Skript för att välja ljudkort

Problem med att spela musik, film osv.
akost

Skript för att välja ljudkort

Inlägg av akost »

Kör Ubuntu 10.04 och letar efter ett skript där jag kan välja vilket ljudkort och utgång jag vill använda INNAN jag startar en applikation. Har hittat flera skript som klarar av att växla mellan de olika ljudkorten när en applikation redan är startad men det är inte riktigt det jag vill. Det primära programmet där behovet uppstår är MythTV.

Kan detta verkligen vara så svårt? Känns som det borde vara en enkal sak men jag får inte till det. Kör jag t.ex pacmd-set-default-sink "name" så ändras ju valt ljudkort under "ljudinställningar" men ljudet spelas fortfarande på den "gamla" utgången.

Det funkar inte heller med Pulse Audio ljudkontroll eftersom jag vill kunna köra samma program med olika ljudinställningar beroende på vilken skärm som används.

Missar jag något simpelt nu eller? Vill bara ha ett skript så jag manuellt slipper välja utgång under "Ljudinställningar"...

Tack på förhand!
kilko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Skript för att välja ljudkort

Inlägg av kilko »

Förstår inte riktigt vad du menar här vill du att ljudet ändras beroende på vilken skärm du spelar upp programmet på eller menar du något annat?
akost

Re: Skript för att välja ljudkort

Inlägg av akost »

Hej och tack för ditt svar!

Jag vill "bara" ha ett skript där jag kan göra samma inställning som man manuellt kan göra om man kör "gnome-volume-control" och väljer fliken "utgång".

"Pulse Audio ljudkontroll" verkar komma ihåg resp. ljudinställning för varje program men detta räcker inte eftersom jag (ibland) vill kunna köra samma program fast med olika ljudkort. I mitt fall handlar det om ljudet skall spelas i rum 1 (skärm 1) eller rum 2 (skärm 2). Var det här jag rörde till det för dig kanske...
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"