Virus? LÖST

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Virus? LÖST

Inlägg av krassegrand »

Min satt och surfade nyss och plötsligt dök det upp ett meddelande om att datorn hade virus och behövde scannas. Jag känner igen detta från Windows men trodde inte att det var något som kunde dyka upp i Linux.
Jag försökte att stänga rutan men då började den att scanna och "hittade massor med virus" jag stängde av datorn och nu verkar det fungera.
Behöver jag ett virusskydd vid normal surfning?
jag har kollat i Synaptic men där finns en del olika, vilken ska jag välja? Min dator är inte världens nyaste.

Jörgen
Senast redigerad av 1 krassegrand, redigerad totalt 13 gånger.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Virus?

Inlägg av ajja »

Det är inte något virus.
Med hjälp av J-script kan man göra mycket, som exempelvis få det att se ut som om ett program scannar datorn.
Lade du märke till att den troligtvis hittade massor med skräp på din C-partition?
Hur som ClamAV/Clamtk finns i förråden (Synaptic) och gör nog vad som står i beskrivningen om du vill ha ett antivirusprogram.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

krassegrand skrev:Min satt och surfade nyss och plötsligt dök det upp ett meddelande om att datorn hade virus och behövde scannas. Jag känner igen detta från Windows men trodde inte att det var något som kunde dyka upp i Linux.
Jag försökte att stänga rutan men då började den att scanna och "hittade massor med virus"
Du har nog hamnat på en webbsida som försöker lura dig att köpa saker från dem genom att de låstasskannar efter virus och sedan säger att de har hittat en massa farligheter i din dator. Det är helt enkelt ett bedrägeri som riktar sig mot godtrogna windows-användare.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av krassegrand »

Tack för svaren!
Det var ungefär som jag trodde.
Länken från Hylas sparar jag om jag vill installera senare.

Tack för hjälpen!
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"