Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Det officiella meddelandet lyser med sin frånvaro och efter att ha testat själv just nu kan det
det bero på att Unity är kraftigt instabilt.... nya apps funktionen craschar Compiz och försätter en
"newbie" i ett prekärt läge som inte behärskar terminalkommandon.
Här ska meddelandet komma upp om det är som vanligt:
Konservburk skrev:Det här med menynerna var lite spännade. Först fanns inga alls, men sedan dök de upp efter att jag hade öppnat och stängt ett program.
Njau... jag finner det väl som extremt buggigt just nu..... sen tål jag inte att jag inte har menyn direkt i mitt terminalfönster men det kan man "hacka".....
-------------------------
Verkar var en veritabel röra just nu med Xorg 1.10 samt Unity som är utslaget förutom med Intel-kort.
pun skrev:Det officiella meddelandet lyser med sin frånvaro och efter att ha testat själv just nu kan det det bero på att Unity är kraftigt instabilt.... nya apps funktionen craschar Compiz och försätter en "newbie" i ett prekärt läge som inte behärskar terminalkommandon.
Vadå newbies? De kör väl bara stabila versioner
En sanning är väl bl.a att ubiquity (aka bugiquity) är en soppa. Blev mycket handpåläggning för min del innan jag ens lyckades "installera" från en par dar gammal livecd. När den sen sa att allt var installerat så var det inte ens det. Sen är ju som du säger bl.a compiz instabilt just nu så det är idel compiz replace för min del för att få fram osynliga fönster mm. Sam får jobba hårt nu, se t.ex bugg #709461.
pun skrev:sen tål jag inte att jag inte har menyn direkt i mitt terminalfönster men det kan man "hacka".....
Den biten störde jag mig inte på. Påminner mig om system6 som jag använde en del i början av 90-talet. Därmed inte sagt att jag föredrar det här framför att ha menyrad i varje fönster. För min del känns båda varianterna helt ok.
pun skrev:Det officiella meddelandet lyser med sin frånvaro och efter att ha testat själv just nu kan det det bero på att Unity är kraftigt instabilt.... nya apps funktionen craschar Compiz och försätter en "newbie" i ett prekärt läge som inte behärskar terminalkommandon.
Vadå newbies? De kör väl bara stabila versioner
En sanning är väl bl.a att ubiquity (aka bugiquity) är en soppa. Blev mycket handpåläggning för min del innan jag ens lyckades "installera" från en par dar gammal livecd. När den sen sa att allt var installerat så var det inte ens det. Sen är ju som du säger bl.a compiz instabilt just nu så det är idel compiz replace för min del för att få fram osynliga fönster mm. Sam får jobba hårt nu, se t.ex bugg #709461.
Njau igen.... med "newbie" så menar jag en "newbie" i provningsammanhang...Ubuntu vill ju ha en så stor skara provare som möjligt så att det inte enbart är "nördar" som ser allting ur "nördsynvinkeln"...
Visst har de sedan en massa jobb just nu och X-server 1.10 var mycket olycklig att lägga in just nu....
pun skrev:sen tål jag inte att jag inte har menyn direkt i mitt terminalfönster men det kan man "hacka".....
Den biten störde jag mig inte på. Påminner mig om system6 som jag använde en del i början av 90-talet. Därmed inte sagt att jag föredrar det här framför att ha menyrad i varje fönster. För min del känns båda varianterna helt ok.
Jo nu kanske det funkar bra med en Netbook men för en större skärm så är det rent ut sagt "uselt" IMHO.....
pun skrev:
Ubuntu Klassisk är husromhelst "rock solid" just nu....
Nja, det vill jag nog inte riktigt hålla med om, men det mesta funkar som det ska. För tillfället funkar comiz utan att krascha, men det är lite annat smått och gott som inte är riktigt som det ska.
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
Min burk bråkar lite i början, jag måste dra igång compiz manuellt sen är det lugnt, är kvar på xserver 1.9 med låsta paket.
-----------------------------------------------------
Just nu är det en besvärlig bugg med en mismatch mellan python 2.6 samt 2.7 som håller på att lösas.
Hylas skrev:Testade kernel 2.6.38 i Lucid. Funkar inte med mitt ljudkort (VT1708/A [Azalia HDAC] (rev 10)). Det gjorde inte kernel 2.6.37 i maverick heller.
En bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/664785
Natty är natti natti...
Jo nu har vi en ny ALSA version som ligger och väntar.
Plus en massa uppdateringar i PulseAudios GIT som borde bli en ny version.
Jag har inte testat Alsa 1.0.24 men det borde vara massvis med nya detekteringar samt buggfixar..... paketen måste först förbi Debian innan de kommer till Ubuntu !
Plus en massa uppdateringar i PulseAudios GIT som borde bli en ny version.
Jag har inte testat Alsa 1.0.24 men det borde vara massvis med nya detekteringar samt buggfixar..... paketen måste först förbi Debian innan de kommer till Ubuntu !