Har ikväll installerat Ubuntu på min laptop men lyckas inte ansluta till mitt trådlösa nätverk. Det funkar bra med samma dator i Vista (dualboot) och med en Windows 7 dator men i Ubuntu så står den bara och tuggar.
Den hittar nätverket i listan och anger mycket riktigt att det är ett "WPA och WPA2 Personal"-nätverk. Jag fyller i lösenordet som jag trippelkollat men den ansluter aldrig. Några idéer? Måste lyckas få igång det innan någon snubblar på nätverkssladden och dör här i lägenheten...
Routerns inställningar är "WPA2-PSK [AES]". Det är en Netgear WGT624.
/Kristoffer
Ansluta till trådlöst nätverk funkar inte [LÖST]
Ansluta till trådlöst nätverk funkar inte [LÖST]
Senast redigerad av 1 krs, redigerad totalt 25 gånger.
Re: Ansluta till trådlöst nätverk funkar inte
Frågan är kanske mer vad det är för nätverkskort i din dator? Ibland är det problem med att få vissa kort att fungera. Kör kommandot sudo lshw i Terminalen och posta infon om nätverkskortet här.
Hoppas jag fick med allt:
*-network
description: Ethernet interface
product: NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express
vendor: Broadcom Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:05:00.0
logical name: eth0
version: 02
serial: 00:a0:d1:c3:e8:af
size: 100MB/s
capacity: 1GB/s
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.110 duplex=full firmware=5787m-v3.23 ip=192.168.1.6 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
resources: irq:47 memory:f3000000-f300ffff
*-network
description: Ethernet interface
product: NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express
vendor: Broadcom Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:05:00.0
logical name: eth0
version: 02
serial: 00:a0:d1:c3:e8:af
size: 100MB/s
capacity: 1GB/s
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.110 duplex=full firmware=5787m-v3.23 ip=192.168.1.6 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
resources: irq:47 memory:f3000000-f300ffff
Ok. Jag har sökt lite på ditt nätverkskort och Ubuntu och jag tror inte att det är nätverkskortet det är fel på. Jag är mer inne på att det är fel inställning på routern. På ett tyskt forum hittade jag en person med samma problem som du som löste det genom att ändra från kanal 1 till 10 eller om det var tvärtom i routerns inställningar för trådlöst.
Eller så har det att göra med specialtecken i lösenordet som inte Ubuntu fixar. Testa att ändra WPA2-lösen tll något som bara innehåller bokstäverna a-z. Min tyska är lite risig och Google Translate kanske gjorde ett dåligt jobb.
Jag vet inte om det här säger dig något men det verkar som om det inte är nätverskortet som är problemet hur som helst.
Om du kör kommandot: sudo iwlist scan i Terminalen eller om det är sudo iwlist scanning, vad får du då?

Om du kör kommandot: sudo iwlist scan i Terminalen eller om det är sudo iwlist scanning, vad får du då?
Hm, jag fick lite mer akuta problem att lösa först med datorn så jag får återkomma till denna tråden lite senare. Ursäkta.
Om du tror du kan hjälpa mig med min akutare problem så skriver jag om dom i den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=53098
/Kristoffer
Om du tror du kan hjälpa mig med min akutare problem så skriver jag om dom i den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=53098
/Kristoffer
Jag har kvar mina mer akuta problem men i processen verkar jag ha löst mitt nätverksproblem för nu är jag uppkopplad mot mitt nätverk.
Det var ett drivrutinsbyte som gjorde susen för mig:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/594866
Tack för stödet!
/Kristoffer
Det var ett drivrutinsbyte som gjorde susen för mig:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/594866
Tack för stödet!
/Kristoffer