@ urban.
Ja, jag måste nog erkänna, att du, trots våra tidigare gemensamma strider gentemot "överheten här inne", dessvärre och, i mina ögon, allt mer, närmar dig allt det kringskurna, som jag uppfattade en gång, att jag slogs mot. Tillsammans med dig. Det var då
I mina ögon har du tagit upp denna "överhets" tappade svärd och nu, men lite mer försåtligt, svingar detsamma, gentemot dem som idag inte delar din uppfattning.
Så är det.
Det är
min uppfattning.
Jag kan bara beklaga att jag har den uppfattningen nu.
Inget skulle ha glatt mig mer, än om jag hade kunnat känna, att det inte är så.
Förmodligen skulle detta forum må allra bäst av, att sådana som både du och jag tog respass härifrån. Inte för en tid, kortare, utan fast mer, på längre sikt.
Jag har mitt synfält. Även om jag försöker att se saker och ting även ur vad jag uppfattar, som
deras synvinkel. Förmodligen är jag inte särdeles lyckosam i detta.
Du har en annan förhållning. Enligt min uppfattning, inte lika eftersträvande till att försöka förstå andra, utan att mer fokusera på det som är, vad det skall innehålla och hur alla dem, däremot, skall kunna fås till att antingen omfamna din ståndpunkt, alternativt, att stanna här utanför.
Det är samtidigt inte analogt med din blogg, men jag förstår, att du anser, att någonstans måste det dras en gräns, över vilken inte oliktänkande bör kliva. Du är ju inte ensam i denna uppfattning. Där finns både p**, P*** P***** och ytterligare ett antal.
Det som jag inte kan få in i min skalle, det är, vad det är, som ni anser är bättre för Ubuntu i er strävan att hålla oliktänkande utanför, där de absolut INTE ens går att nå, för en dialog, . .
. . än vad det var en gång, när huset stod öppet för alla som hade det minsta intresse för, att diskutera med Linuxfolk. Även om de själva misstrodde grundidén.
Då kunde man nå även oliktänkande.
Man kunde åtminstone ha en chans till, att så ett frö,
till att växa fram mot en ny och bättre morgondag.
Skall vi enbart hålla oss till likasinnade här i forumet, bjuds inga sådana tillfällen mer. . .
Vad ligger det för fördelar i, att se detta forums utveckling, så som det ser ut idag? Även om här näst intill enbart talas Ubuntu. Om även denna kader synes svikta och tappar tågan?
Är det enbart detta, att det nu för tiden är tyst och lugnt och att man bara talar Ubuntu, som är det övergripande målet? Om än, för påtagligt färre idag, än vad det någonsin i vårt forums historia, har varit.
Lite drygt 1100 nytillkomna sedan knappt ett år. För bara några år sedan, var det 4, 5 gånger fler, för likvärdig tid.
Känner inte du, som jag, att den möjliga målgruppen har raderats högst markant? Oaktat, vad orsaken därtill är. Om det beror på skrivningar om, att -"den som inte talar om Ubuntu, kan söka sig annorstädes".
Glömt då, att man kanske inte talar om, det man inte förstår, men känner sig intresserad av? När man uttrycker sig så, gentemot dem som inte vet, men vill fråga.
Hellre bjuda in och föra en dialog med, även den som är tveksam. Än att bara bjuda in dem, som har likartad uppfattning och inställning. Vad blir det av ett försök till dialog och samtal, med sådana?
Ja, ja, du har skurit ner, format om och ned, sådant du vill möta.
Det är helt klart, din rätt. Jag har min rätt till min uppfattning. Om än, den är annorlunda.
De som idag har forumet i sina händer, har rätt till sin.
Det jag försökte att formulera i denna min tråd, det var, att jag själv inte tror på den utveckling som detta forum har tagit, i form av medlemsutveckling.
Notera: Jag hävdar
inte att forumets utveckling i sig, är någon arm stackares förskyllan. Vare sig mods., eller admins.. Det är snarare tidens tand, som är den som stöper formen för utvecklingen.
Det är utvecklingen i sig, som jag talade om, inledningsvis.
Ingens direkta förskyllan.
Dessvärre dock, hjälpt av dig och några till, genom att ni försöker hävda det så specifika med just Ubuntu. Inte helheten, i den fria världen av distar och program.
Det må då vara så, att Linux i allmänhet och kanske Ubuntu i synnerhet, har förlorat sin kraft till att nu för tiden, fånga nyfikna på Linux och Ubuntu och att locka dem till sig.
Sannolikt kan det vara så.
Att vi därtill sänker taket för dem som redan är här, till att enbart ägna sig åt ubuntu, gagnar knappast heller syftet, till att kunna locka fler nyfikna för att pröva Linux, till sig.
@ Lao Tzu
Jag tror nog, att mitt svar till Urban också kan tjäna som ett svar till dig.
Jag hoppas det.
tukken