Installera olika fönsterhanterare?
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Installera olika fönsterhanterare?
Hej. Just nu kör jag med en vanlig installation av Ubuntu 10.10 med Gnome. Jag är nyfiken på att testa de olika fönsterhanterarna som finns, såsom KDE, LXDE osv. Har för mig att det går att installera flera "under samma tak" så att säga. Dvs att man kan välja vid uppstart vilken man vill använda. Hur går man i så fall tillväga? Finns det några problem med detta?
Re: Installera olika fönsterhanterare?
Jag tror du menar hela skrivbordsmijöer. Den som följer med Ubuntu heter ubuntu-desktop. Vill du ha KDE som följer med Kubuntu så får du installera
kubuntu-desktop. Samma sak för LXDE (Lubuntu):
lubuntu-desktop och XFCE4 (Xubuntu):
xubuntu-desktop

- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Problemen om man nu tycker det är det kommer vara att du kommer få en massa olika program i dina startmenyer. En del som gör snarlika saker men paketerade för de olika skrivbordsmiljöerna.
Det kommer också ta mer plats på din hårddisk.
Det är också mycket lättare att lägga till dem än att sedan tabort och rensa så du får tillbaka allt som innan om du skulle vilja det. Rensa kan bli lite pill.
Det är också mycket lättare att lägga till dem än att sedan tabort och rensa så du får tillbaka allt som innan om du skulle vilja det. Rensa kan bli lite pill.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
-
- Kontakt:
Ja, så hette det jam!rage skrev:Jag tror du menar hela skrivbordsmijöer. Den som följer med Ubuntu heter ubuntu-desktop. Vill du ha KDE som följer med Kubuntu så får du installerakubuntu-desktop. Samma sak för LXDE (Lubuntu):
lubuntu-desktop och XFCE4 (Xubuntu):
xubuntu-desktop

-
- Kontakt:
Jaha ja. Ja, det kanske blir lite för stökigt då. Synd att man inte bara kan installera "skalen" utan programmen. Kanske ska fortsätta med Gnome. Det flyter ju på bra men KDE, till exempel, är ju snyggare.philip5 skrev:Problemen om man nu tycker det är det kommer vara att du kommer få en massa olika program i dina startmenyer. En del som gör snarlika saker men paketerade för de olika skrivbordsmiljöerna.
Det finns annat än Gnome och KDE. Kolla in Openbox eller Fluxbox. Om du sedan vill pröva något helt annat finns en mängd tilande fönsterhanterare (kör själv Awesome).
Alla dessa kräver dock en hel del pill, vilket är både en fördel (lärorikt och du får det som du vill själv) och nackdel (en del jobb).
Alla dessa kräver dock en hel del pill, vilket är både en fördel (lärorikt och du får det som du vill själv) och nackdel (en del jobb).
Ett alternativ om du har en hårddisk över är ju att helt enkelt installera kubuntu och lubuntu på den kan du ju då därifrån logga in på vilket operativ du vill och lära känna dom olika skrivbordsmiljöerna lite mer.
Att ha alla tre brukar messa till det och kan vara stökigt att få ordning på.
edit skrivbordsmiljöer
Att ha alla tre brukar messa till det och kan vara stökigt att få ordning på.
edit skrivbordsmiljöer
Senast redigerad av 1 kilko, redigerad totalt 20 gånger.
Fakta tack !!!kilko skrev: Att ha alla tre brukar messa till det och kan vara stökigt att få ordning på.
Ubuntu hanterar det här med helt separata metapaket så du får gärna utveckla vad "messa" innebär !!
Du får tex flera olika fönsterhanterare nautilus ,dolphin ,thunar och pcman fm ,och även om du väljer att ta bort någon manuellt så kan operativet fortsätta försöka öppna filer med tex dolphin.
Detta gäller även andra program.
Sedan drar du ju med dig tex KDE's eller någon annan skrivbordsmiljö's buggar in i operativet.
Ett annat scenario är att man tweakat ett mer avancerat program och för tillfället glömt det tex evolution vid en senare återställning förloras då detta inklusive alla mail om man då inte gjort en backupfil utav programmet.
Därför mitt tips om att vid boot välja vilken skrivbordsmiljö (operativ) du vill logga in på.
En annan grej trådskaparen kan göra är ju att installera av Gnome-desktop och installera den skrivbordsmiljön han vill prova för att sedan installera en annan .Det hade nog jag gjort om jag ville prova något nytt.
Du kan ju även göra så med tex XBMC om du vill ha en htpc för mediabruk fast ändå ha alternativet att installera in gnome-desktop eller den skrivbordsmiljöen du senare kanske vill använda.
Detta gäller även andra program.
Sedan drar du ju med dig tex KDE's eller någon annan skrivbordsmiljö's buggar in i operativet.
Ett annat scenario är att man tweakat ett mer avancerat program och för tillfället glömt det tex evolution vid en senare återställning förloras då detta inklusive alla mail om man då inte gjort en backupfil utav programmet.
Därför mitt tips om att vid boot välja vilken skrivbordsmiljö (operativ) du vill logga in på.
En annan grej trådskaparen kan göra är ju att installera av Gnome-desktop och installera den skrivbordsmiljön han vill prova för att sedan installera en annan .Det hade nog jag gjort om jag ville prova något nytt.
Du kan ju även göra så med tex XBMC om du vill ha en htpc för mediabruk fast ändå ha alternativet att installera in gnome-desktop eller den skrivbordsmiljöen du senare kanske vill använda.