Hej,
Jag kör med min Ubuntu-burks inbyggda VNC-server (vino?), och när jag kör den över det lokala nätverket så funkar det utan problem. Men, när jag kör över VPN så kommer jag inte förbi inloggningsskärmen, då jag inte får använda tangentbord eller mus (jag får styra muspekaren men inte klicka).
Till saken hör att det _behöver_ inte bero på VPN:et, eftersom jag har testat med olika klienter i de 2 olika scenarion jag beskriver ovan. Hemma har jag testat med Chicken of the VNC för Mac OS X, samt Ubuntus inbyggda VNC-klient (på en laptop med 10.04 på)
Några idéer? Kan det bero på att någon port är stängd?
10.10 - VNC över VPN - Kan inte använda tangentbord och mus
Re: 10.10 - VNC över VPN - Kan inte använda tangentbord och
Kan de ha något med "Compiz"- buggen ?DreamT skrev:Hej,
Jag kör med min Ubuntu-burks inbyggda VNC-server (vino?), och när jag kör den över det lokala nätverket så funkar det utan problem. Men, när jag kör över VPN så kommer jag inte förbi inloggningsskärmen, då jag inte får använda tangentbord eller mus (jag får styra muspekaren men inte klicka).
Till saken hör att det _behöver_ inte bero på VPN:et, eftersom jag har testat med olika klienter i de 2 olika scenarion jag beskriver ovan. Hemma har jag testat med Chicken of the VNC för Mac OS X, samt Ubuntus inbyggda VNC-klient (på en laptop med 10.04 på)
Re: 10.10 - VNC över VPN - Kan inte använda tangentbord och
Det verkade det definitivt ha. Inaktiverade Compiz så funkade det:-D. Men, jag får ingen riktig kläm på en workaround? Helst server-side, så man slipper göra specialare på alla klienter...Det skulle iofs räcka om man kunde inaktivera Compiz när en klient ansluter, finns ingen mening att köra effekter när man vpn:ar in.mrtobbz skrev:Kan de ha något med "Compiz"- buggen ?DreamT skrev:Hej,