Konstig fråga kanske för detta forum,
men vi har en debatt om man behöver betala TV/Radio licens
om man använder mobilradion?
Om man inte betalar denna licens får man lyssna på Radio
via mobilen(alternativt datorn) då?
Någon som vet?
MVH
Radio i Mobil Licens? [LÖST]
Radio i Mobil Licens? [LÖST]
Senast redigerad av 1 andy, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Radio i Mobil Licens?
Så här står det längst ner på Radiotjänsts sida med Vanliga frågor:
Och för att lyssna på radio på en dator behöver man knappast ha TV-livens för. Med mobilen är det lite mer oklart. Eller en mp3-spelare med inbyggd radio? Just det med mp3-spelare blev om jag inte minns fel ett problem för JensOfSweden eftersom olika skatteregler gäller för import av mp3-spelare med resp. utan radio? Det är kanske en annan historia men men...
Skicka ett mail till Radiotjänst och fråga.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/
Det hela verkar handla om om du lyssnar strömmad media från Internet eller om du rattar in radiovågor som på en vanlig radio?I dagsläget har mobiltelefoner inte en tv-mottagare, utan överföringen sker via streaming.
Och för att lyssna på radio på en dator behöver man knappast ha TV-livens för. Med mobilen är det lite mer oklart. Eller en mp3-spelare med inbyggd radio? Just det med mp3-spelare blev om jag inte minns fel ett problem för JensOfSweden eftersom olika skatteregler gäller för import av mp3-spelare med resp. utan radio? Det är kanske en annan historia men men...
Skicka ett mail till Radiotjänst och fråga.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/
Flyttade tråden till en lämpligare kategori
/mod
/mod
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Så som jag har förstått det behövs ingen licens för att lyssna på radio (alldeles oavsett hur man gör det, med radio, mobil, mp3-spelare och så vidare). Det tv-mottagaren det hänger på (typ) alternativt tv-inspelningsbart media (låt säga en inspelningsbar dvd). Numera är det mer diffust med alla medieprylar men för radiolyssning krävs ingen licens.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Re: Radio i Mobil Licens? [LÖST]
Nja, jag misstänker att du måste ha TV-licens om du har en apparat som rattar in sändningen på annat sätt än genom att ta emot strömmad radio/TV. Jag är inte säker men så tolkar jag informationen. Om du t.ex. har en mp3-spelare med inbyggd radiomottagare så måste du betala TV-licens. Men om du har en mobiltelefon utan inbyggd radio-mottagare och lyssnar på radio över Internet så behöver du inte TV-licens. Eller hur är det?
- Osprey
- Kontakt:
Jag tror att de tog bort det där med licens för radio för ett antal år sedan, så det är nog bara TV som är aktuellt i sammanhanget...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Har man ingen TV-mottagare betalar man inte radio- och tvavgift.Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift, enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
Varje hushåll betalar en avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare (2b §). Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe.
Studerande, som bildat nytt hushåll eller är folkbokförd på studieorten, ska betala egen radio- och tv-avgift.
Hyr du lägenhet i andra hand och det finns en tv-mottagare i lägenheten, ska du betala radio- och tv-avgift. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand och låter tv-mottagaren stå kvar i lägenheten, är det din hyresgäst som ska betala avgiften