Xservern startar inte när ingen skärm är inkopplad.
Xservern startar inte när ingen skärm är inkopplad.
Behöver lite hjälp nu när jag nu använder xbmc (med ubuntu i grunden) till min htpc. I mitt fall använder jag en projektor till HTPC:n, alltså ingen vanlig dator-skärm eller teve. Det verkar som att grafikkortet inte känner av att någon skärm är kopplad då projektorn är avstängd eller i standby, dock gör den det när jag har en datorskärm inkopplad. I detta fall så startas inte xservern upp, inte förrän jag sätter in DVI kontakten från skärmen. Det hjälper inte att koppla inte projektorn till grafikkortet. Så finns det någon möjlighet att starta upp xservern när ingen skärm inkopplad. Kanske kan det hjälpa med några inställningar i t.e.x xorg.conf?
Re: Xservern startar inte när ingen skärm är inkopplad.
Nope, troligen inte.
Hursomhelst så måste man veta vad det är för grafikkort samt vilken drivare som används för att kunna ge ett svar.
Sen kan det ju inte vara så besvärligt att labba via en vanlig PC-skärm och sedan kolla om projektorn detekteras.
Hursomhelst så måste man veta vad det är för grafikkort samt vilken drivare som används för att kunna ge ett svar.
Sen kan det ju inte vara så besvärligt att labba via en vanlig PC-skärm och sedan kolla om projektorn detekteras.
Jo, kanske jag har underlåtit lite information. Ursäkta.
Använder ett Nvidia GT430 kort med nvidia drivisar (version 260.19.36). Som OS använde jag XBMC live Dharma 10.0 (där underliggande OS är Ubuntu 10.04).
Har sökt och sökt men inte hittat några svar hur man ska göra. Då mitt grundläggande problem var att XBMC inte startades upp, och iochmed detta ingen möjlighet att lyssna på musik, har jag istället installerat squeezeboxserver med squeezeslave som spelare. Så nu fungerar det iallafall, men grundproblemet består fortfarande (dock har nu problemnivå röd blivit gröngul istället
)

Har sökt och sökt men inte hittat några svar hur man ska göra. Då mitt grundläggande problem var att XBMC inte startades upp, och iochmed detta ingen möjlighet att lyssna på musik, har jag istället installerat squeezeboxserver med squeezeslave som spelare. Så nu fungerar det iallafall, men grundproblemet består fortfarande (dock har nu problemnivå röd blivit gröngul istället

OK... jag installerar alltid först Ubuntu och lägger sedan på XBMC så här.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HO ... Step_Guide
Man installerar då både fristående XBMC samt XBMC-appen för att köras under en Ubuntu-session.
Allt "meckande" gör man då i Ubuntu-sessionen så att allting funkar tex att detektera skärmar mha nvidia-settings.
Ev bör du köra en senare nvidia-drivare.... och det fixar man också lätt.
När man meckat klart så är det bara att ändra session i inloggningen eller följa guidens förslag !
Guiden har ett fel och det är att enbart libvdpau1 numera behövs, iaf med Maverick och framåt.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HO ... Step_Guide
Man installerar då både fristående XBMC samt XBMC-appen för att köras under en Ubuntu-session.
Allt "meckande" gör man då i Ubuntu-sessionen så att allting funkar tex att detektera skärmar mha nvidia-settings.
Ev bör du köra en senare nvidia-drivare.... och det fixar man också lätt.
När man meckat klart så är det bara att ändra session i inloggningen eller följa guidens förslag !
Guiden har ett fel och det är att enbart libvdpau1 numera behövs, iaf med Maverick och framåt.
Hmm, så det kanske är bättre att installera senaste ubuntu och sen installera XBMC? Kör dom senaste drivisarna, laddade ner dom ju för 3-4 dagar sedan från nvidia. Iallfall, funkar riktigt bra nu användarmässigt. Squeezebox:s android remote är bättre än XBMC:s, på det sätt att jag kan slumpmässigt spela upp låtar. Så egentligen är det inga problem nu. Dessutom har jag satt upp en samba server och ställt in XBMC m.m. så att ominstallera allt nu känns jobbigt. Men kanske senare.
Så att testa under ett enskilt installerat Ubuntu-dist blir nog längre in i framtiden. Tack för hjälpen pun.
Edit: För övrigt, finns det några nackdelar XBMC-Live installation gentemot ditt sätt, säkerhetmässigt, prestandamässigt eller nåt annat?

Edit: För övrigt, finns det några nackdelar XBMC-Live installation gentemot ditt sätt, säkerhetmässigt, prestandamässigt eller nåt annat?
Jo den stora fördelen är ju att det är enklare att "mecka" med mitt sätt.
Sen vet jag inte vad du kör för Live-version men en sådan blir ju aldrig optimal i prestanda eftersom man läser mot en USB-sticka.
Slutligen angående prestanda så är det ju VDPAU som är den stora turbon om man kör ett nyare nVidia-kort som du gör. (installeras då via libvdpau1-paketet samt slås på i XBMCs inställningar.)
Är man sedan nybörjare så är det ingen höjdare att installera en drivare nedladdad från nVidia utan det är bättre att köra via X-swats ppa
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
Sen vet jag inte vad du kör för Live-version men en sådan blir ju aldrig optimal i prestanda eftersom man läser mot en USB-sticka.
Slutligen angående prestanda så är det ju VDPAU som är den stora turbon om man kör ett nyare nVidia-kort som du gör. (installeras då via libvdpau1-paketet samt slås på i XBMCs inställningar.)
Är man sedan nybörjare så är det ingen höjdare att installera en drivare nedladdad från nVidia utan det är bättre att köra via X-swats ppa
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
Är inte direkt nybörjare, hållit på med linux i 3-4 års tid lite av och an, dock långt ifrån en expert. Har provat Kubuntu, Ubuntu, Opensuse och Crunchbang. Det tar ett tag att lära sig allt, och man lär sig nya grejor hela tiden. Och dessutom kommer man bara i kontakt med vissa delar vid installation och konfiguration, och glömmer bort dessa när man väl behöver installera/konfigurera igen.
Angående USB-sticka så går XBMC live att installera på hårddisken från denna. XBMC live är väldigt nerbantat, och använder fluxbox istället för gnome.
Har redan VDPAU aktiverat i XBMC. Dock vet jag inte om paketet som du nämnde är installerat.
Har skrivit i föregående inlägg vilken version av XBMC Live jag har installerat (eller kanske du menar självaste XBMC versionen?).
Iallafall, tack så mycket för länken, fördelen med detta är ju att man får drivisarna uppdaterade.

Angående USB-sticka så går XBMC live att installera på hårddisken från denna. XBMC live är väldigt nerbantat, och använder fluxbox istället för gnome.
Har redan VDPAU aktiverat i XBMC. Dock vet jag inte om paketet som du nämnde är installerat.
Har skrivit i föregående inlägg vilken version av XBMC Live jag har installerat (eller kanske du menar självaste XBMC versionen?).
Iallafall, tack så mycket för länken, fördelen med detta är ju att man får drivisarna uppdaterade.
Ok... jo fluxbox gör väl ingen glad som har problem med nåt i en burk eller enkelt vill uppdatera något.Vantskruv skrev:
Sen för en mediaburk så är ju senaste grafikdrivaren klart att föredra.
VDPAU-paketet heter libvdpau1
Info: (mavericks version)
http://packages.ubuntu.com/maverick/libvdpau1