Välja målmapp (Transmission)
Re: Välja målmapp (Transmission)
Alltså när du är inne och kollar i NASen i filhanteraren så visas ju sökvägen överst i adressfältet som en adress som börjar med smb://, liknande denna: smb://minfinanas/Video/
Kopiera den och klistra in i ett inlägg i den här tråden i forumet så kan jag hjälpa dig med ett kommando för att montera NASen på en plats som Transmission förstår.
Exempel på adressen jag menar:
Kopiera den och klistra in i ett inlägg i den här tråden i forumet så kan jag hjälpa dig med ett kommando för att montera NASen på en plats som Transmission förstår.
Exempel på adressen jag menar:
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
De heter och
Den andra är en USB disk som sitter kopplad till NAS:en
Tack så mycket så här långt
(Om jag ska göra en stor operation sen så beskriv så ingående det går för som sagt, jag är hyffsat ny på detta)
Kod: Markera allt
smb://seagate/filmer/
smb://seagate/usb1-1.2share1/Serier
Tack så mycket så här långt
(Om jag ska göra en stor operation sen så beskriv så ingående det går för som sagt, jag är hyffsat ny på detta)
Ett sätt att montera dem är då att köra följande i en terminal.
Om det gick rät till kommer de dyka upp som två enheter under menyn platser. Troligtvis får du dock felet mount.cifs: command not found. Då måste du installera paketet cifs-utils på valfritt sätt (programcentralen, Synaptic eller sudo apt-get install cifs-utils). Sen kör du de två mount.cifs.kommandona igen.
De två första kommandona skapar två ny mappar under /media som nätverksenheterna monteras på. De två följande monterar med filsystemet cifs (även känt som smb). Syntaxen är:
mount.cifs //enheten_som_delar_ut/utdelad_mapp
Du kan gå ännu längre ner i mapphierarkin om du skulle vilja. Eftersom det bara är root som har tillåtelse att montera filsystem och skapa mappar i /media måste du skriva sudo före.
Dina nätverksenheter kommer dock inte monteras automatiskt nästa gång du startar datorn, men mapparna du skapade under /media finns kvar. Du behöver alltså köra de två sista kommandona i rutan efter varje omstart. Det går att ändra i /etc/fstab så att de monteras vid uppstart men jag är inte säker på exakt hur.
sudo mkdir /media/filmer
sudo mkdir /media/serier
sudo mount.cifs //seagate/filmer /media/filmer
sudo mount.cifs //seagate/usb1-1.2share1/Serier
De två första kommandona skapar två ny mappar under /media som nätverksenheterna monteras på. De två följande monterar med filsystemet cifs (även känt som smb). Syntaxen är:
mount.cifs //enheten_som_delar_ut/utdelad_mapp
Du kan gå ännu längre ner i mapphierarkin om du skulle vilja. Eftersom det bara är root som har tillåtelse att montera filsystem och skapa mappar i /media måste du skriva sudo före.
Dina nätverksenheter kommer dock inte monteras automatiskt nästa gång du startar datorn, men mapparna du skapade under /media finns kvar. Du behöver alltså köra de två sista kommandona i rutan efter varje omstart. Det går att ändra i /etc/fstab så att de monteras vid uppstart men jag är inte säker på exakt hur.
- corneliusbrother
- Kontakt:
Hej Falkens, hade precis samma problem som du har nu med en nätverksdisk.
Det är lite pilligt, men rekommenderar ändå att du försöker få in den i filen /etc/fstab.
Öppna fstab i en textredigerare:
klistra in följande rad (den funkar för mig) längst ner och spara:
//seagate/filmer /media/filmer cifs auto,user,uid=1000,gid=46,iocharset=utf8,file_mode=0666,dir_mode=0777 0 0
i denna raden har jag utgått från m!rage's exempel.
Det finns inget som hindrar att du lägger till fler rader och monterar t ex //seagate/linuxdistar på /media/linuxdistar
Är det en laptop som kör trådlöst finns lite mer trix att fixa med. Men det tar vi sen.
Det är lite pilligt, men rekommenderar ändå att du försöker få in den i filen /etc/fstab.
Öppna fstab i en textredigerare:
gksudo gedit /etc/fstab
//seagate/filmer /media/filmer cifs auto,user,uid=1000,gid=46,iocharset=utf8,file_mode=0666,dir_mode=0777 0 0
i denna raden har jag utgått från m!rage's exempel.
Det finns inget som hindrar att du lägger till fler rader och monterar t ex //seagate/linuxdistar på /media/linuxdistar

