Skydda filer
Skydda filer
Har ett stort filträd med tiotusentals bilder fördelade på mängder av kataloger. Vill förhindra att bilderna raderas eller flyttas oavsiktligt. Bilderna skall dock kunna modifieras. Hur fixar jag det?
Senast redigerad av 1 sissle, redigerad totalt 6 gånger.
Re: Skydda filer
Jo en lite konstig fråga..... en dators hårddisk kan "explodera" vilken sekund som helst oavsett vad man kör för operativsystem... så är det bara.sissle skrev:Har ett stort filträd med tiotusentals bilder fördelade på mängder av kataloger. Vill förhindra att bilderna raderas eller flyttas oavsiktligt. Bilderna skall dock kunna modifieras. Hur fixar jag det?
Numera så köper man då sig mycket billigt ett backup-medium där man backupar det man är rädd om. Det finns inga genvägar till att göra säkra backuper ! Sen kan man då även skicka upp sina filer till "molnet" som Gmail, Ubuntu One, Dropbox etc.... ett antal GB kan man skicka upp dit !
Ha en extern backup-hårddisk, som du sedan synkroniserar mot originalen, (som du modifierat kanske).
Finns verktyg som gör detta enkelt.
Finns verktyg som gör detta enkelt.
Skydda filer
Kanske var otydlig. Såg framför mig lämplig variant av chmod som svar. Någon som vet?
Med chown kan du ju enkelt skydda dem från andra, men att skydda sig från sig själv är något mänskligheten har försökt med länge. 

-
Att radera och flytta filer kräver skrivrättighet för mappen som filen ligger i. (Tänk att en mapp är en speciell slags fil som innehåller namn på andra filer. För att ändra eller ta bort namnen måste man ha skrivrättighet för mappen.)sissle skrev:Vill förhindra att bilderna raderas eller flyttas oavsiktligt. Bilderna skall dock kunna modifieras. Hur fixar jag det?
Att modifiera en fil kräver skrivrättigheter för filen. En fil kan modifieras även om man inte har skrivrättigheter till mappen den ligger i eftersom namnet inte ändras.
Så det korta svaret är: ta bort skrivrättigheter på mapparna.
Det långa svaret är att det kanske inte funkar så bra i praktiken. Om programmen som modifierar bilderna behöver spara temporära filer i samma mapp så misslyckas de. Och bilder kan fortfarande förstöras av misstag med enkla kommando som cp bild1.jpg bild2.jpg eller echo >bild2.jpg. Det går heller inte att lägga till nya filer (om det var tänkt att bara borttagning och flyttning skulle hindras).
Rättigheter kan ändras med högerklick på mappen och "egenskaper" > "rättigheter" och "tillämpa INTE på filer och mappar i mappen" (eller nåt sånt) eller kommandot chmod -w mappnamn.
Varianter
Backup är bra. Ett måste verkligen. Det låter som värdefulla bilder.
Ett sätt att känna lite mer trygghet är att ha en metod att snabbt kunna kontrollera om bilder ändrats eller försvunnit utan att behöva ta fram en backup. Man kan då och då generera en lista med alla bilders map/filnamn, ändringsdatum och/eller storlek och/eller checksumma. Om man misstänker att nåt saknas eller blivit fel kan man generera en ny lista och jämföra med gamla listor.
Tack för svaret. Problemet är att det är så många mappar, nästan 1000, så det är lite jobbigt att ändra med chmod på var och en. Tänkte att det går att ställa sig i filträdets rot och använda chmod rekursivt på något sätt.
Backup har jag naturligtvis. Problemet är att jag inte upptäcker om någon i familjen råkat radera eller flytta ett gäng bilder.
Backup har jag naturligtvis. Problemet är att jag inte upptäcker om någon i familjen råkat radera eller flytta ett gäng bilder.
Med
kan du ändra ägaren rekursivt. Kolla
för att se hur det fungerar i chmod (kommer inte ihåg just nu)
Kod: Markera allt
chown -R användarnamn /katalog
man chmod
-
Finns det en map (eller några få) som innehåller alla andra mappar (på en eller flera nivåer). I så fall kan man söka reda på dem och sätta rättigheterna med en loop av nåt slag. Det borde bara ta några sekunder.sissle skrev:Tack för svaret. Problemet är att det är så många mappar, nästan 1000, så det är lite jobbigt att ändra med chmod på var och en. Tänkte att det går att ställa sig i filträdets rot och använda chmod rekursivt på något sätt.
Att sätta rekursivt (chmod -R) blir fel, eftersom den kommer att sätta rättigheter på filerna också, inte bara mapparna.
Antar att mappen som innehåller alla andra bildmappar heter ~/Bilder. Ändra i kommandona så det stämmer för dej. Välj ett av nedanstående kommandon.
Quick and dirty. Wildcards som matchar alla önskade mappar. Obs "/" i slutet så den bara matchar mappar.
chmod -w ~/Bilder/ ~/Bilder/*/ ~/Bilder/*/*/ ~/Bilder/*/*/*/
find ~/Bilder -type d -exec chmod -w {} \;
Ånger-rätt. Om det inte fungerar i praktiken (se inlägg #6) så sätt tillbaka allt med samma kommado igen men ersätt "-w" med "u+w".
(Har testat alla kommandon inkl ånger-rätt, men vågar inte garantera att det funkar precis lika hos dej.)
Tack! Det var detta jag var ute efter.