Ubuntu 11.04, Alpha 2

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 2

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Jaha, då blev man glad ett tag för att det kom en ny Nvidia-current idag, men tji den fungerar _inte_ med Xorg 1.10 så tillbaka till Nouveau(eller vad den heter, korkat namn som inte går att stava till) igen. Att det skall vara så svårt ...
Svårt... nä det är lätt att backa x-version ;)

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=112

----------------------

Frånsett det så är det en hiskelig röra just nu....kompilerar Gnome-Shell för fullt för att förhoppningsvist slippa se eländet....
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Evolution tillfälligt utslaget.
Felet lokaliserat bugg #721469 så bör förhoppningsvis fixas rätt snabbt.
Castrojo postade en "nödtråd".......

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1690530

Leve Thunderbird...... ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Castrojo postade en "nödtråd".......

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1690530
Tackar ;)

Nedgraderade till följande fyra paket för i386:

Kod: Markera allt

libc6_2.12.1-0ubuntu16_i386.deb
libc6-dev_2.12.1-0ubuntu16_i386.deb
libc-bin_2.12.1-0ubuntu16_i386.deb
libc-dev-bin_2.12.1-0ubuntu16_i386.deb
Long live the evolution ;D

EDIT:
Slutade med ett trasigt paket libnih1 så blev tvungen att nedgradera även till dessa två

libnih1_1.0.2-1ubuntu2_i386.deb
libnih-dbus1_1.0.2-1ubuntu2_i386.deb
så nu ser det ut att fungera igen ;)

EDIT2:
Fixat med senaste uppdateringen:
eglibc 2.13-0ubuntu1
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ja, så var det dags att köra igång det trådlösa nu när man skaffat en ny laptop som stöder trådlöst. Har följt med lite och sett att en del haft problem med nyckelringen och givetvis trillade jag också på detta problem :P

Efter en del tester så kunde jag konstatera att problemet var längden på lösenordet för inloggning. Varför PAM fixar det för andra funktioner men inte då den lagrar en krypteringsnyckel är ologiskt. Använder jag ett lösenord för inloggning på sju (7) tecken så fungerar allt som det ska med automatisk uppkoppling till nätet men ändrar jag det sen med passwd ner till tre (3) så blir jag tvungen att uppge nyckeln varje gång. Ändrar tillbaks till 7 tecken igen så fungerar det som det ska. Varför denna begränsning just här och dessutom varför blir man inte uppmärksammad på det? Känns som en bugg, dvs att lösenord med mindre än sex(?) tecken ignoreras av PAM. Antar att det är så här det alltid fungerat, dvs inte fungerat, och egentligen inte ett Natty-problem. Hur som helst så fungerar det nu för min del ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Ja, så var det dags att köra igång det trådlösa nu när man skaffat en ny laptop som stöder trådlöst. Har följt med lite och sett att en del haft problem med nyckelringen och givetvis trillade jag också på detta problem :P

Efter en del tester så kunde jag konstatera att problemet var längden på lösenordet för inloggning. Varför PAM fixar det för andra funktioner men inte då den lagrar en krypteringsnyckel är ologiskt. Använder jag ett lösenord för inloggning på sju (7) tecken så fungerar allt som det ska med automatisk uppkoppling till nätet men ändrar jag det sen med passwd ner till tre (3) så blir jag tvungen att uppge nyckeln varje gång. Ändrar tillbaks till 7 tecken igen så fungerar det som det ska. Varför denna begränsning just här och dessutom varför blir man inte uppmärksammad på det? Känns som en bugg, dvs att lösenord med mindre än sex(?) tecken ignoreras av PAM. Antar att det är så här det alltid fungerat, dvs inte fungerat, och egentligen inte ett Natty-problem. Hur som helst så fungerar det nu för min del ;)
Kör du med WEP eller WPA kryptering ? Vilket trådlöst chip är det i nya burken ?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Kör du med WEP eller WPA kryptering ? Vilket trådlöst chip är det i nya burken ?
Kör WPA2 och AR9285 med ath9k drivaren och det fungerar utmärkt. Problemet var att med ett för kort lösenord för inloggning så funkade det inte att lagra/hämta krypteringsnyckeln i nyckelringen men det är löst nu med ett längre lösenord.

