Max Upplösning!

Okänd

Max Upplösning!

Inlägg av Okänd »

Inget direkt fel men det vore kul att få reda på varför.........

När jag startar så verkar Ubuntu alltid söka max upplösning på skärmen (tvärtom mot windows). Så när jag startar har jag en skärmupplösning på 1600x1200, sen när jag loggar in så får jag givetvis min egen inställda upplösning (1024x768). Så var det när jag installerade Ubuntu också minns jag (ni skulle se storleken på menyer och ikoner).  :D

Eller är det bara här det händer?
Användarvisningsbild
TheOne

SV: Max Upplösning!

Inlägg av TheOne »

Det händer så får mig, men jag är nöjd med 1600 * 1200 så jag bryr mig inte! ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag tror den lägger sig på den maximala upplösningen som angivits i /etc/X11/xorg.conf undrar om det finns nå'n annan väg än att ändra i den filen om man vill ha lägre upplösning vid inlogg, fast då kan å andra sidan ingen annan utnyttja maxupplösningen. Hmm...

Platta skärmar bör man för övrigt om möjligt köra på rekommenderad upplösning (annars ser det illa ut) tjockskärmar är mer flexibla i det avseendet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tackar för svar. Det är ju egentligen inget fel det rör sig om, jag var bara lite nyfiken på varför Ubuntu ville ställa om till så hög upplösning som möjligt vid uppstart. 1600x1200 är max vad min monitor klarar.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

DimensionX : I gnome vet jag att man kan ställa in det via System-Instaällningar-skärmupplösing, men om du har KDE vet jag inte...
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är ingen fara, det är ändå bara vid uppstart som jag har den upplösningen. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"