlätta för dig. I framtiden. Terminalen nära till hands. När du vill. Om du vill.
tukken
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Så nu har jag tittat lite, terminalen är i panelen, jag hade rätt, jag kör 10.04 men jag har inte åtgärdat problemet än.

Pun, ditt tips låter som det skulle vara väldigt smidigt, men det tar väl inte bort något annat jag kan ha installerat? Just det där med "Pure GNOME" gjorde mig lite nojig, det tar väl inte bort annat än KDE program jag installerat?

Tukken, det finns inget kommando i terminalen eller något i synaptic som snabbt och lätt tar bort allt från ett specifikt datum? (Ja jag är väldigt lat)

Tack för snabba svar!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Rjinswand skrev: Pun, ditt tips låter som det skulle vara väldigt smidigt, men det tar väl inte bort något annat jag kan ha installerat? Just det där med "Pure GNOME" gjorde mig lite nojig, det tar väl inte bort annat än KDE program jag installerat?
Nope "PureGnome" är just nu Ubuntu.....sen kan du knappast ha mer än en handfull KDE appar installerade och det är ju minimalt med arbete att installera om (om du inte har koll på vad som är Gnome eller KDE appar).
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Okej, jag körde guiden nu, kopierade helt enkelt hela kommandot och klistrade in i terminalen men det hela slutade med "Fel uppstod vid hantering:
fglrx
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
philip@philip-desktop:~$"

Är det rätt att anta att jag inte är klar än, eftersom det blev ett fel, och i så fall, vad gör jag nu? ???
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ok..... fglrx är den prorietära grafikdrivaren för AMD/ATI grafikkort, troligen har du haft fel på det här även innan du körde PureGnome-kommandot.

Det finns två viktiga repkommandon:

sudo dpkg --configure -a
samt

sudo apt-get install -f
Kör båda

Kör sedan

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade
Posta ev felmeddelanden !

(de två sistnämnda kommandona uppdaterar paketinfot mot Lucids förråd och uppgraderar sedan till ev nya paket )
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Fglrx fixade jag redan igår, tror jag, jag installerade om den i synaptic.

Jag följde din guide nu och det gick smidigt utan felmeddelanden :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"