ctrl + pilupp = pgup, går det?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
dolk

Re: ctrl + pilupp = pgup, går det?

Inlägg av dolk »

ok

Tråden kan sättas till löst.
dolk

Inlägg av dolk »

Först vill jag tack mr Konservburk för att du fixade till mitt tangentbord. Jag tycker det har var ett fantastiskt lyft. Tyvärr har hacket falnat.

I någon uppdataring på senare tid så har det blivit en fördröjning på kombinationen ctl+up. Testar jag i xev och trycker ner ctlr och up samtidigt så tar det ca 1 sek innan prior eventet eldar igång. Så var det ej tidigare. Detta är helt överljusblått jobbigt när man väl vant in sig vid att denna kombo fungerar.

Jag kör 10.10 med senaste updateringar. Jag vet inte riktigt hur jag skall gå vidare för att felsöka detta. En väg vore att rulla tillbaks till en gammal backup och sedan testa mig fram till vilken updatering som ändrar beteendet. Men detta är väldigt omständigt. Lite mer hjälp skulle helt klart uppskattas.
dolk

Inlägg av dolk »

Jag verkar ha installerat en xserver updatering 9:e jan. Kanske var det då det började strula. Kan jag på något sätt rulla tillbaka dessa updateringar?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

När jag har lite mer tid nästa vecka ska jag undersöka om även jag drabbas det där problemet.
dolk

Inlägg av dolk »

Konservburk skrev:När jag har lite mer tid nästa vecka ska jag undersöka om även jag drabbas det där problemet.

Det gör mig glad !

Jag backade tillbaka till en image från 20110101 och där finns inte problemet. Tills vidare installerar jag bara säkerhetsuppdateringar.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag har hunnit testa detta själv nu, men jag drabbas inte av ditt problem.

Vid närmare eftertanke låter det lite som att din xserver har ersatt av en version som saknar den där buggfixen som vi pillade med. Har du testat att uppdatera allting för att sedan göra om proceduren med buggfixen?

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 33#p415533
dolk

Inlägg av dolk »

Jag ska prova det. Med infon högre upp borde jag kunna se om buggrättningen är införd eller inte.
dolk

Inlägg av dolk »

Du verkar ha rätt. Patchningen har blivit överskriven. Jag har skriptifierat den här patchförfarandet så den är lätt att damma på om det skulle hända igen. Jag förstår inte riktigt varför överskrivningen sker tycker mig inte se någon ny version i xserver jämfört mot tidigare, men det spelar ju iof mindre roll.

Nu fungerar det och jag har updaterat med rekomenderade uppdateringar. Vi får se om problemet återkommer eller om buggfixen godkänns innan dess.
dolk

Inlägg av dolk »

Problemet återkom, lyckades lösa det själv. Denna gången hade /usr/share/X11/xkb/symbols/pc blivit överskriven av updatering.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"