Är det en laptop som kör trådlöst finns lite mer trix att fixa med. Men det tar vi sen.
-
Tyvärr, jag får inte upp NAS:en i Transmission trots att jag la till raden

- corneliusbrother
- Kontakt:
Åhå, förlåt du måste "ommontera" med hjälp av:
om du kör trådlöst måste du göra detta efter varje start eftersom ubuntu numera monterar fstab innan det trådlösa nätverket kommer igång i uppstarten.
Detta går dock att fixa med ett litet simpelt skript.
Öppna en terminal och kör:
klistra sedan in
spara med ctrl-o + enter
stäng med ctrl-x
sedan
för att göra skriptet exekverbart.
Så kommer nasen automatiskt monteras så fort det trådlösa nätverket kopplas upp. Smidigt!
sudo mount -a
Detta går dock att fixa med ett litet simpelt skript.
Öppna en terminal och kör:
sudo nano /etc/network//if-up.d/mountskript
#!/bin/bash
if [ "$IFACE" = "wlan0" ]; then
mount -a
fi
stäng med ctrl-x
sedan
sudo chmod +x /etc/network//if-up.d/mountskript
Så kommer nasen automatiskt monteras så fort det trådlösa nätverket kopplas upp. Smidigt!

- corneliusbrother
- Kontakt:
För att sen komma åt mappen ännu smidigare från transmission kan du lägga den som bokmärke i filhanteraren. Navigera till /media/ och dra mappen Filmer till bokmärkesfältet till vänster så kommer den dyka upp direkt i rullgardinsmenyn i transmission.
-
Hej och ett stort tack för all hjälp men jag får inte till detta och jag tror det är enklast att jag släpper det...
Varje gång jag startar om datorn så får jag ett meddelande som säger att man inte kan mounta "cif" (eller något likande) och jag får trycka S för att komma vidare. Hur får jag bort det? Jag kan leva med att spara det lokalt tills disken är full för att sen lyfta över det till NAS manuellt.
Det som stör mig mest är att jag ser NAS:en och kan se innehåll, hämta innehåll mm men när jag startat transmission så ser man inte NAS som ett allternativ att spara på... personligen med min okunskap så ser jag inte varför denna möjlighet inte finns från start dvs. varför kan inte de komma upp med automatik där när datorn ändå ser NAS:en.
Så, någon som kan hjälpa mig så jag slipper att trycka S vid varje uppstart

Varje gång jag startar om datorn så får jag ett meddelande som säger att man inte kan mounta "cif" (eller något likande) och jag får trycka S för att komma vidare. Hur får jag bort det? Jag kan leva med att spara det lokalt tills disken är full för att sen lyfta över det till NAS manuellt.
Det som stör mig mest är att jag ser NAS:en och kan se innehåll, hämta innehåll mm men när jag startat transmission så ser man inte NAS som ett allternativ att spara på... personligen med min okunskap så ser jag inte varför denna möjlighet inte finns från start dvs. varför kan inte de komma upp med automatik där när datorn ändå ser NAS:en.
Så, någon som kan hjälpa mig så jag slipper att trycka S vid varje uppstart

Ändra fstab-raden till
Jag tror dock inte att detta är någon bra metod. Jag hade istället försökt lösa det med autofs, men det är ganska pilligt så om det du försökt nu fungerar kanske det passar dig bäst.
Om du fortfarande inte ser enheten från transmission kan du testa att välja "Filsystem", sedan media och filmer. Det bör vara rätt, annars har monteringen gått snett.
//seagate/filmer /media/filmer smbfs auto,user,uid=1000,gid=46,iocharset=utf8,file_mode=0666,dir_mode=0777 0 0
Om du fortfarande inte ser enheten från transmission kan du testa att välja "Filsystem", sedan media och filmer. Det bör vara rätt, annars har monteringen gått snett.
- corneliusbrother
- Kontakt:
Kanske måste man
eller?
kommer inte ihåg vad som kommer med när man installerar ubuntu.
sudo apt-get install samba
kommer inte ihåg vad som kommer med när man installerar ubuntu.
-
Jag har nu 2 mappar som heter Filmer och serier i min media-mapp och jag kan välja dessa när jag startar Transmission... är nu dessa på min NAS.
OM det är nu det så har jag redan en massa filer på NAS:en... men dessa syns inte därför blir jag lite frågande till att dessa mappar i media ska vara på min NAS?
Detta är för mig
Därför vet jag inte om detta är min grej...
OM det är nu det så har jag redan en massa filer på NAS:en... men dessa syns inte därför blir jag lite frågande till att dessa mappar i media ska vara på min NAS?
Detta är för mig

