Hallå alla Ubuntu Mästare här inne på detta forum !
Här kommer ett litet meddelande från en kille som just blivit medlem på detta forum och som behöver hjälp med att "komma igång" med min Ubuntu server. Är helt super färsk på Linux och Ubuntu så jag beklagar om jag säller knasiga frågor...
Bakgrund:
Jag har en "gammal" burk som jag har tänkt skall bli min server. Efter en hel del "förfrågningar" så fick jag rådet från flera att köra Ubuntu 10.10 som server i Lamp.
Jag har nu laddat ner och installerat Ubuntu i Lamp och för en som mest jobbar med visuella sidor och som aldrig tittat eller använt Linux så vart det stop direkt när installationen var klar. Allt ser ut som Dos 1988 !
Vet inte om jag har gjort något fel i installationen, eller om det helt enkelt är så här kul det ser ut när man "kör" Ubuntu server. Hhmm.. Såg att det fanns en desktop version att ladda ner, men jag tolka det som att detta inte är någon server utan enbart ett "operativ system".
Kan vara så att jag fattat fel. Dock skulle det vara tacksamt om det var lite mer visuellt så man får en uppfattning och bättre överblick.
Problem:
Mitt problem är nu att jag inte vet hur jag kommer vidare eller vad jag skall göra efter att installationen är klar. Allt ser som sagt ut som Dos gjorde 1988 och det gör att jag står fast....
Beklagar om jag har så "triviala" problem för Er Ubuntu Mästare som säkert skrattar åt mig nu. . Men jag hoppas samtidigt att Ni har lite förståelse för en rookie som mig.
Avrundning:
Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig vidare så att jag kan komma igång. Det går även bra att ringa mig eller att jag ringer upp men först vill har ha en återkoppling via mail. Det går bra att maila mig på: msvenzon(at)hotmail.com.
Bästa hälsningar
Mattias Svenzon
HUr gör jag nu efter installation ? ?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: HUr gör jag nu efter installation ? ?
Serverversionen har inget GUI, alltså ingen fönster/skrivbordshanterare och ingen grafikhanterare (ingen xorg-server). Allt detta kan du få genom att installera t ex, metapaketet ubuntu-desktop. Jag rekommenderar Gnome till dig därför att det innehåller nästan allt och det kommer med ubuntu-desktop.
Man installerar med kommandot sudo aptitude install ubuntu-desktop. Men uppdatera först alla paketkällor och redan installerade program med kommandona;
sudo aptitude update
sudo aptitude safe-upgrade
och sedan
sudo aptitude install ubuntu-desktop
Man installerar med kommandot sudo aptitude install ubuntu-desktop. Men uppdatera först alla paketkällor och redan installerade program med kommandona;
sudo aptitude update
sudo aptitude safe-upgrade
och sedan
sudo aptitude install ubuntu-desktop
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Detta kommando installerar, förutom den grafiska skrivbordshanteraren, alla medföljande program (t.ex Evolution och OpenOffice).webaake skrev:sudo aptitude install ubuntu-desktop
Om man bara ska använda datorn som server är det bättre att köra kommandot.
Kod: Markera allt
sudo aptitude install --no-install-recommends ubuntu-desktop
Hallå hallå !
Här kommer ett snabb meddelande från Mattias som skapade den här tråden..
Även om jag inte på något sätt har blivit av med mina problem så vill jag ändå kort passa på att tacka HakanS och Webaake för Era inlägg.
Mycket uppskattat att det finns de som lägger lite tid och energi på att hjälpa en rookie som mig i mina trevande försök att får en fungerande Ubuntu server.
/ Mattias
Här kommer ett snabb meddelande från Mattias som skapade den här tråden..
Även om jag inte på något sätt har blivit av med mina problem så vill jag ändå kort passa på att tacka HakanS och Webaake för Era inlägg.
Mycket uppskattat att det finns de som lägger lite tid och energi på att hjälpa en rookie som mig i mina trevande försök att får en fungerande Ubuntu server.
/ Mattias