Något som också bör nämnas om man ska (om)installera Natty är att temat just nu delvis är brutet, här *.svg ikonerna. Men det löser man enkelt genom att ominstallera paketen librsvg2-2 och librsvg2-common. Såg också att några har problem med detta på U-F.
Användarvisningsbild
xeizo
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av xeizo »

LoL, jag uppdaterade med Gnome3-repot och Gnome-shell repot. Givetvis fungerar inte Gnome-shell, vad annat var att vänta, men dessutom la tom Classic - och "utan effekter" - av.

Det är på tok för många konflikter för att få något "Gnome" fungerande med den konfiggen. Måste nedgradera massor. Kör ju med edgers också, så det är en röra men Nouveau fungerar åtminstone med hygglig 2D-acceleration.

Kör E17 för tillfället, det fungerar åtminstone, orkar inte mecka tillbaka :D
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

xeizo skrev:LoL, jag uppdaterade med Gnome3-repot och Gnome-shell repot. Givetvis fungerar inte Gnome-shell, vad annat var att vänta, men dessutom la tom Classic - och "utan effekter" - av.

Det är på tok för många konflikter för att få något "Gnome" fungerande med den konfiggen. Måste nedgradera massor. Kör ju med edgers också, så det är en röra men Nouveau fungerar åtminstone med hygglig 2D-acceleration.

Kör E17 för tillfället, det fungerar åtminstone, orkar inte mecka tillbaka :D

Njau... Gnome3-repot är RYYYYYSLIGT buggigt......har testat ett par gånger, enkelt att köra en ppa-purge, sedan måste gnome-settings-daemon nedgraderas manuellt.

GS måste byggas manuellt just nu...... tar några timmar att kompilera och problemet är "slö" nedladdning från Gnome, se den deikerade tråden om detta !
Användarvisningsbild
xeizo
Kontakt:

Inlägg av xeizo »

Ja, buggigt sa Bull, Nautilus och Gedit mfl fungerar såklart inte heller. Men Dolphin och Kate gör, som tur är, får se när jag orkar "städa upp" :D
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Ja, buggigt sa Bull, Nautilus och Gedit mfl fungerar såklart inte heller. Men Dolphin och Kate gör, som tur är, får se när jag orkar "städa upp" :D
Jo men det går snabbt.....

Installera paktetet ppa-purge

sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3
;)
Användarvisningsbild
xeizo
Kontakt:

Inlägg av xeizo »

ppa-purge fungerade inte, det enda som fungerade var att ta bort arkiven, och Gnome med dem. Så, jag bestämde mig för att testa KDE istället, det verkar fungera fint och 2D-acceleration är märkbart snabbare än med Gnome när jag använder Nouveau-drivaren. Jag har i princip inget fönsterlagg alls, det är blixtsnabbt, nästan som med den proprietära drivaren. Noterbart att jag kör med edgers då. Jag skall testa det här ett tag och se hur det känns, även omjag inte gillar utseendet på KDE alls egentligen. Dagens desktop:

Ubuntu bild
http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... pshot1.png
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bland dagens alster fanns en helt ny ljudstack..... dvs Alsa 1.0.24

Info:
http://www.alsa-project.org/main/index. ... 23_v1.0.24

Jag har kört det från källkod ett tag utan problem, efter installation av Ubuntu-paketen så var volymen i "mute"-läge efter omstart, brukar ofta vara så.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jag har kört det från källkod ett tag utan problem, efter installation av Ubuntu-paketen så var volymen i "mute"-läge efter omstart, brukar ofta vara så.
Ingen mute för min del så det är kanske några rester från dina tester ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Jag har kört det från källkod ett tag utan problem, efter installation av Ubuntu-paketen så var volymen i "mute"-läge efter omstart, brukar ofta vara så.
Ingen mute för min del så det är kanske några rester från dina tester ;)
Nope... jag brukar hamna i "mute" läget som så många andra......

