fel vid start - fönsterhanteraren startar inte direkt [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krs

fel vid start - fönsterhanteraren startar inte direkt [LÖST]

Inlägg av krs »

Hej!

Idag när jag startade datorn så kom det upp fyra felmeddelande som stod kvar kanske två minuter på skärmen. Sedan gick datorn in i fönsterhanteraren med vad som verkar lite halvdant resultat. Mitt trådlösa nätverkskort hittar inga nätverk (vilket det gjorde innan) och hela systemet känns segt och ryckigt. Möjligt att fler saker inte fungerar som jag inte noterat.

Hann skriva ner så här mycket av felmeddelandet:
[ 19.290057] phy0 -> rt2800pci_load_firmware: Error - PBF system register not ready
[ 19.290684] phy0 -> rt2x00pci_regbus_read: Error - Indirect register access failed (... och lite mer text här)
[ 19.462556] phy0 -> (mer text här...)
[ 19.463181] phy0 -> (mer text här...)

Det sista jag gjorde igår innan jag stängde av datorn var att installera linuxversionen av Spotify men eftersom hela Unbutu installerades igår så har jag ju installerat lite allt möjligt under kvällen.

Hjälp någon? Jag är grön och har ingen aning om vad jag ska göra.

/Kristoffer
Senast redigerad av 2 krs, redigerad totalt 25 gång.
krs

Re: fel vid uppstart

Inlägg av krs »

Jag vet att man ska googla först och fråga sedan och det gjorde jag också men sedan så googlade jag lite smartare och kom en bit på väg.

Jag ersatte rt2800pci drivern tillbaks till rt2860sta drivern med hjälp av följande sida: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/594866

Nu fungerar plötsligt mitt trådlösa nätverk utan problem (kunde inte ansluta till mitt nätverk tidigare) och felmeddelandena är borta. Jag står dock kvar i terminalen två minuter vid uppstart innan den går in i fönsterhanteraren och det är väldigt segt och känns lite hackigt.

Några idéer? Så här kan jag ju inte ha det.

EDIT - Specificerade rubriken något.

/Kristoffer
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: fel vid uppstart - fönsterhanteraren startar inte direkt

Inlägg av ubot »

Jag vet inte vad som är problemet. Jag föreslår att du kollar i loggfilerna direkt efter att du har startat datorn. Kör dessa kommandon i Terminalen:

Kod: Markera allt

dmesg
och

Kod: Markera allt

cat /var/log/messages | tail -300
Posta output här i tråden så kanske någon ser vad som går snett när systemet startar.
krs

Re: fel vid uppstart - fönsterhanteraren startar inte direkt

Inlägg av krs »

Fördelen med att ni väntar lite med att svara är att jag blir bättre och bättre på att googla driven av min otålighet. :-P

Såg efter ett par omstarter att det kom upp ett till felmeddelande innan den gick in i fönsterhanteraren. Något om tpm. Så jag googlade lite och googlade lite till och hittade följande som verkar ha löst mitt problem:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 5&start=40

Tipset som funkade var: "Prova att svartilista modulen i filen /etc/modprobe.d/blacklist.conf, dvs lägg till raden blacklist tpm_tis och se om det hjälper."

Tack ubot för viljan att hjälpa! Du kommer säkert få nya chanser inom alltför kort med tanke på att allt känns nytt och att jag har en del saker kvar att få igång. :-)

/Kristoffer
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: fel vid start - fönsterhanteraren startar inte direkt [L

Inlägg av ubot »

Du är snabbare än blixten. ;) Nej, men seriöst så hjälper det ofta att googla. Det är många trådar här där svaret inte ligger mer än en googling bort. Du gör rätt i att googla på problemet själv också och inte bara vända dig till forumet så fort ett problem uppstår.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"