Laura Czajkowski (medlem i Ubuntu LoCo council) bloggar om att vara en loco-gemenskap.
http://www.lczajkowski.com/2011/02/02/being-a-locoteam/
Att vara en LoCo-gemenskap
Re: Att vara en LoCo-gemenskap
Vilken jobbig engelska. Jag drog en snabb nästan-google-translation-översättning.
Jag har funderat på det här inlägget en tid redan. Försöker få till det i mitt huvud innan jag sätter pennan till papperet!
Jag får regelbundet frågan vad ett loco team gör? Vad ska de göra? Är det ok att hålla föredrag och demonstartioner, installera, dela ut cd-skivor osv. Ja kort sagt. Ja, du kan göra vad som hjelst, så länge det inte strider mot CoC. Många team gör saker väldigt olika och jag tror att detta måste lösas på något sätt. Ta ett lag som deltar i flera konferenser, genom att hjälpa till dem genom att underhålla en bot och dela ut cd-skivor under hela året. De sprider ordet om Ubuntu. De är ett aktivt team. Detta är ett fantastiskt arbete och det är nödvändigt.
Alla team kan tyvärr inte göra detta. Andra team har en annan linje och kan inte träffas ansikte mot ansikte, hela gemenskapen är organiserad online, man kommunicerar via möten, IRC, ger lektioner och hjälper varandra. Detta är också en gemenskap. Det är svårare att bedöma, det är ibland svårare att se, det är därför vi ofta ser på launchpad och se en lag medlemskap, för att se hur aktiva ett lag. Människor kan vara oense med detta, men vi behöver något sätt att mäta saker från gång till gång och Launchpad är användbar i detta fall.
Vad jag försöker få fram, är att ett team kan vara aktivt på olika sätt. Det är fantastiskt att se teamen fungera på olika sätt och sprida ordet om Ubuntu på sitt eget sätt. Ett team behöver inte alltid begränsa sig till endast möten när de håller föredrag eller deltar i en konferens. Ni är en gemenskap, många av de människor ni interagerar med är möjligen vänner och kan ha annat gemensamt förutom Ubuntu.
En Loco team ska handla om att ha roligt samtidigt som det utbildar och talar om för Ubuntu att människor, hjälpa varandra är mycket viktig, alltid hjälpa dem nära dig som är en del av ditt samhälle innan du börjar att ändra folks uppfattning om öppen källkod. Genom att hjälpa dem i ditt lag du hjälpa människor i det långa loppet. En locoteam som kör klasser för att vara det på nätet eller ansikte mot ansikte är att hjälpa människor att förstå och använda Ubuntu. Det handlar om lagarbete!
Lag som gör andra aktiviteter och omfamna samhället kan vara lättare att få fler människor engagerade som de kan prata om andra frågor än oss / Foss / Ubuntu. Vi är alla om Linux för människor, vi måste komma ihåg detta ibland och ha lite kul utanför konferenser och träffa ups.
Det bara verkligen slog mig idag, när man läser rapporten från mitt irländska LoCo team om saker de har gjort, hur mycket jag saknar den typen av interaktion, det är också en påminnelse om brittisk Ubuntu tillställnmingen, som jag organiserade. Vi ska till en pub, titta på rugby, men folk som kommer är medlemmar i Ubuntus brittiska LoCo team, de gillar Ubuntu och öppen källkod, men har också förkärlek för Rugby. Så vi kan kombinera allt.
Jag saknar dock mitt irländska LoCo idag!