Playkanaler laggar i fullskärm, fungerar det i Ubuntu?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Playkanaler laggar i fullskärm, fungerar det i Ubuntu?
Hej!
Jag har en ASUS EeeBox 1501p, som många verkar använda med Win7 och fungerar fint.
Jag vill köra Ubuntu men har inte lyckats få till problemen med att de olika play-kanalerna fungerar.
Jag har testat att installera om från 64-bitars till 32-bitars för att se om det hjälpte efter att ha läst på forum att just flash kan strula.
Jag upplever tyvärr hela installationen som segare med 32-bitars.
Hur som helst.
Går det att få play att fungera i Ubuntu via webläsaren och i sådant fall, hur gör jag?
Mvh
BigMac
Jag har en ASUS EeeBox 1501p, som många verkar använda med Win7 och fungerar fint.
Jag vill köra Ubuntu men har inte lyckats få till problemen med att de olika play-kanalerna fungerar.
Jag har testat att installera om från 64-bitars till 32-bitars för att se om det hjälpte efter att ha läst på forum att just flash kan strula.
Jag upplever tyvärr hela installationen som segare med 32-bitars.
Hur som helst.
Går det att få play att fungera i Ubuntu via webläsaren och i sådant fall, hur gör jag?
Mvh
BigMac
Senast redigerad av 2 BigMac, redigerad totalt 19 gång.
-
Re: Playkanaler laggar i fullskärm, fungerar det i Ubuntu öh
Enligt Google har den NVidia grafikkort. Erbjuds NVidias drivrutin i System>Administration>Hårdvarudrivrutiner (eller vad det heter på svenska), och har du installerat (aktiverat) den?
Adobe vill nog inte att Flash ska vara optimalt på linux så de har gjort så fullskärm behöver mera CPU än att spela i litet fönster. (Om du laddar ner videon och spelar i Totem eller Mplayer, så brukar det inte vara nån större skillnad i cpu-användning mellan litet och fullskärm.)
Enligt Google har Eeebox 1501P en Atom D525 1.8 GHz CPU. Om du spelar svtplay via webbläsaren i fullskärm 1920x1080 så skulle jag tro att 1.8 GHz är på gränsen. Hur hackigt blir det? Vilken upplösning är det på skärmen?
("Fungerar det i Ubuntu öht?": Med NVidia 5200 och 6200 och 1GHz Pentium III så blir svtplay väldigt hackigt i fullskärm. Med ATI Radeon HD 4200 och 2.8GHz Athlon II X2 och så är svtplay jämn och fin i fullskärm.)
Adobe vill nog inte att Flash ska vara optimalt på linux så de har gjort så fullskärm behöver mera CPU än att spela i litet fönster. (Om du laddar ner videon och spelar i Totem eller Mplayer, så brukar det inte vara nån större skillnad i cpu-användning mellan litet och fullskärm.)
Enligt Google har Eeebox 1501P en Atom D525 1.8 GHz CPU. Om du spelar svtplay via webbläsaren i fullskärm 1920x1080 så skulle jag tro att 1.8 GHz är på gränsen. Hur hackigt blir det? Vilken upplösning är det på skärmen?
("Fungerar det i Ubuntu öht?": Med NVidia 5200 och 6200 och 1GHz Pentium III så blir svtplay väldigt hackigt i fullskärm. Med ATI Radeon HD 4200 och 2.8GHz Athlon II X2 och så är svtplay jämn och fin i fullskärm.)
Hej!
Tack för snabbt svar!
Jag skulle säga att jag har installerat drivrutinerna. Men hur verifierar jag det?
Alltså, jag kan nöja mig med 720 i upplösning då min TV är rätt liten och 4,5 år gammal. Men självklart så vill jag i framtiden kunna köra 1920x1080.
Men det fungerar inte ens med 1280x720. Det rycker en gång i sekunden skulle jag påstå.
Jag har försökt med att ladda ner länken och köra det i VLC, men fick inte till det då jag inte hittade sökvägen till min "kopierade" länk. Följde en beskrivning på ett forum men det hjälpte inte.
Tack!
/M
Tack för snabbt svar!
Jag skulle säga att jag har installerat drivrutinerna. Men hur verifierar jag det?
Alltså, jag kan nöja mig med 720 i upplösning då min TV är rätt liten och 4,5 år gammal. Men självklart så vill jag i framtiden kunna köra 1920x1080.
Men det fungerar inte ens med 1280x720. Det rycker en gång i sekunden skulle jag påstå.
Jag har försökt med att ladda ner länken och köra det i VLC, men fick inte till det då jag inte hittade sökvägen till min "kopierade" länk. Följde en beskrivning på ett forum men det hjälpte inte.
Tack!
/M
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du kör med 64bitar kan du lägga till följande ppa för att få nyaste versionen av flash https://launchpad.net/~sevenmachines/+archive/flash vilket kanske medför att du kan använda fullskärm.
Hej KiviE!
När jag körde med 64-bitars versionen så körde jag med ppa:t från sevenmachines och fick samma problem. Men jag kanske gjorde fel vid installationen.
Kan det vara så att min burk är för klen för just Flash i Ubuntu? Killarna som kör Win7 verkar nöjda med samma dator.
Jag är inte sugen att gå tillbaka till "the dark side" igen.
Finns det ingen "open soruce" flash-variant som fungerar på Linux?
Tack!
/BM
När jag körde med 64-bitars versionen så körde jag med ppa:t från sevenmachines och fick samma problem. Men jag kanske gjorde fel vid installationen.
Kan det vara så att min burk är för klen för just Flash i Ubuntu? Killarna som kör Win7 verkar nöjda med samma dator.

