Gntutls? Warcraft III Battle.net [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Rjinswand
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Gntutls? Warcraft III Battle.net [LÖST]

Inlägg av Rjinswand »

Hej, jag försöker fixa mitt warcraft 3 så jag ska slippa bli utloggad från Battle.net med jämna mellanrum men jag förstår inte riktigt denhär guiden :(
Jag tror jag gjort rätt fram till steg 3, vad är gntutls?? och vart hittar jag det, google leder mig bara till andra Wine-guider och det finns inte på synaptic.

"How to get Battle.net working?
To get Battle.net properly working you need to patch and compile WINE by yourself:

1. ­Get the p­atched WINE source:
$ cd ~
$ git clone git://repo.or.cz/wine/warcraft3.git wine-war3
2. Get the build dependencies of WINE
* Ubuntu users might do so with the comm­and:
­$ ­sudo apt-get build-dep wine
3. Make sure that you have gntutls-dev 2.3 or newer installed.
4. Generate some source files based on the applied AcceptEx patch:
$ cd ~/wine-war3 $ tools/make_requests
5. Run configure with --with-gnutls flag to ensure that it fails if the required gnutls library is missing. If you compile without gnutls support you get a crash when you login into battle.net.
$ ./configure --with-gnutls
6. Compile WINE:
$ make depend
$ make
7. Run Warcraft III with the generated wine file and not with the installed wine version:
* Correct:
$ ~/wine-war3/wine "C:\Program Files\Warcraft III\Frozen Throne.exe"
* Wrong:
$ wine "C:\Program Files\Warcraft III\Frozen Throne.exe""
Senast redigerad av 2 Rjinswand, redigerad totalt 16 gång.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Gntutls?

Inlägg av pun »

Nu spelar jag inte Warcraft men den här guiden är då något som de flesta följer.

https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

Sen för att få det att funka bra så ska då OpenGL aktiveras och då måste man då köra med nVidias eller ATIs proprietära drivare !
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Den guiden gäller tyvärr inte samma spel, jag spelar Warcraft III, guiden du länkar gäller för World of Warcraft :-\
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu vet jag inte skillnaden på Warcarft o Warcarft men "guld" är det iaf hos Wine

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=1922

(även version 3)

(Sen kan man då knäppa på OpenGL som guiden tidigare postat visat ! )
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rjinswand skrev:Jag tror jag gjort rätt fram till steg 3, vad är gntutls?? och vart hittar jag det, google leder mig bara till andra Wine-guider och det finns inte på synaptic.
Det rör sig nog om en felskrivning/felstavning. Paketet du egentligen är ute efter heter gissningsvis libgnutls-dev.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Konservburk skrev:
Rjinswand skrev:Jag tror jag gjort rätt fram till steg 3, vad är gntutls?? och vart hittar jag det, google leder mig bara till andra Wine-guider och det finns inte på synaptic.
Det rör sig nog om en felskrivning/felstavning. Paketet du egentligen är ute efter heter gissningsvis libgnutls-dev.
Jo men nu förstår jag inte varför man överhuvudtaget ska ge sig in på en kompilering i detta fall. ???

Warcract 3 har ju guldstatus !! (OpenGL ör utmaningen)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

@pun
Det där med wine är inte mitt gebit och "guldstatus" vet jag inte vad det innebär. Jag bara pekar på ett uppenbart skrivfel.

Det enda jag har fått ut av tråden hittills är att ni pratar förbi varandra. Du länkar till world of warcraft, vilket är något helt annat än warcraft iii. Här har du motsvarande länk till rätt spel om det nu hjälper:

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=3126
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Konservburk skrev:@pun
Det där med wine är inte mitt gebit och "guldstatus" vet jag inte vad det innebär. Jag bara pekar på ett uppenbart skrivfel.

Det enda jag har fått ut av tråden hittills är att ni pratar förbi varandra. Du länkar till world of warcraft, vilket är något helt annat än warcraft iii. Här har du motsvarande länk till rätt spel om det nu hjälper:

Njau... här har du alla versioner så jag är inte med.

http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=1922

Fortfarande främst ett OpenGL problem !!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

pun skrev:
Konservburk skrev:@pun

Njau... här har du alla versioner så jag är inte med.

http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=1922

Fortfarande främst ett OpenGL problem !!
World of Warcraft version 3.x är inte samma sak som Warcraft III.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Konservburk skrev: World of Warcraft version 3.x är inte samma sak som Warcraft III.
??? ??? ???
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

pun skrev:
Konservburk skrev: World of Warcraft version 3.x är inte samma sak som Warcraft III.
??? ??? ???
Det är två helt olika spel. Warcraft III släpptes innan den första versionen av World of Warcraft. Det är inte ens samma typ av spel. Det ena är ett RTS medan det andra är ett MMORPG.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Konservburk skrev:
pun skrev:
??? ??? ???
Det är två helt olika spel. Warcraft III släpptes innan den första versionen av World of Warcraft. Det är inte ens samma typ av spel. Det ena är ett RTS medan det andra är ett MMORPG.
???

