Hej!
Vill partionera min hårddisk för att förbereda den för en installation av Ubuntu vid sidan av min befintliga Vistainstallation. Skapade en Gparted bootskiva och drog igång.
Gparted verkar dock inte tycka att jag har Vista installerat. Kunde tyvärr inte ta någon bild eftersom jag kände mig lite vilse i miljön men så här stod det:
/dev/sda 298.09GiB
Partition: Inte allokerat
Filsystem: Inte allokerat
Varning (gul liten triangel): Can't have a partition outside the disk!
första sektor: 0
sista sektor: 625142448
totalt antal: 625142449
Någon som vet vad som är fel och kan hjälpa mig att komma vidare?
Med vänliga hälsningar
Kristoffer
Gparted hittar inte min Vistapartition. [LÖST]
Gparted hittar inte min Vistapartition. [LÖST]
Senast redigerad av 1 krs, redigerad totalt 24 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Gparted hittar inte min Vistapartition.
Jag tror vissa fått laga MBR efter att ha krympt Vista-partitioner med GParted?
Hur vore det om du skapade partitionerna med Vistas inbyggda krympare/partitionerare??
Hur vore det om du skapade partitionerna med Vistas inbyggda krympare/partitionerare??
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Jag har försökt att använda "Krymp volym..." i Diskhanteraren i Vista men får inte krympa den mer än ca 3GB. Se bild.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Ursäkta dum fråga, men det finns tillräckligt tomt utrymme förstås på Windowspartitionen?
EDIT:
Ursäkta, jag måste sticka nu, hoppas fler kan komma med förslag.
Man kanske skall kolla filsystemet med chkdsk?
EDIT:
Ursäkta, jag måste sticka nu, hoppas fler kan komma med förslag.
Man kanske skall kolla filsystemet med chkdsk?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Jag har ungefär 119 GB ledigt på min 298 GB hårddisk så plats finns det.
Jag har kört chkdsk men det hjälpte inte.
Några andra idéer?
Jag har kört chkdsk men det hjälpte inte.
Några andra idéer?
- Osprey
- Kontakt:
Det borde gå alldeles utmärkt att starta upp från en Ubuntu Live-CD och kympa ned partitionen med GParted. Det normala är bara att nästa gång du startar upp Windows, så kommer det att märka att partitionen är ändrad och utföra en chkdsk. Och sedan har du en ny fri och ledig partition att installera Ubuntu på...
Givetvis går det aldrig att garantera något och det är alltid bra att ha en backup, men jag har gjort ungefär samma sak massor av gånger och det har aldrig varit några problem...
Det som brukar krångla med Windows är det att det inbillar sig att det finns en massa filer som inte går att flytta, plus i det här sammanhanget att du försöker krympa ned det systemet som aktivt är igång...
Men som sagt, med GParted bör det gå alldeles utmärkt...
Givetvis går det aldrig att garantera något och det är alltid bra att ha en backup, men jag har gjort ungefär samma sak massor av gånger och det har aldrig varit några problem...
Det som brukar krångla med Windows är det att det inbillar sig att det finns en massa filer som inte går att flytta, plus i det här sammanhanget att du försöker krympa ned det systemet som aktivt är igång...
Men som sagt, med GParted bör det gå alldeles utmärkt...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Men om Gparted inte verkar se att det redan finns Vista på partitionen hur kan jag då veta att den krymper den utan att ta bort delar av Vista? Låter riskabelt men det kanske beror på min okunskap.
/Kristoffer
/Kristoffer
Jag hade redan försökt partionera bort problemet med windowsdefragmenteraren och två eller tre andra program utan att lyckas frigöra mer än de tidigare nämnda 3 GB.
Idag provade jag dock en trial version av PerfectDisk 11 (http://www.raxco.com/) och efter att ha kört det först en gång i Windows, sedan en gång vid uppstart och sedan ytterligare en gång i Windows så var problemet löst. Diskhanteraren lät mig minska volymen med allt utrymme som fanns ledigt om jag så ville.
Nu är Ubuntu "up and running" och nya frågor lär dyka upp här med tiden.
Tack för hjälpen så här långt!
/Kristoffer
Idag provade jag dock en trial version av PerfectDisk 11 (http://www.raxco.com/) och efter att ha kört det först en gång i Windows, sedan en gång vid uppstart och sedan ytterligare en gång i Windows så var problemet löst. Diskhanteraren lät mig minska volymen med allt utrymme som fanns ledigt om jag så ville.
Nu är Ubuntu "up and running" och nya frågor lär dyka upp här med tiden.
Tack för hjälpen så här långt!
/Kristoffer