Tack!
/BM
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Problemet är att hårdvaruavkodningen i flash inte är den bästa i linux och som fungerar mycket bättre i windows och därför flyter det på bättre där tyvärr.BigMac skrev:Hej KiviE!
Tack!
/BM
Jo det finns open source versioner som du kan testa, den vanligaste och mest populära är nog gnash. Kom bara ihåg att avinstallera adobe flash först.
Surt! 
Har du erfarenhet av gnash? Begränsningar?
Att markera flash plugin för avinstallation, tar det bort rubbet eller behöver jag leta efter allt som heter flash?

Har du erfarenhet av gnash? Begränsningar?
Att markera flash plugin för avinstallation, tar det bort rubbet eller behöver jag leta efter allt som heter flash?
-
BigMac skrev: Jag skulle säga att jag har installerat drivrutinerna. Men hur verifierar jag det?
Där står om den har hittat en proprietär drivrutin och om den är aktiverad eller inte.David skrev: Erbjuds NVidias drivrutin i System>Administration>Hårdvarudrivrutiner (eller vad det heter på svenska) ... ?
(För tydlighets skull. När jag kör svtplay med långsamt trådlöst nätverk, så får jag en paus var och varannan sekund, med den gröna snurrande pausikonen. Jag antar att det inte är det du beskriver.)BigMac skrev: Men det fungerar inte ens med 1280x720. Det rycker en gång i sekunden skulle jag påstå.
Jag har just provat svtplay med en EeePc 901 med Intel-grafik och Atom 1.6GHz cpu (single core, hyper-trådad), och med flashplugin-installer från förråden. Fullskärm (1024x600) flyter på rätt bra, men använder nästan all kräm i cpu:n. Om andra program startas i bakgrunden rycker det till lite.
Kolla först att du har rätt grafikdrivrutin.
Proprietär, aktiverad och används! 
Nej, det är inte buffringen jag menar.

Nej, det är inte buffringen jag menar.
-
Re: Playkanaler laggar i fullskärm, fungerar det i Ubuntu?
Kom att tänka på tre saker till.
1) Visuella effekter/skrivbordseffekter (compiz) kan påverka grafikprestanda negativt. Prova att stänga av dem, om du inte redan provat. (System>Inställningar>Utseende>Visuella effekter, eller vad det heter på svenska)
2) Motsats till ovanstående, i stället för att använda fullskärm i flash-spelaren, så låt den ha normalstorlek och använd zoom-funktionen i visuella effekter. Slå på visuella effekter och zooma in videon med META+MUSRULLHJUL (tror jag det ska vara). Inte lika bekvämt som att bara trycka på en knapp, men zoom bör använda grafikkortet bättre än flashspelaren för att skala bilden.
3) Kör det program i bakgrunden? T.ex. resurs-fliken i systemövervakaren drar onödigt mycket cpu i mitt tycke.
1) Visuella effekter/skrivbordseffekter (compiz) kan påverka grafikprestanda negativt. Prova att stänga av dem, om du inte redan provat. (System>Inställningar>Utseende>Visuella effekter, eller vad det heter på svenska)
2) Motsats till ovanstående, i stället för att använda fullskärm i flash-spelaren, så låt den ha normalstorlek och använd zoom-funktionen i visuella effekter. Slå på visuella effekter och zooma in videon med META+MUSRULLHJUL (tror jag det ska vara). Inte lika bekvämt som att bara trycka på en knapp, men zoom bör använda grafikkortet bättre än flashspelaren för att skala bilden.
3) Kör det program i bakgrunden? T.ex. resurs-fliken i systemövervakaren drar onödigt mycket cpu i mitt tycke.
Adobe Flash 10.2 beta har stöd för VDPAU så om du kan få det att fungera med VDPAU så bör det kunna bli bra flyt i fullskärm.
http://ubuntu.se/showthread.php/13915-G ... -VDPAU-Onl
Men jag är osäker på vad som menas med "stage video" så det kanske ändå inte funkar med SVT Play...
Vi har även denna tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 0&start=20
Men det gäller endast YouTube tror jag...
http://ubuntu.se/showthread.php/13915-G ... -VDPAU-Onl
Men jag är osäker på vad som menas med "stage video" så det kanske ändå inte funkar med SVT Play...
Vi har även denna tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 0&start=20
Men det gäller endast YouTube tror jag...
De visuella effekterna var avinstallerade när detta testades.David Andersson skrev:Kom att tänka på tre saker till.
Nej, inget annat program körs i bakgrunden!
Jag har bytt dator och väntar på att den ska komma in. Det blir en ny med kraftfullare CPU. Återkommer om problemen kvarstår med den.BigMac skrev:De visuella effekterna var avinstallerade när detta testades.David Andersson skrev:Kom att tänka på tre saker till.
Nej, inget annat program körs i bakgrunden!
Tack för allt!