"Top of the tips...."

https://wiki.ubuntu.com/DebuggingSoundProblems
Användarvisningsbild
xeizo
Kontakt:

Inlägg av xeizo »

HiFi-nördish sett, så nu när jag lämnat Gnome(tillfälligt) är det inte ren Alsa längre utan allt går genom Phonon i KDE. Phonon sägs låta mindre bra med Xine som det haft som backend sen början, därför har nya Phonon i Natty Gstreamer som backend istället, men det finns ett alternativ till: VLC som backend för Phonon, jag håller på och testar det just nu men kan väl inte uttala mig tvärsäkert om något är bättre än med Gstreamer men det låter bra i alla fall och inte dåligt :)
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Min dator startar inte upp X efter gårdagens uppdateringar, men får kolla mera till kvällen.
(Verkar inte vara någon mer som fått det vid uppdateringen på ubuntu forums)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

X.Org X Server 1.10.0 RC 2
Har landat för 32-bitars och nu även på väg in för 64-bitars. Den för 32-bitar funkar bra hitills.

Installationen av RC2 avinstallerar paketen
- xserver-xorg-video-all
- xserver-xorg-video-geode

där den senare nu också är på väg. Men de kan man installera i efterhand manuellt eller först vänta in.

Paketet language-selector-common
Installationen av paketet avinstallerar paketen
- language-selector (gnome-fallet)
- ubuntu-desktop

Paketet ubuntu-desktop är inget problem då man kan installera det senare igen om man vill.

Däremot så ersätts frontend-paketen
- language-selector
- language-selector-qt

fr.o.m ver 0.14 av dessa respektive paket
- language-selector-gnome
- language-selector-kde

men de beroendena har man tydligen missat så bara att själv installera resp paket manuellt beroende på om man kör Gnome eller Kde. I mitt fall (gnome) så fick jag alltså installera language-selector-gnome själv.

EDIT
Snurrar bra både på 32- och 64-bitars.
Nu bara den lååånga väntan på att AaronP får ut en fungerande nvidia-current för RC2 så jag får 3D ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev: Nu bara den lååånga väntan på att AaronP får ut en fungerande nvidia-current för RC2 så jag får 3D ::)
Hehe....

Jo jag kunde inte låta bli att prova..... men det blev en långnäsa ;)

http://paste.ubuntu.com/571341/

Har även postat loggen i nVidias forum.....

Bara att backa igen till 1.9.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Bara att backa igen till 1.9.
Är det bara att köra U-F scriptet du länkade till plus kopian av xorg.conf?

Om man vill purga nvidia-current sen hur gör man då, bara avinstallerar nvidia-current? Frågar då jag råkade ut för det med en USB på grannens dator med nvidia för nåt år sen och då var det krångligare än så för att även få tillbaks t.ex compiz för ati igen.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Bara att backa igen till 1.9.
Är det bara att köra U-F scriptet du länkade till plus kopian av xorg.conf?

Om man vill purga nvidia-current sen hur gör man då, bara avinstallerar nvidia-current? Frågar då jag råkade ut för det med en USB på grannens dator med nvidia för nåt år sen och då var det krångligare än så för att även få tillbaks t.ex compiz för ati igen.
Yep bara att avinstallera nvidia-current.

Bifogat har du scriptet jag kör med, har backat en handfull gånger.

EDIT "Filtypen sh är inte tillåten". :P http://paste.ubuntu.com/571388/

Via recovery-menyn och felsäker grafik har du alltid en "nödutgång" !!

--------------------------------------------------------------

Utvikning:

När jag testar så kör jag då med koden direkt från nVidia och då blir det ju mer fingerfärdighet eftersom GDM måste vara stoppat.

Sen just nu så hänger sig X så man kommer inte åt tty via Ctrl-Alt-F1 osv så man måste köra brutalt via recovery och det crashar just nu ibland recoverymenyn.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"