Gnome 3 removes ‘max’ and ‘min’ window controls – but why?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Gnome 3 removes ‘max’ and ‘min’ window controls – but why?
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/just ... s-entirely
Jag kunde inte hitta något konkret om det gäller GNOME Shell (Vilket det verkar som? (Även fast dom skriver GNOME?) eller om det gäller GNOME. Någon som har bättre koll?
Jag kunde inte hitta något konkret om det gäller GNOME Shell (Vilket det verkar som? (Även fast dom skriver GNOME?) eller om det gäller GNOME. Någon som har bättre koll?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Re: Gnome 3 removes ‘max’ and ‘min’ window controls – but wh
Skrivbordet för Gnome3 är GnomeShell. Gamla Gnome2-paneler utvecklas inte för Gnome3 men borde kunna återanvändas då metacity finns i botten.Hund skrev:Jag kunde inte hitta något konkret om det gäller GNOME Shell (Vilket det verkar som? (Även fast dom skriver GNOME?) eller om det gäller GNOME. Någon som har bättre koll?
När det gäller maximera/minimera så vet jag inte hur man gjort i GS men i Unity (har inte heller en tray ala gnome panel) så kan man sätta upp minimerade fönster via Launchern och eftersom även GS har anammat launchern så borde det funka den vägen där också. Det jag kommer att sakna är features som högerklick (maximera horisontalt) resp skrollhjulklick (maximera vertikalt) på maximera-ikonen

Skulle man inte ha kvar GNOME 3 som det är nu? Och låta GNOME Shell vara valbart? Om inte så kan dom ju glömma att jag uppgraderar till trean.Bowmore skrev:Skrivbordet för Gnome3 är GnomeShell. Gamla Gnome2-paneler utvecklas inte för Gnome3 men borde kunna återanvändas då metacity finns i botten.Hund skrev:Jag kunde inte hitta något konkret om det gäller GNOME Shell (Vilket det verkar som? (Även fast dom skriver GNOME?) eller om det gäller GNOME. Någon som har bättre koll?
När det gäller maximera/minimera så vet jag inte hur man gjort i GS men i Unity (har inte heller en tray ala gnome panel) så kan man sätta upp minimerade fönster via Launchern och eftersom även GS har anammat launchern så borde det funka den vägen där också. Det jag kommer att sakna är features som högerklick (maximera horisontalt) resp skrollhjulklick (maximera vertikalt) på maximera-ikonen

Nix, GS (Gnome3 desktop) är standard för Gnome3.Hund skrev:Skulle man inte ha kvar GNOME 3 som det är nu? Och låta GNOME Shell vara valbart?
http://www.gnome3.org/faq.htmlWhat will happen to the old version of GNOME?
The GNOME 2 desktop had a long life, and parts of it became difficult to maintain over that period. As a result, continued releases of the entire GNOME 2 desktop was never a practical option for the GNOME Project, and several parts of the old GNOME 2 desktop will not receive new releases after GNOME 3 is released. The traditional GNOME 2 desktop will not disappear overnight, however: releases of GNOME 2 will continue to be supported by distributions for years to come.
Happ. Då får man stanna kvar med 2.32 eller byta till något annat, typ Openbox. Surt sa räven!
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Men alltså, vilka knappar kommer att finnas då? Vad är poängen med att inte ha tre stycken?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad är poängen med titelraden öht? Jag har kört utan det i rätt länge nu.
Jag dubbelkollade hos Arch och det kommer bli valbart.Bowmore skrev:Nix, GS (Gnome3 desktop) är standard för Gnome3.Hund skrev:Skulle man inte ha kvar GNOME 3 som det är nu? Och låta GNOME Shell vara valbart?
http://www.gnome3.org/faq.htmlWhat will happen to the old version of GNOME?
The GNOME 2 desktop had a long life, and parts of it became difficult to maintain over that period. As a result, continued releases of the entire GNOME 2 desktop was never a practical option for the GNOME Project, and several parts of the old GNOME 2 desktop will not receive new releases after GNOME 3 is released. The traditional GNOME 2 desktop will not disappear overnight, however: releases of GNOME 2 will continue to be supported by distributions for years to come.

