Fedora och Ubuntu
Fedora och Ubuntu
Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera...
Senast redigerad av 3 Rune.K, redigerad totalt 12 gång.
Re: Får man inte skriva? Moderator se hit! [Löst]
Rune.K skrev:Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera.
Du kan ju skriva om det på Fedoras forum.
Har Ubuntu lämnat walk over?Forslan skrev:Rune.K skrev:Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera.
Du kan ju skriva om det på Fedoras forum.
Det vissta jag faktiskt inte.
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har inte haft Fedora sedan 12:an, men deras "programtablå" var då klart sämre än Ubuntus tycker jag. Det är inte mycket
som slår Synaptic, nu har jag inte testat något mer Öppet program så där håller jag käft. Men jag jämför gärna med Windows,
som är totalt värdelöst i jämförelse
Där fick man verkligen snurra runt för att hitta gratisprogram :p
som slår Synaptic, nu har jag inte testat något mer Öppet program så där håller jag käft. Men jag jämför gärna med Windows,
som är totalt värdelöst i jämförelse

Jag tänkte mer om det gjorts benchmark, där man jämför Ubuntu mot Fedora.
Det brukar alltid vara någon som har koll på sådant...
Det brukar alltid vara någon som har koll på sådant...
- fd.svensson
Det senaste jag läste nånstans, var att Ubuntu för en gångs skull låg före Fedora, men annars tycker jag att Fedora brukar vara vinnaren där.
Jag sparar inte mina bokmärken när jag byter OS, utan de jag är medlem i. Så därför kan jag inte visa sidan, men jag har för mig
att den hette phoronix.com men är inte säker.
Jag sparar inte mina bokmärken när jag byter OS, utan de jag är medlem i. Så därför kan jag inte visa sidan, men jag har för mig
att den hette phoronix.com men är inte säker.

Tack Lasse!
Det var bra att veta att Ubuntu ligger före Fedora, hoppas att det gäller Kubuntu också.
Kubuntu är ett officellt derivat av Ubuntu...Och Kubuntu är min favoritdist...
Det var bra att veta att Ubuntu ligger före Fedora, hoppas att det gäller Kubuntu också.

Kubuntu är ett officellt derivat av Ubuntu...Och Kubuntu är min favoritdist...
Forslan skrev:Du kan ju skriva om det på Fedoras forum.Rune.K skrev:Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera.
Finns det ett svenskt Fedora-forum? Länktips, tack.
Det finns nog inget svenskt forum för Fedora, kan kända att det finns en mail-lista.Peetra skrev:Forslan skrev:Du kan ju skriva om det på Fedoras forum.Rune.K skrev:Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera.
Debian har en mail-lista för support iallafall, det räcker gott och väl för de få frågor Debiananvändarna har.
Hur är det i Finland med forum för Linux?
Linux hemland är det ju!

Peetra skrev:Forslan skrev:Du kan ju skriva om det på Fedoras forum.Rune.K skrev:Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera.
Fedoras huvudforum http://forums.fedoraforum.org/?s=c3c536 ... 3c5067399c&
- fd.svensson
Re: Fedora och Ubuntu
@ Forslan 
Peetra ville ha till ett Svenskt, nu visade du på det mig veterligen enda
men det är kul att du hittar dit 

Peetra ville ha till ett Svenskt, nu visade du på det mig veterligen enda

Ingen aning, det enda Linux-relaterat jag läser på finska är om Ubuntu å Meego. Men det desto mera då. Å just Gnome ska det tydligen också vara för att duga. Det råkar vara min lärares favoritdist, vilket är lite synd, för jag skulle ju gärna mecka med lite annat också.Rune.K skrev: Hur är det i Finland med forum för Linux?
Linux hemland är det ju!
Utanför ämnet: Men det finns åtminstone två svensk-språkiga Fedora-användare i södra Finland!

- Osprey
- Kontakt:
Varför ska han skriva om det på Fedoras forum? kan du ge ett enda vettigt skäl till varför vi på ett Ubuntu-forum ska hjälpa ett Fedora-forum genom att gå över till deras forum och göra en jämförelse, istället för att göra det här där vi själva kan lära oss av det...Forslan skrev:Du kan ju skriva om det på Fedoras forum.Rune.K skrev:Det vore intressant att se lite objektiva jämförelser mellan Ubuntu och Fedora, det är ju två distributioner som håller sej långt framme vad det gäller nya mjukvaror. Och de är ungefär lika lätta att installera.

För övrigt kör jag själv både Ubuntu och Fedora, även om Ubuntu är mitt huvudsystem. Jag har inte gjort någon benchmarking, men upplever dem som ungefär lika snabba...
Däremot tycker jag mycket bättre om apt/dpkg än yum/rpm och tycker även att Ubuntu vinner på några områden till, men skillnaden är som sagt hårfin. Nu är det dock så fint att Ubuntu och Fedora är inte två skilda världar, utan de hjälper också varandra genom att båda två utvecklar öppen källkod som vem som helst kan integrera i sitt system...
En intressant sak är det att Fedora räknas ju som "cutting edge" och har alltså i många fall det allra senaste, medan Ubuntu ska ha en mer sansad och tilbakalutad hållning... men om man provar lite olika kommandon och skal etc. med "--version" som option, så är det Ubuntu som har nyaste versionen ungefär lika ofta som Fedora, åtminstone på det jag har provat...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- fd.svensson
Osprey har rätt.
Det är onödigt att skriva om det där för det är redan gjort. De har inte dem problemen med andra distar som vissa här har, de har t.om. en grupp för Ubuntuanvändare som även kör Fedora.
Det är onödigt att skriva om det där för det är redan gjort. De har inte dem problemen med andra distar som vissa här har, de har t.om. en grupp för Ubuntuanvändare som även kör Fedora.

http://www.opensuse.org/en/openSUSE 11.4
Linux for open minds
openSUSE 11.4 släpptes häromdagen, jag har installerat det på en netbook nu ikväll.
KDE 4.6 och Firefox 4 beta är standard, det är den första stabila disten som levereras med KDE 4.6 (av de vanliga stora distarna vill säga)
En lite annorlunda dist, försöker man göra något i terminalen så blir man vänligt uppmanad att använda YaST istället. Med YaST kan man gör allt, verkar det som. YaST har ett vanligt grafiskt gränssnitt.
openSUSE har drivit det långt att man ska sköta så gott som allt utan terminalen, jämfört då med Debian, Ubuntu och Fedora.
Meego verkar väldigt intressant, jag har testat det på min billiga netbook.Peetra skrev:Ingen aning, det enda Linux-relaterat jag läser på finska är om Ubuntu å Meego. Men det desto mera då. Å just Gnome ska det tydligen också vara för att duga. Det råkar vara min lärares favoritdist, vilket är lite synd, för jag skulle ju gärna mecka med lite annat också.Rune.K skrev: Hur är det i Finland med forum för Linux?
Linux hemland är det ju!
Utanför ämnet: Men det finns åtminstone två svensk-språkiga Fedora-användare i södra Finland!
Snabb start och avstängning, jag håller ögonen öppna efter efter nästa version/utgåva.
Meego är bara för netbook med Atomprocessor och mobiler, dvs inte för en skrivbordsdator.
- Osprey
- Kontakt:
Jag kör SLED dagligen på jobbet på Sveriges största tillverkare av basstationer... och jämfört med Ubuntu så funkar det bra förutom vissa skönhetsfel. Men OK, detta är en driftsmiljö på /// så det är en annan form av krav som gäller...Rune.K skrev:openSUSE 11.4 släpptes häromdagen,

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...