Radio i Mobil Licens? [LÖST]

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
andy
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Radio i Mobil Licens? [LÖST]

Inlägg av andy »

Konstig fråga kanske för detta forum,
men vi har en debatt om man behöver betala TV/Radio licens
om man använder mobilradion?
Om man inte betalar denna licens får man lyssna på Radio
via mobilen(alternativt datorn) då?
Någon som vet?
MVH
Senast redigerad av 1 andy, redigerad totalt 3 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Radio i Mobil Licens?

Inlägg av ubot »

Så här står det längst ner på Radiotjänsts sida med Vanliga frågor:
I dagsläget har mobiltelefoner inte en tv-mottagare, utan överföringen sker via streaming.
Det hela verkar handla om om du lyssnar strömmad media från Internet eller om du rattar in radiovågor som på en vanlig radio?

Och för att lyssna på radio på en dator behöver man knappast ha TV-livens för. Med mobilen är det lite mer oklart. Eller en mp3-spelare med inbyggd radio? Just det med mp3-spelare blev om jag inte minns fel ett problem för JensOfSweden eftersom olika skatteregler gäller för import av mp3-spelare med resp. utan radio? Det är kanske en annan historia men men...

Skicka ett mail till Radiotjänst och fråga.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/
m!rage

Inlägg av m!rage »

Flyttade tråden till en lämpligare kategori
/mod
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Så som jag har förstått det behövs ingen licens för att lyssna på radio (alldeles oavsett hur man gör det, med radio, mobil, mp3-spelare och så vidare). Det tv-mottagaren det hänger på (typ) alternativt tv-inspelningsbart media (låt säga en inspelningsbar dvd). Numera är det mer diffust med alla medieprylar men för radiolyssning krävs ingen licens.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Radio i Mobil Licens? [LÖST]

Inlägg av ubot »

Nja, jag misstänker att du måste ha TV-licens om du har en apparat som rattar in sändningen på annat sätt än genom att ta emot strömmad radio/TV. Jag är inte säker men så tolkar jag informationen. Om du t.ex. har en mp3-spelare med inbyggd radiomottagare så måste du betala TV-licens. Men om du har en mobiltelefon utan inbyggd radio-mottagare och lyssnar på radio över Internet så behöver du inte TV-licens. Eller hur är det?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag tror att de tog bort det där med licens för radio för ett antal år sedan, så det är nog bara TV som är aktuellt i sammanhanget...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift, enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Varje hushåll betalar en avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare (2b §). Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe.

Studerande, som bildat nytt hushåll eller är folkbokförd på studieorten, ska betala egen radio- och tv-avgift.

Hyr du lägenhet i andra hand och det finns en tv-mottagare i lägenheten, ska du betala radio- och tv-avgift. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand och låter tv-mottagaren stå kvar i lägenheten, är det din hyresgäst som ska betala avgiften
Har man ingen TV-mottagare betalar man inte radio- och tvavgift.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"