Meingsfullt att rapportera buggar på Launchpad?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
m!rage

Meingsfullt att rapportera buggar på Launchpad?

Inlägg av m!rage »

Under åren jag använt Ubuntu har jag rapporterat en och annan bugg på Launchpad. De blir sällan lösta och ligger ofta månader eller år utan andra kommentarer än statusändringar. Jag har fått känslan av att det knappt är någon där som läser dem. Igår tog jag mig tiden att registrera mig på Bugzilla på freedesktop.org för att rapportera en bugg i Poppler. Den blev besvarad drygt 24 timmar senare.
Är det överhuvudtaget någon mening att rapportera buggar på Launchpad eller är det lika bra att gå uppströms direkt?
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Meingsfullt att rapportera buggar på Launchpad?

Inlägg av ajja »

2005-07-29 skickade jag in en rapport till bugs.debian-org
2010-09-08 (över 5 år senare) fick jag en bekräftelse på att den hade stängts utan åtgärd. DVS. fix release.
Launchpad är mycket snabbare, ca: 10ggr snabbare >:D

Men trots att mycket inte åtgärdas, direkt i/till den version man upptäcker bugen i, så tycker jag att det är lönt att rapportera de man finner (både uppströms och dist), hur ska de som försöker förbättra en dist/ett program annars veta att det finns brister.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Det korta svaret är att det beror på.

I första hand skulle jag säga att det beror på vilket paket det rör sig om, hur många (om några) som håller koll på just det paketet, hur många buggrapporter i övrigt som strömmar in för just det paketet, etc. I andra hand så spelar det förstås en viss roll hur välskriven buggrapporten är, hur lätt buggen är att reproducera, etc. Fast det är som sagt i andra hand, givet att ingen ser rapporten ifråga så spelar det ju ingen roll hur välskriven den är.

Att rapportera uppströms är ofta en bra sak, även olika uppströms förstås skiljer sig åt. Ska man göra det så tycker jag dock att man generellt sett, om möjligt, först ska försöka reproducera buggen med en aktuell version av programmet tagen direkt från uppströms, så att det man rapporterar inte bara är en bugg introducerade utav Debian alt. Ubuntu vid packetering, alternativt råkar vara en bugg som redan är löst i deras senaste version.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag tycker att responsen för buggar varierar oerhört mycket. Men visst lönar det sej att rapportera buggar även om inte alla får den uppmärksamhet man skulle önska.

Något jag tycker är jobbigt är att det är så svårt att söka efter buggar på LP, sökresultaten är rent ut sagt urusla. Det gör att det är väldigt stor risk att man missar att den bugg man ska rapportera redan finns.

En annan irriterande sak är att när buggar som klassas som dublett till en annan bugg hänvisas till en bugg som inte finns eller som man inte kommer åt att kolla på. Det har hänt ett flertal gånger.

På det hela taget så är det i alla fall trevligt i dom fall där man får respons och där något händer. Det uppväger mer än väl irritationsmomenten IMO. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Tackar för svaren. Kanske inte borde ta så allvarligt på det då, ifall inget verkar hända. Ironiskt nog fanns buggen bara i Ubuntu i detta fallet, så ska man rapportera uppströms kan du ju vara lönt att åtminstone skriva vilken dist som används. Håller med om att Launchpads sökfunktion inte är den bästa, men å andra sidan kanske den inte är sämre än i någon annan bugtracker.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Förresten, vad är det för bugg(rapport) det rör sig om?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag tänker inte rapportera någon bugg förrän de har löst den första buggen. ;)
De verkar inte speciellt effektiva, den buggrapporten har funnits där sedan 2004... ;)
Reported by Mark Shuttleworth on 2004-08-20
This bug affects 615 people
Och det är för tusan 615 stycken som har samma bug... ;)
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Det har blivit mycket enklare att rapportera nu, man får förslag på ett antal liknande buggar.
Att alla buggar inte åtgärdas är ju som andol säger. Om det bara är 1 - 5 st som lider av en bugg, så är chansen att någon gör något åt den liten.
Det är en av anledningarna till att rapportera buggar, de måste få reda på hur många som är drabbade.
Jag håller med om att Bugzilla är mycket snabbare än Launchpad, de har även bättre sökverktyg bakåt.

Många vill inte besvara buggrapporter för att de är dåliga på engelska, men bara de förstår innebörden så blir de glada.
Jag själv är dålig på engelska, men än så länge är det ingen som klagat.

Lasse (LP fdsvensson)
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Rune.K skrev:Jag tänker inte rapportera någon bugg förrän de har löst den första buggen. ;)
De verkar inte speciellt effektiva, den buggrapporten har funnits där sedan 2004... ;)
Reported by Mark Shuttleworth on 2004-08-20
This bug affects 615 people
Och det är för tusan 615 stycken som har samma bug... ;)
Är det den om CoC :P Jag kommer ihåg att den är gammal och Olöst ;D
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"