- corneliusbrother
- Kontakt:
Det här ska nog gå att lösa
Om du inte ser innehållet i nasen i de mapparna så är det inte riktigt rätt. Mapparna har du själv skapat och dom används som monteringspunkter. Dom finns där även om inte nasen är monterad.
Vad få du för output av
??
Klipp ut och klistra in det här.
Kolla också
klistra in outputen av det också.
Det är också jätteviktigt att man skiljer på små och stora bokstäver. Mappen Filmer och mappen filmer är två olika mappar s a s.
Kolla i fstab så att sökvägen där stämmer överens med mappens namn i /media.

Om du inte ser innehållet i nasen i de mapparna så är det inte riktigt rätt. Mapparna har du själv skapat och dom används som monteringspunkter. Dom finns där även om inte nasen är monterad.
Vad få du för output av
mount -l -t cifs
Klipp ut och klistra in det här.
Kolla också
findsmb
Det är också jätteviktigt att man skiljer på små och stora bokstäver. Mappen Filmer och mappen filmer är två olika mappar s a s.
Kolla i fstab så att sökvägen där stämmer överens med mappens namn i /media.
-
Jag vill börja med att tacka alla vänliga själar här för all hjälp så här långt.
Jag har kommit fram till att det finns ingen lösning för att komma åt min NAS via Transmission eller annan torrent, vilket är tråkigt. Det som gör mig lite frågande är varför dessa inte kan komma upp med automatik etc. för man hittar ju den när man går till "platser" Jag har ganska många filer som jag vill åt via Transmission på NAS men kommer inte åt pga. att man inte får upp NAS (det är ju det tråden handlar om) men men jag får inte till det med mappar i media mm så nu hoppas jag det kommer någon funktion som man kan instalera som gör att detta kommer upp som i Windows. Helt automatsikt alltså :-)
Sen kanske inte detta med Ubunto är för nybörjare men man måste ju börja någonstans och jag gick bet på det som jag behövde som mest... så vi får se kanske en annan gång.
Stort tack till alla men jag får tyvärr återgå till WIN så jag får det att funka
Jag har kommit fram till att det finns ingen lösning för att komma åt min NAS via Transmission eller annan torrent, vilket är tråkigt. Det som gör mig lite frågande är varför dessa inte kan komma upp med automatik etc. för man hittar ju den när man går till "platser" Jag har ganska många filer som jag vill åt via Transmission på NAS men kommer inte åt pga. att man inte får upp NAS (det är ju det tråden handlar om) men men jag får inte till det med mappar i media mm så nu hoppas jag det kommer någon funktion som man kan instalera som gör att detta kommer upp som i Windows. Helt automatsikt alltså :-)
Sen kanske inte detta med Ubunto är för nybörjare men man måste ju börja någonstans och jag gick bet på det som jag behövde som mest... så vi får se kanske en annan gång.
Stort tack till alla men jag får tyvärr återgå till WIN så jag får det att funka
-
Ok.. jag erkänner. Jag vill vara kvar
Jag kan inte riktigt släppa detta. Jag vill köra med Ubuntu för det går och går... inga omstarter mm (såvida jag inte behöver)
Ja som tidigare har jag inte kommit fram till någon lösning på mitt NAS problem och jag får inte fram någar filer när jag försöker mappa upp media-mappen. Jag har över 500gig som jag vill åt via Transmission samt även kunna spara där på.
Det finns inget script man kan köra så att NAS:en mappas upp som en enhet automatiskt och sen syns i Transmission.
Mitt sista försök... får gå över till USB diskar i stället om detta inte löser sig.

Jag kan inte riktigt släppa detta. Jag vill köra med Ubuntu för det går och går... inga omstarter mm (såvida jag inte behöver)
Ja som tidigare har jag inte kommit fram till någon lösning på mitt NAS problem och jag får inte fram någar filer när jag försöker mappa upp media-mappen. Jag har över 500gig som jag vill åt via Transmission samt även kunna spara där på.
Det finns inget script man kan köra så att NAS:en mappas upp som en enhet automatiskt och sen syns i Transmission.
Mitt sista försök... får gå över till USB diskar i stället om detta inte löser sig.