ansluta trådlöst till nätet?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
toto
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

ansluta trådlöst till nätet?

Inlägg av toto »

Hej är det någon av alla fatastiska användare som kan förklara hur jag ska göra för att få min inbyggda trådlösa anslutning att fungera i min laptop, compac 6715b, med 10.10? ???
Det fasta nätverket funkar fint och det gjorde det trådlösa i XP med.
Jag gissar att det mesta av lösningen ligger i de uppgifter som ska anges om den trådlösa anslutningen men eftersom jag inte är insatt i hur det fungerar och vilka uppgifter som är till vilken funktion så kör jag fast på det här!
Trots allt annat elände med Windows så fungerde det här alltid av någon anledning!

/Toto
/toto
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: ansluta trådlöst till nätet?

Inlägg av pun »

Vad jag kan se så är det ett Broadcom-chip som sköter det trådlösa och den aktiverar man från Meny System > Administration > Hårdvarudrivrutiner.
toto
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: ansluta trådlöst till nätet?

Inlägg av toto »

nu har jag "backat" version till 10.04 och får fram lite att installera i den dialogrutan som du beskrev!
(i 10.10 var den helt tom!!)
jag tror oc förmodar att jag har fått i gång delarna i datorn men det kommer fortfarande upp en snabb ruta i övre högra hörnet när jag startar min dator som upplyser ngt om local adress son inte stödjs från mitt nätverk!
upplysningen försvinner så snabbt att jag inte är helt säker på vad det står men någon vet kanske vad jag ska göra med min router för att den ska få kontakt med min dator?
/toto
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"