Warcraft.... ???
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

pun skrev:
Konservburk skrev:
pun skrev:
??? ??? ???
???

Warcraft.... ???
http://sv.wikipedia.org/wiki/Warcraft
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Precis som konservburk skriver rör det sig om Warcraft III, ett helt annat spel än World of Warcraft, även om båda kommer från samma företag. OpenGL problemet har jag redan löst det jag behöver hjälp med är Battle.net eftersom jag enbart spelar online blir det lite jobbigt när just den funktionen inte fungerar bra. Det som händer är att jag helt slumpmässigt loggas ut utan någon anledning, ganska irriterande när man spelar matcher som kan ta allt från 7 till 45 minuter. Guiden säger att den ska fixa problemet men jag har som sagt svårt att följa den, även stegen efter 3, jag vet inte om det har att göra med att mitt ubuntu är på svenska? så skulle vara jättesnällt om någon kunde förklara lite enklare hur jag ska göra, eftersom Warcraft är en av dom ungefär fyra saker jag gör på datorn är det ganska irriterande när det inte fungerar :-\
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rjinswand skrev:Guiden säger att den ska fixa problemet men jag har som sagt svårt att följa den, även stegen efter 3, jag vet inte om det har att göra med att mitt ubuntu är på svenska? så skulle vara jättesnällt om någon kunde förklara lite enklare hur jag ska göra
Jag tror knappast det har något att göra med språkinställningarna. Vilket steg i guiden fastnar du på? Får du något felmeddelande och isf vad?

Den som inte brukar kompilera själv missar ofta detta:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install build-essential
Rjinswand

Re: Gntutls? Warcraft III Battle.net

Inlägg av Rjinswand »

Redan på steg 4 faktiskt, kopierar jag raden som ska skrivas in svarar terminalen med att filen/mappen inte hittas eller något i den stilen :P

sudo apt-get install build-essentials har jag inte skrivit, borde jag?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rjinswand skrev:Redan på steg 4 faktiskt, kopierar jag raden som ska skrivas in svarar terminalen med att filen/mappen inte hittas eller något i den stilen :P
För att veta vad som är fel så måste jag vet vad felmeddelandet säger mer exakt. Svävande beskrivningar som "något i den stilen" leder ingen vart. Du behöver visa upp felmeddelandet i sin helhet om du vill ha konstruktiv hjälp.
Rjinswand skrev:sudo apt-get install build-essentials har jag inte skrivit, borde jag?
Det beror helt och hållet på vilket felmeddelande du har drabbats av.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

philip@philip-desktop:~$ cd ~/wine-war3 $ tools/make_requests
bash: cd: /home/philip/wine-war3: Filen eller katalogen finns inte
philip@philip-desktop:~$
kilko

Inlägg av kilko »

Det bästa är nog om du en gång för alla försöker förklara VAD du försöker installera ,har skummat igenom tråden och problem är samma som på wine hq det blandas friskt med 3 och III .

Skriv vad spelet heter frozen throne eller vad det nu är du försöker installera så ska vi se om vi hittar något.

Min egen erfarenhet är att git installationer inte är det bästa .

Om det är frozen throne vi pratar skall det räcka med att ha wine 1.3.12 för att få en platiniumrating enligt andy här.

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rjinswand skrev:philip@philip-desktop:~$ cd ~/wine-war3 $ tools/make_requests
bash: cd: /home/philip/wine-war3: Filen eller katalogen finns inte
philip@philip-desktop:~$
Det där kommandot ska nog egentligen vara två olika kommandon på var sin rad:

Kod: Markera allt

cd ~/wine-war3
tools/make_requets
Du saknar dessutom katalogen ~/wine-war3 som borde ha skapats i steg 1. Det blev förmodligen fel när du körde det där långa kommandot som börjar med git. Försök därför köra det kommandot igen och visa upp felet du får. Gissningsvis har du missat att installera git.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"