Vad är skillnaden mellan apt, apt-get och aptitude? [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Vad är skillnaden mellan apt, apt-get och aptitude? [LÖST]

Inlägg av Nemo »

Hej!
Har börjat utforska terminalen en del och då bl.a. provat att installera program via terminalen. Då jag kollat runt en del på forumet har jag sett exempel både med apt-get och aptitude för att installera via terminalen.

Om jag kör man apt-get resp. man aptitude verkar det som att aptitude är nyare. apt verkar vara det äldsta av de tre jag nämnt i rubriken på denna tråd.

Att installera t.ex. opera skulle kunna göras med alla 3 kommandon om jag förstått det hela rätt:

Kod: Markera allt

sudo apt install opera

sudo apt-get install opera

sudo aptitude install opera
För en nybörjare som jag själv, spelar det någon roll vilken av ovanstående jag använder och är er rekommendation att använda aptitude, då den verkar (som jag själv uppfattat det) vara den senaste?

Det är inget akut för min egen del, utan jag är mest nyfiken på skillnaderna, då resultatet verkar bli detsamma oavsett vilken jag använder

Mvh Nemo
Senast redigerad av 2 Nemo, redigerad totalt 26 gång.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är skillnaden mellan apt, apt-get och aptitude?

Inlägg av ubot »

Jag har fått det förklarat för mig att aptitude och apt-get bara är två olika frontend för pakethanteraren dpkg. Det ska alltså inte spela någon roll om du använder apt-get eller aptitude. Någon som har mer info om skillnaden?

Jo, aptitude ingår inte längre i Ubuntu från början fr.o.m. 10.10 men det gör apt-get. Det är dock inte ett stort problem då man enkelt installerar Aptitude med kommandot apt-get.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

aptitude hanterar beroenden bättre om jag förstått saken rätt.
länk: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 67&t=47765
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Tackar för svaren från er båda, samt länken jag fick. Har fått svar på det jag undrade över och sätter därför tråden som löst.

Mvh Nemo
Rune.K

Re: Vad är skillnaden mellan apt, apt-get och aptitude? [LÖS

Inlägg av Rune.K »

Vad jag har förstått bör man hålla sej till antingen till apt-get eller aptitude beroende på att de hanterar just beroenden aningen olika. Så länge man installerar märker man inget, det är när man börjar avinstallera program som det kan bli knas om man har otur. Det är ju ingen garanti på att måste bli fel, förstås.
Och det finns vad jag vet ingen anledningen att växla mellan programmen, håll dej till det ena av dom.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Apt
Apt står för Advanced Packaging Tool, ett system för hantering av mjukvarupaket.
Det (apt) är alltså inte ett kommando för att installera paket.
Det innehåller kommandon som apt-get, apt-cache, apt-key, etc.

apt-get
Kommandot apt-get är alltså ett av flera kommandon som ingår i Apt-systemet för att hantera mjukvarupaket.

aptitude
Kommandot aptitude är ett frontend till Apt och kan först och främst ses som en textbaserad motsvarighet till det grafiska Synaptic som också är en frontend till Apt. Kommandot aptitude är framför allt vanligt i textbaserade miljöer som servrar men används ibland också istället för apt-get, etc. i grafiska miljöer. Det är bättre på (modernare) att hantera beroenden än apt-get, etc, förutsatt att man är det trogen då den själv bygger upp en databas för beroenden för varje aptitude-kommando som du ger.

En bra överblick på hur apt, apt-get, aptitude och synaptic är kopplade till/beroende av varandra kan du se här:
http://algebraicthunk.net/~dburrows/blo ... m-diagram/
Daniel Burrows (dburrows) är den som har utvecklat aptitude.
ubot

Inlägg av ubot »

I #ubuntu-se har dom sagt att Apt OCH Aptitude är frontends till dpkg. Och som har även sagt att det inte gör något om man växlar mellan att använda apt-get och aptitude. :| Enligt Bowmore så är det ju inte så enkelt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:I #ubuntu-se har dom sagt att Apt OCH Aptitude är frontends till dpkg. Och som har även sagt att det inte gör något om man växlar mellan att använda apt-get och aptitude. :| Enligt Bowmore så är det ju inte så enkelt.
Allt är inte sant som man "hör" på IRC-kanalen. ;)
Bowmore kan du däremot lita på!
Men som jag skrev tidigare så är det ju inte garanterat att det blir något knas med dina paket/program, även om du växlar mellan apt och aptitude... Men sannolikheten ökar naturligtvis!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

ubot skrev:I #ubuntu-se har dom sagt att Apt OCH Aptitude är frontends till dpkg. Och som har även sagt att det inte gör något om man växlar mellan att använda apt-get och aptitude....
Det stämmer nästan :)

apt är en front-end till dpkg
aptitude är en front-end till apt

så: dpkg <-> apt <-> aptitude

och det bör inte vara några som helst problem att växla mellan dem.

Inlägg av Rune.K »

Det kan bero på vilken version man använder om det kan uppstå problem eller inte...
Nyare versioner är i regel bättre och säkrare. ;)
Och som jag har förstått så är det bara vid avinstallationer det finns möjlighet att det kan bli problem.
ubot

Inlägg av ubot »

Jaha. Jag kör med Apt nu. Förut använde jag Aptitude. Jag tycker Aptitude är lite bättre egentligen men eftersom Aptitude inte ingår i 10.10 så tänkte jag att jag skulle ta och sätta mig in i Apt. Jag vet att Aptitude är lätt att installera i 10.10.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"