M911 skrev:Ni är ju fantastiska! Men kan jag köra 10.10 som server? Eller blir det fel det oxå? Jag misstänkte att det var så med 10.04 att den inte hade det senaste.
Jo, 10.10 finns som server-version. Den är dock inte LTS, vilket innebär att 10.10 behöver uppgraderas senast 2012, medan 10.04 kan rulla ända till 2015 innan du måste uppgradera.
M911 skrev:Jag skulle kunna tänka mig att köra 10.10 så länge tills det kommer ut en ny version av server som har stöd för mitt Sandy Bridge och nätverkskort. Tips någon?
Jag tror inte ens att 10.10 räcker rakt av. Det blir i så fall 10.10 plus en del uppgraderingar.
Annars väntar du på 11.04 som borde ha ett hyffsat ok stöd för grafiken. Det finns redan en alpha-version ute som du skulle kunna testa redan nu om du vill...
http://cdimage.ubuntu.com/releases/natty/alpha-1/
M911 skrev:Jag läste den tråden som jag länkade till ovan, kopierade filen till mitt USB och fick manuellt mounta min USB med:
sudo mkdir /media/usb
sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /media/usb
sedan kopierade jag in filen med "cp osv osv" till den kalatlog /home/user/driv som jag skapat.
Efter det så packade jag upp med "tar -xvvf filnamn".
Efter det så skulle jag installera enligt det som står i länken ovan, men det funkar inte. sudo make install, filen fattas osv.
Jo, jag vet att du saknar byggverktygen. Det är precis vad de fyra deb-filerna som jag länkade till i mitt förra inlägg är till för.
Ifall du hade haft en fungerande nätverksanslutning så hade det räckt med kommandot
sudo apt-get install build-essential. Nu måste du istället installera dem var för sig för hand så här:
Kod: Markera allt
sudo dpkg -i binutils_2.20.1-3ubuntu5_amd64.deb
sudo dpkg -i libgomp1_4.4.3-4ubuntu5_amd64.deb
sudo dpkg -i gcc-4.4_4.4.3-4ubuntu5_amd64.deb
sudo dpkg -i gcc_4.4.3-1ubuntu1_amd64.deb
När det är gjort borde det där med
make fungera bättre.
M911 skrev:Jag vill kunna köra grafiskt, jag e helt lost när det gäller källspråket, å så tycker jag att det ser trevligare ut med ikoner

Då är det nog bäst att du kör grafiskt.
M911 skrev:Finns drivrutiner för mitt nätverk i 10.10, eller får jag installera det manuellt där?
Det vet jag inte så här på rak arm. Men du lär ju märka ifall det inte fungerar rakt av.