ni som är äldre .. roliga grejer från mönstringen

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: ni som är äldre .. roliga grejer från mönstringen

Inlägg av nicefinger »

HakanS skrev:
cthulhu skrev:De flesta har väl mönstrat?
Nej. Kvinnor har inte mönstrat.
Dom få som gjorde det blev kallade "officersmadrasser".
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

nicefinger skrev:
HakanS skrev:
cthulhu skrev:De flesta har väl mönstrat?
Nej. Kvinnor har inte mönstrat.
Dom få som gjorde det blev kallade "officersmadrasser".
Verkar vara ett typiskt exempel på synnerligen dålig mognad hos dom som använde den sortens uttryck. >:(
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Kanske det.
Men uniformer har alltid lockat kvinnor.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

nicefinger skrev:Kanske det.
Men uniformer har alltid lockat kvinnor.
Jaså? ??? Har det? ???
Många kvinnor tycker att uniformer, medaljer och likanande är mest pinsamt. ;)

Jag har fått för mej att uniformer lockar fler män, särskilt kvinnor i uniform. 8)

Fast det finns väl alltid såna med lite udda intressen bland båda könen. ::)
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Klart alla är olika :)
Alla kvinnor gillar inte uniformer, men en del.
Det kan få konsekvenser. Som i Norge och Frankrike efter andra världskriget.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

nicefinger skrev:Klart alla är olika :)
Vilka konsekvenser? Att dom tillhörde den vinnande sidan?
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

vulfgar skrev:
Så vitt jag vet var de flesta uniformer i Frankrike under kriget tyska.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Många kvinnor i Sverige har mönstrat, fast det var vanligare förr :)
Ett annat ord för det är broderi ;D
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

fd.svensson skrev:Många kvinnor i Sverige har mönstrat, fast det var vanligare förr :)
Ett annat ord för det är broderi ;D
ROTFL ;D

Tog nån minut innan jag fattade. :P

nicefinger skrev:
vulfgar skrev:
Så vitt jag vet var de flesta uniformer i Frankrike under kriget tyska.
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar? ???
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 30 gånger.
Anledning: ändrade onödigt vass formulering :P
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

En del kvinnor är faktiskt sexiga utan hår också, Nicefinger 8)
Det var ungefär då runt andra världskrigets slut som man upptäckte det ;)
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

För mig känns det som, att rubriken är fel. . . . . .
Eller, så är inläggen till stor del fel. . . .

Vad är det för roligt med, att några få % av befolkningen gör vad de kan, för att själva "klara sig undan" ett ansvar för samhället i övrigt, som resterande del av befolkningen, trots egna uppoffringar, ställde sig upp för?

För flertalets bästa och i dessa avsikter . . .

Det känns mer, som att läsa roliga historier från dömda skattesmitare, sådana som skaffat sig orättfärdig ersättning från samhället, eller sådana, som ställer sig utanför samhället i dess helhet och istället väljer att gå sin egen väg, där de lever på andras uppoffringar, bara de själva slipper.

Kriminella, t.ex..

Oki, skratta ni. Det är ert "samhälle" som vi börjar skönja mer och mer av. Färre gör vad de kan, färre får, vad de kan behöva.

Grattis till en framtida tid ute i kylan. . . . Var och en, sig själv närmast.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sa att jag gärna ville köra stridsvagn eller liknande, och den mycket trevliga mönstringsförättaren sade "ja men det ska vi väl kunna ordna".
Hamnade visserligen inte som stridsvagnsförare, men stora tunga bandgående fordon har man kört och sett mycket av. :)

Lumpen vart hur som hellst en av de roligaste perioderna i mitt liv, och resultatet blev ju att man är tillbaka i den gröna firman... 8)

EDIT:
Och för att tillföra något till ämnet... Tyvärr så var det ju inte mycket roliga undanflykter när jag mönstade.
Ville man inte sa man det, och så åkte man hem nästan på direkten...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Emil.s skrev:Sa att jag gärna ville köra stridsvagn eller liknande, och den mycket trevliga mönstringsförättaren sade "ja men det ska vi väl kunna ordna".
Hamnade visserligen inte som stridsvagnsförare, men stora tunga bandgående fordon har man kört och sett mycket av. :)

Lumpen vart hur som hellst en av de roligaste perioderna i mitt liv, och resultatet blev ju att man är tillbaka i den gröna firman... 8)

EDIT:
Och för att tillföra något till ämnet... Tyvärr så var det ju inte mycket roliga undanflykter när jag mönstade.
Ville man inte sa man det, och så åkte man hem nästan på direkten...
. . . och . . . . .? I förhållande till tråden?

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

En Broder Tuck skrev:För mig känns det som, att rubriken är fel. . . . . .
Eller, så är inläggen till stor del fel. . . .

Vad är det för roligt med, att några få % av befolkningen gör vad de kan, för att själva "klara sig undan" ett ansvar för samhället i övrigt, som resterande del av befolkningen, trots egna uppoffringar, ställde sig upp för?

För flertalets bästa och i dessa avsikter . . .

Det känns mer, som att läsa roliga historier från dömda skattesmitare, sådana som skaffat sig orättfärdig ersättning från samhället, eller sådana, som ställer sig utanför samhället i dess helhet och istället väljer att gå sin egen väg, där de lever på andras uppoffringar, bara de själva slipper.

