Hur starta upp med en tidigare version (efter uppgradering)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
nisse79
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Hur starta upp med en tidigare version (efter uppgradering)

Inlägg av nisse79 »

Jag är nybörjare och kör Ubuntu Maverick sedan några månader. För att det skall fungera måste jag ha några viktiga Windows program också. VirtualBox var det som gjorde att jag tyckte det hela skulle kunde fungera, och det har det gjort, tills nu.

Jag installerade en uppgradering enligt uppgraderingshanteraren och nu kan jag inte starta VBox. Får felmedelande Kernel driver not installed (rc=-1908). De förklaringar som också visas fungerar inte. DKMS är installerad och '/etc/init.d/vboxdrv setup' ger felmeddelande. På Ubuntuforums ser jag att felet trolig är att uppgraderingen inte inkluderade Header paketen.

Lösningen som anges där är att starta maskinen i den tidigare versionen. Kan någon enkelt förklara ur man gör det?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur starta upp med en tidigare version (efter uppgraderi

Inlägg av pun »

Jo du håller nere "Shift" när datorn startar, då kommer GRUB-menyn upp och du kan välja en äldre kärna.

Sen angående Virtualbox så måste man veta vilken version du kör.

Installerad från Ubuntus förråd (OSE-versionen) eller nedladdad från VBs hemsida ?
nisse79

Inlägg av nisse79 »

Jag kör versionen från VB hemsida. Lyckades få igång det hela med först att avinstalera VB och så installerade det på nytt. Hoppas det inte skall vara så i framtiden för då är Ubuntu på mina datorer ett kortvarigt eventyr.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

nisse79 skrev:Jag kör versionen från VB hemsida. Lyckades få igång det hela med först att avinstalera VB och så installerade det på nytt. Hoppas det inte skall vara så i framtiden för då är Ubuntu på mina datorer ett kortvarigt eventyr.
Jo en något svårbesvarad fråga......

Utmaningen nu var ju att Virtualbox gick från ver 3 serien till version 4 av VB.
Det är mycket som är ändrat och man la tex USB-drivarna i ett eget paket.

Den stabila versionen för Ubuntu 10.10 är då version 3.2.8 och då en sk OSE som jag personligen inte ger mycket för eftersom den saknar USB-stöd (proprietärt).

Info:
http://packages.ubuntu.com/maverick/virtualbox-ose

Sen om någon vill ändra det här så måste några driva frågan om en bakportering av VB4 till Maverick och det har jag inte sett något om......

Hursomhelst så är det ju inte så mycket jobb med att installera om VB4 sedan är det då viktig att se tilläggspaketen man kan installera om man kollar in Virtualbox hemsida.
nisse79

Inlägg av nisse79 »

Tack för information.

Mitt problem är att jag vill använda mina datorer med minst möjligt strul och support. När jag startar upp för att få tillgång till information och upptäcker att det kan ta några timmar med att söka på Internet, prova olika lösningar och kanske få fram något som fungerar, då känns det inte som om man har en fullgod produkt. Självklart, den är gratis, men den har tagits fram av ett företag som också driver kommersiella projekt parallellt.

Det blir i framtiden inga "spontana" uppdateringar för mig. Enbart när jag kan avsätta tid för felsökning efteråt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"