GoogleEarth

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
rolandsinandigan
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Sinandigan, Puerto Galera, Oriental Mindoro, Philippines

GoogleEarth

Inlägg av rolandsinandigan »

Har problem med GoogleEarth. Det startar och allt ser normalt ut förutom all text. I tipsrutan som kommer upp vid start är alla bokstäver utbytta mot fykanter, i alla menyer och liknande är dom bara streck, så här - ungefär. Det började för ett tag sedan, vet ej säkert när men jag installerade något vad det nu var som hade med windowsfonter att göra. Att man aldrig lär sig att låta bli den skiten >:( Kan ha varit då som det hände. Jag har avinstallerat GoogleEarth och återinstallerat det, men ingen skillnad. Om det nu beror på fonterna, vad göra? Om det är något annat vad gör jag då? Jag har sökt på diverse forum, inklusive här och GoogleEarths utan att hitta något.

Hälsningar
Roland
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: GoogleEarth

Inlägg av Kurdistan »

rolandsinandigan skrev:Har problem med GoogleEarth. Det startar och allt ser normalt ut förutom all text. I tipsrutan som kommer upp vid start är alla bokstäver utbytta mot fykanter, i alla menyer och liknande är dom bara streck, så här - ungefär. Det började för ett tag sedan, vet ej säkert när men jag installerade något vad det nu var som hade med windowsfonter att göra. Att man aldrig lär sig att låta bli den skiten >:( Kan ha varit då som det hände. Jag har avinstallerat GoogleEarth och återinstallerat det, men ingen skillnad. Om det nu beror på fonterna, vad göra? Om det är något annat vad gör jag då? Jag har sökt på diverse forum, inklusive här och GoogleEarths utan att hitta något.

Hälsningar
Roland
Hej Ronald!

Se det från den ljusa sidan. Du har nu lärt dig något nytt ;D. Om typsnitt/fonter är orsaken kan du ändra det lätt i Ubuntu. Högerklicka på ditt skrivbord. Klicka vidare på byt skrivbordsbakgrund. Slutligen trycker du på typsnitt. Jag lägger upp en bild på hur Ubuntu´s typsnitt uppsättning ser ut. Kan vara bra ha som referens.

Lycka till!
Bilagor
typsnitt.png
typsnitt.png (69.13 KiB) Visad 1377 gånger
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
rolandsinandigan

Hej Kurdistan

Nej, det hjälpte inte att byta till annan font, provade några olika fonter med samma resultat.
Är väl något annat som hänt kanske. Får se om någon kan ge mig ett tips, tackar för din insats så länge.

Roland
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara, men hade provat följande.

1. Inne i GoogleEarth i menyn Verktyg > Alternativ, fliken 3D-vy. Där finns en knapp "Välj 3D-teckensnitt". Testa om det blir bättre om du ändrar där.

2. Om inte detta skulle hjälpa så testa med att leta reda på mappen .googleearth i din hemmamapp och plocka bort den. Då blir du av med alla inställningar och platser du gjort också, men förhoppningsvis även med dom konstiga tecknen.

Jag hoppas och tror att det ska funka med metod 1.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
rolandsinandigan

Hej vulfgar

Det blir ju lite svårt att gå in i menyerna när all text består av streck ;D .
Därför provade jag att radera .googleearth mappen, men det blev ingen skillnad. Jag sparade mappen på en usbsticka så jag kan lägga tillbaka den. Det skapas en ny mapp när man kör googleearth men den borde ju rimligen inte innehålla felaktig info, tycker jag.

Roland
rolandsinandigan

Hmm.... kanske skulle prova att ta bort mappen och installera om googleearth. Fast inte nu, klockan är 1 på natten här hos mig. God natt.

Roland
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Du kan ju ta bort mappen .googleearth och sen göra en total borttagning för att sen installera igen. Då borde samtliga inställningar försvinna.

Förstår att det är svårt att komma åt menyerna om även om dom består av konstiga tecken. En ledtråd kan dock vara:
Menyordningen är:
Arkiv | Redigera | Visa | Verktyg | Lägg till | Hjälp
Verktyg är alltså nr 4 i ordningen.

"Alternativ" är valet längst ner i verktygsmenyn, 3D-vy är första fliken och knappen Välj 3D-teckensnitt ungefär mitt i dialogrutan. Fast det funkar nog inte ändå, jag testade själv och det verkar som om det endast påverkar texten i kartfönstret. :(
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Google Earth brukar föredra MS fonter och speciellt Arial.

Får man via paketet msttcorefonts eller enklast via paketet ubuntu-restricted-extras

Ställs då sedan in i Google Earth inställningar

Sen kan det också vara ett renderingsproblem, Google Earth funkar bäst med OpenGL.
Skriv svar

Återgå till "Internet"