Växlingsfil

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
anders gusten
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Växlingsfil

Inlägg av anders gusten »

Jag håller på och ska installer Ubuntu och installationsprogrammet säger åt mig att jag ska ha en växlingsfil. Jag undrar hur stor den ska vara och vad den ska heta. En annan grej jag undrar är vad rootpartion är för någon och hur den benäms. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Växlingsfil

Inlägg av Svento »

Dubbelt så stor som RAM-minnet. Swap brukar den heta. Root-partitionen brukar heta root och det är den som innehåller själva operativsystemet och programmen - lite förenklat. Det återstående - home - brukar jämföras med Mina dokument i Windows, där behöver man inga privilegier för att stöka runt. Det är på den som Firefox, Thunderbird och OpenOffice brukar ligga - varför det är så vet jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Dubbelt så stor som RAM-minnet behöver den bara vara om man ska använda Suspend/Hibernate, annars räcker det i allmänhet gott och väl med 300M även om man kan ta till med 1G för att vara på den säkra sidan.

Rootpartitionen är ungefär samma sak som C:\WINDOWS + C:\PROGRAM i Windows.

Och /home är ungefär samma sak som C:\USERS i Windows (eller C:\Documents-and-Settings i äldre Windows). Privilegier behöver man inga där så länge man bara pysslar med sina egna prylar, men ska man in och rota i andra användares saker så krävs i allmänhet privilegier även där.

Och Firefox, Thunderbird och OpenOffice ligger inte under /home utan på root-partitionen. Däremot ligger dina egna bokmärken, plugins och inställningar och lite allt möjligt sådant i din egen mapp under /home...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
anders gusten
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av anders gusten »

Tack ska ni ha för svaren!

Det där med hur man installerar program och var dom lägger sig får jag återkomma till är jag rädd
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

En växlingsfil behöver man egentligen inte per definition. Själv har jag 12gb ram och kör helt utan swap. Även förut, med 6gb hade jag mer än tillräckligt för att skippa swap.

Du behöver inte tänka på vart program installeras, allt sådant sker mestadels automagiskt i Linux. Men, det mesta hamnar under /usr/bin. Om du kompilerar källkoden direkt kan det dock se lite annorlunda ut.
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronnylov »

Det ska räcka med swap som är minst lika stor som RAM-minnet för att viloläge ska fungera. Man kan ta lite extra för säkerhets skull om nu verkligen behöver använda viloläget (är väl mest relevant på bärbara datorer).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"