Installation mobilt bredband Ubuntu 10.10 [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Installation mobilt bredband Ubuntu 10.10 [LÖST]

Inlägg av PloppFlopp »

Jag har en liten undran vad det gäller installationen av mobilt bredband på 10.10. Jag trodde alla problem var lösta då installationen på min nyare (64-bitars) dator gick väldigt smärtfritt. 3-bredbandet fungerade direkt efter installtion och konfigurering. När jag gjorde om det på en äldre dator (ca. 2004 års modell) så går det inte alls. USB-portarna fungerar bra med t.ex. USB-minnen.

Några frågor i anslutning till detta:
1. Är det någon teknisk skillnad mellan standardinstallationen och "Alternate"?
2. Dito för 64-bitars versionen? (För mig är det "Alternate" och 64-bitars som funkar.)
3. Är det en fördel att ha modemet inpluggat under installationen?

Det rör sig om samma modem, ska jag väl tillägga.

Intressant om någon har funderat över problemet.
Senast redigerad av 1 PloppFlopp, redigerad totalt 16 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installation mobilt bredband Ubuntu 10.10

Inlägg av ubot »

Du kan ju alltid testa att boota 32-bitars eller Alternate-versionen som Live på datorn där du får modemet att fungera för att se om det spelar någon roll vilket system du använder. Du vet ju att modemet fungerar på en dator med 64-bitars. Hur är det med 32-bitars och Alternate på samma dator? Om modemet fungerar så borde det inte vara systemen som det hänger på. Eller har jag fel?
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Installation mobilt bredband Ubuntu 10.10

Inlägg av PloppFlopp »

En lösning som rockar fett - jag flyttade modemet till en annan USB-port och vips godkände Meerkat mitt 3-bredband ;D

Kan man köra "Alternate" som live?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installation mobilt bredband Ubuntu 10.10 [LÖST]

Inlägg av ubot »

Jag vet faktiskt inte om Alternate går att köra som Live. Jag kanske sa lite för mycket där. :|
Skriv svar

Återgå till "Internet"