Kriminella, t.ex..

Oki, skratta ni. Det är ert "samhälle" som vi börjar skönja mer och mer av. Färre gör vad de kan, färre får, vad de kan behöva.

Grattis till en framtida tid ute i kylan. . . . Var och en, sig själv närmast.

tukken
Ääh ???

Vad var det för roligt med det :-\

Anledningen till att många inte ville göra lumpen var att det inte var särskilt bra betalt. Det är ändring på det nu. Jag själv ställde upp som frivillig för att jaga ubåt när jag låg inne, och jag hade inte ens gjort färdig gröntjänsten. Det är skillnad på vad man ville vid mönstringen och vad som verkligen hände. Det fanns ju en viss anledning att mina befäl ville att jag skulle ta anställning inom försvaret.

Med vänlig Hälsning Lasse
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det var ju ungefär så att mönstringen var inte särskilt rolig, det roliga började först när man hade ryckt in och var färdig med gröntjänsten... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Osprey skrev:Det var ju ungefär så att mönstringen var inte särskilt rolig, det roliga började först när man hade ryckt in och var färdig med gröntjänsten... :D
Med andra ord när man muckade?
Hela lumpen var ju en enda lång gröntjänst...

Jag tyckte det var mycket roligare på min repövning, men då var det storövning i fält med alla försvarsslag inblandade (i småland 1992 har jag för mig), vår och vackert väder så det var bara roligt. Jag var ju signalist och mitt befäl sa åt mig en gång att vi skulle springa upp till toppen av ett berg och spana lite. Sagt och gjort. Först såg vi ett fientligt stridsvagnskompani åka förbi på ena sidan av berget och jag fick signalera till artilleriet att bekämpa dem och då blev dom utslagna, eller åtminstone fördröjda i framryckningen (hur man nu kan slå ut stridsvagnar med artilleri men tydligen kunde man det). Några minuter sedan kom det fientliga helikoptrar och flög rakt över oss och luftlandsatte trupper på andra sidan berget. Vi bad artilleriet skjuta lite på dem med och de blev också utslagna. Kändes gott på något vis att bara vi två personer själva bidrog till att slå ut så pass många fiender. Mitt befäl gav mig mycket beröm efteråt och man kände sig nöjd med sig själv. Vi övade fördröjningsstrid så vi fick hela tiden fly från fienden som närmade sig. Var väl en tidig morgon vi vaknade av stridsvagnsmuller och befälen ropade "marchfärdiga om 5 minuter"! Jisses vad vi slet men vi packade ihop tälten och allting och satt klara i bilarna 5 minuter senare. Då sa befälen "det var ju inte meningen att ni skulle riva tälten men bra jobbat!". Sedan var det plattan i botten för att komma ifrån fienden och det lyckades. På något vis kände vi oss som duktiga soldater och året i lumpen vi hade gjort 4 år tidigare hade väl gett oss viss kompetens ändå.

Men sedan lade de ner vårt regemente och man kände att vad var det för mening med all denna utbildning när vi ändå inte behövdes. Hade varit bättre om man hade gjort något vettigare istället för att "slösa" tiden på lumpen. Men visst man fick väl någon sorts livserfarenhet ändå...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

ronnylov skrev:
Osprey skrev:Det var ju ungefär så att mönstringen var inte särskilt rolig, det roliga började först när man hade ryckt in och var färdig med gröntjänsten... :D
Med andra ord när man muckade?
Hela lumpen var ju en enda lång gröntjänst...
Nääää, det var med tungt hjärta man muckade... :-[
Gröntjänsten (GSU:n) var väl typ 8 veckor eller något sådant... men sedan när vi mönstrade på fartygen så började livet... ;D
ronnylov skrev:Men sedan lade de ner vårt regemente och man kände att vad var det för mening med all denna utbildning när vi ändå inte behövdes. Hade varit bättre om man hade gjort något vettigare istället för att "slösa" tiden på lumpen.
Meningen med utbildningen och behovet av folk fanns... problemet är de politiker som tycker att det är billigare att ryska armén kommer hit än att vi har en egen... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Osprey skrev
Meningen med utbildningen och behovet av folk fanns... problemet är de politiker som tycker att det är billigare att ryska armén kommer hit än att vi har en egen... :-\
Nu var det väl aldrig meningen att vi skulle/ska försvara oss själva? Vi skulle ju bara fördröja tills jänkarna kom/kommer och räddar oss.

ronnylov skrev
:
Men sedan lade de ner vårt regemente och man kände att vad var det för mening med all denna utbildning när vi ändå inte behövdes. Hade varit bättre om man hade gjort något vettigare istället för att "slösa" tiden på lumpen.
Du är utbildad på ett ställe, det betyder inte att det är där du hamnar om det drar ihop sig.
Sedan att artilleriet slog ut tanksen var väl inte så konstigt, när min bror låg inne så slog de ut många tanks cyklandes ;D ;D
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Jag bara mönstrade. Blev gruppbefäl på Ing2.
Nu är detta min tråd, så håll er borta från själva militärtjänsten (som jag aldrig gjorde).
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

En annan kompis hade verkligen otur. För att bli någon sorts jägare så måste man söka frivilligt, fast inte just då ???
Han blev satt som fjälljägare mot sin vilja, de hade för få sökandes sa de :o :-\
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"