kan ej köra skript med dubbelklick
kan ej köra skript med dubbelklick
Hjälp!!
Sedan jag installerade Ubuntu 10.04 kan jag inte köra mina skript genom att dubbelklicka på dem. De funkar dock att köra via terminalen med kommandot bash. Rättigheterna är rätt och filen har tillåten körning.
Vad gör jag för fel?
Exempel på ett skript:
#!/bin/sh
rm /home/wis/.mozilla/firefox/omzo4scc.default/secmod.db
firefox
Sedan jag installerade Ubuntu 10.04 kan jag inte köra mina skript genom att dubbelklicka på dem. De funkar dock att köra via terminalen med kommandot bash. Rättigheterna är rätt och filen har tillåten körning.
Vad gör jag för fel?
Exempel på ett skript:
#!/bin/sh
firefox
Re: kan ej köra skript med dubbelklick
Du kanske måste högerklicka på ett skript och välja öppna i Terminalen. När du klickar på ett skript så tror jag att du får en fråga om du alltid vill öppna skript i Terminalen när du klickar på dom.
Om jag högerklickar på skripten så finns det inget sådan alternativ. Jag har däremot upptäckt att om jag bara skriver skriptens namn i terminalen så händer ingenting. Jag måste alltså använda kommandot "bash" före. Då måste det väl vara någon autoinställning som inte är rätt inställd?
ubot skrev:Du kanske måste högerklicka på ett skript och välja öppna i Terminalen. När du klickar på ett skript så tror jag att du får en fråga om du alltid vill öppna skript i Terminalen när du klickar på dom.
När jag klickar på skripten så kommer bara "vänta/laddar"-ikonen fram och snurrar en stund för att sedan försvinna.
Skriver jag bara skriptens namn i terminalen så står det bara "kommandot hittades inte"
Har du angett rätt shebang i skriptet? Du ska börja skriptet med t.ex:
Är du säker på att du har exekveringsrättigheter på skriptet? Testa dessa steg för att göra allt helt rätt:
1. Sätt exekveringsrättigheter: chmod +x /path/to/script.sh
2. Ställ dig i samma katalog som skriptet ligger i: cd /path/to/
3. Exekvera skriptet med: ./script.sh
4. Glöm inte att första raden i skriptet ska vara: #!/bin/bash
Jag misstänker att ditt skript inte ser korrekt ut.
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
1. Sätt exekveringsrättigheter: chmod +x /path/to/script.sh
2. Ställ dig i samma katalog som skriptet ligger i: cd /path/to/
3. Exekvera skriptet med: ./script.sh
4. Glöm inte att första raden i skriptet ska vara: #!/bin/bash
Jag misstänker att ditt skript inte ser korrekt ut.

- Osprey
- Kontakt:
Det där är ett typiskt beteende som uppstår om du inte har rättighet att exekvera scriptet, men däremot att läsa det. Skillnaden med att köra det med bash före är just det att bash inte i strikt mening exekverar det, utan läser in det och utför det som står i det...wis skrev:Jag har däremot upptäckt att om jag bara skriver skriptens namn i terminalen så händer ingenting. Jag måste alltså använda kommandot "bash" före.
Så jag är inne på samma linje som ubot...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Scriptet är rätt utformat - använder det ju via .nautilus-scripts.wis skrev: Exempel på ett skript:
#!/bin/sh
firefox
Det är redan exekverbara rättigheter på skripten:
-rwxr-xr-x 1 wis wis 845 2011-02-01 11:22 Firefoxdb.sh
Däremot hade jag fel angående att köra skriptet utan bash i terminalen, det funkar oxå.
Så m.a.o. funkar skripten att köra via terminalen, nautilus-scripts och som programstarter i panelen men inte genom att dubbelklicka på det.
Jag kanske är ute och cyklar men ska det inte funka att dubbelklicka på en skriptfil för att köra den?
Jo, men det kan hända att du måste ställa in Ubuntu så att skripten körs i Terminalen när du klickar på skripten.Jag kanske är ute och cyklar men ska det inte funka att dubbelklicka på en skriptfil för att köra den?
Du kanske måste högerklicka på skriptet och välja Öppna med... och ta Terminalen samt kryssa i att alltid använda Terminalen för att öppna filer av filtypen (Remeber this application for "shell script" files).
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
jag har också problem med script. Lade in en fråga den 31 jan. och ingen har svarat.
Jag får inte igång något script nu.
startar jag nautilus manager så låser sig fönstret och måste starta om. Allt fungerade fint innan en uppdatering som jag gjorde 30-31 januari.
får heller inte igång nautilus manager från system/inställningar.
Vet ej om det är rätt men jag har:
nautilus-script-manager
nautilus-scrips-manager
i usr/bin
Jag får inte igång något script nu.
startar jag nautilus manager så låser sig fönstret och måste starta om. Allt fungerade fint innan en uppdatering som jag gjorde 30-31 januari.
får heller inte igång nautilus manager från system/inställningar.
Vet ej om det är rätt men jag har:
nautilus-script-manager
nautilus-scrips-manager
i usr/bin