Därför att man kan ha titeln på fönster (Som är nyttigt att ha, speciellt om du jobbar och namn är viktigt) och sedan har vi ju knapparna, även om jag använder tangentbordet mycket så är det skönt att blanda. Det beror ju lite på vad man gör.mcNisse skrev:Vad är poängen med titelraden öht? Jag har kört utan det i rätt länge nu.
- Svento
Jag vet inte riktigt. Jag har ingen ram till dom maximerade fönstren men däremot till dom omaximerade. Fast det är egentligen inte så mycket knapparna jag vill ha egentligen, utan snarare en titelrad att dra i när jag flyttar fönstren. Jag tycker det är bekvämare att kunna göra det med ett vänsterklick, utan att trycka på nån knapp på tangentbordet.mcNisse skrev:Vad är poängen med titelraden öht? Jag har kört utan det i rätt länge nu.
Men ändå, om man nu har en titelrad, vilket dom flesta har, och om man nu har knappar i den, så förstår jag inte poängen med att ta bort en av dom.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är bara att trycka in alt plus rätt musenknapp för att flytta/ändra storlek... Utan den funktionen så kan jag se vissa poänger med fönsterramar 
Det kom en blog om gnome-knapparna i planet-kde, som är värd att läsa för kritiker. http://nowwhatthe.blogspot.com/2011/03/ ... shell.html
Personligen så har jag ingen åsikt i frågan då jag aldrig har kört gnome shell. Jag är en hardkår
KDE användare.

Det kom en blog om gnome-knapparna i planet-kde, som är värd att läsa för kritiker. http://nowwhatthe.blogspot.com/2011/03/ ... shell.html
Personligen så har jag ingen åsikt i frågan då jag aldrig har kört gnome shell. Jag är en hardkår

Man hänger med lite bättre i resonemanget här eftersom det verkar som att det minimerade fönstret bland annat försvinner och detta då skulle vara förbryllande vart tog fönstret vägen.
https://afaikblog.wordpress.com/2011/03 ... uttons-go/
Sedan kan man ju givetvis undra varför focus ligger på att ändra något som många användare vant sig vid eller?
https://afaikblog.wordpress.com/2011/03 ... uttons-go/
Sedan kan man ju givetvis undra varför focus ligger på att ändra något som många användare vant sig vid eller?
Verkar mer som att Gnome Shell försöker väcka lite uppmärksamhet
I Ubuntus motsvarighet, Unity, så plockar man upp minimerade fönster via launchern. När jag testade GS så fanns in deras launcher (vill jag minnas) och hur det fungerar med den vet jag inte. Men har man minimerat t.ex Firefox och därefter går till GS launcher och väljer Firefox så har jag svårt att tänka mig att det sätter upp ett nytt fönster, men som sagt har själv inte testat det.

I Ubuntus motsvarighet, Unity, så plockar man upp minimerade fönster via launchern. När jag testade GS så fanns in deras launcher (vill jag minnas) och hur det fungerar med den vet jag inte. Men har man minimerat t.ex Firefox och därefter går till GS launcher och väljer Firefox så har jag svårt att tänka mig att det sätter upp ett nytt fönster, men som sagt har själv inte testat det.
Håller med, man måste inte ändra bara för ändrandets skull.kilko skrev: Sedan kan man ju givetvis undra varför focus ligger på att ändra något som många användare vant sig vid eller?
Annars föredrar jag att köra utan titelrad också, det är mycket enklare att använda tangentbordet för att växla mellan fönster och stänga dem.
Ändra för ändrandets skull gjorde man när man flyttade knapparna från höger till vänster sida häromåret tycker jag. Ska bli spännande det här, hoppas bara de vet vad de gör.
- Svento
Fast så länge man kan välja själv och ändra och flytta om, så spelar det ju ingen större roll vad som är standard.m!rage skrev:Ändra för ändrandets skull gjorde man när man flyttade knapparna från höger till vänster sida häromåret tycker jag. Ska bli spännande det här, hoppas bara de vet vad de gör.
Skulle du använda Ubuntu om det var textbaserat som standard?Svento skrev:Fast så länge man kan välja själv och ändra och flytta om, så spelar det ju ingen större roll vad som är standard.m!rage skrev:Ändra för ändrandets skull gjorde man när man flyttade knapparna från höger till vänster sida häromåret tycker jag. Ska bli spännande det här, hoppas bara de vet vad de gör.