Swedbank med kortläsare
- xhassex
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Swedbank med kortläsare
Hej
Jag försöker att få igång min kortläsare till swedbank, så att jag kan använda e-legg på kort. Men Ubuntu vill inte med dosan. Jag vet inte vad den heter, men den är genomskinlig plast. Och det var swedbank som beställde den åt mig.
Är det någon här på forumet som har fått igång kortläsare till swedbank. Då skulle jag bli väldigt glad om du ville berätta hur du gjorde.
Jag försöker att få igång min kortläsare till swedbank, så att jag kan använda e-legg på kort. Men Ubuntu vill inte med dosan. Jag vet inte vad den heter, men den är genomskinlig plast. Och det var swedbank som beställde den åt mig.
Är det någon här på forumet som har fått igång kortläsare till swedbank. Då skulle jag bli väldigt glad om du ville berätta hur du gjorde.
Re: Swedbank med kortläsare
Du behöver väl programmet bankID installerat?
http://install.bankid.com/Gemalto GemPC Twin
Todos Argos Mini II
Båda kortläsarna har verifierats att de fungerar i vanliga versioner av Windows och Linux.
https://install.bankid.com/sv/installba ... tallation/Du behöver packa upp den sparade filen med operativsystemets pakethanterare.
Leta därefter reda på katalogen med installationsfilerna som blivit uppackade,
den heter personal-4.17.0.11
(exempel på sökväg: /home/bankiduser/Skrivbord/personal-4.17.0.11).
Sedan installerar du programvaran (som administratör) från ett terminalfönster genom att gå till katalogen med installationsfiler med kommandot
cd <sökväg>/personal-4.17.0.11
(t.ex. cd /home/bankiduser/Skrivbord/personal-4.17.0.11),
och därefter köra installationsskriptet med argumentet i, kommandot
sudo ./install.4.17.0.11.sh i
Fullständiga instruktioner för installation finns i hjälpfilen PersonalUbuntu_ReadMe_SE.txt som ligger i samma katalog som installationsfilerna.
- xhassex
Tack för tipsen
Jo jag har bank-id programmet installerat. När jag skall logga in på swedbank och väljer e-leg på kort. Så poppar bank-id programmet upp, men det finns inget i den stora rutan för e-leg. Så jag kan ej logga in.
När jag går till testa bank-id, så hittas inte kortläsaren, men bank-id programmet är ok.
Är det någon som har mera förslag så tar jag tacksamt i mot dom.
Jo jag har bank-id programmet installerat. När jag skall logga in på swedbank och väljer e-leg på kort. Så poppar bank-id programmet upp, men det finns inget i den stora rutan för e-leg. Så jag kan ej logga in.
När jag går till testa bank-id, så hittas inte kortläsaren, men bank-id programmet är ok.
Är det någon som har mera förslag så tar jag tacksamt i mot dom.
En lösning är ju att köra med bankid på fil istället för på kort då?
Kopplar du in kortläsaren via sladd då eller?
Vad heter kortläsaren?
Det ser ut som om det ska finnas stöd för kortläsaren Gemalto GemPC Twin i Ubuntu: http://support.gemalto.com/?id=184#292
Om du har Todos Argos II så kanske du måste installera rätt drivrutin: http://support.gemalto.com/index.php?id=427#c790
Kopplar du in kortläsaren via sladd då eller?
Vad heter kortläsaren?
Det ser ut som om det ska finnas stöd för kortläsaren Gemalto GemPC Twin i Ubuntu: http://support.gemalto.com/?id=184#292
Om du har Todos Argos II så kanske du måste installera rätt drivrutin: http://support.gemalto.com/index.php?id=427#c790
- xhassex
Tack för svaren
jag laddade ner stödet för kortläsaren, och av installerade och installerade om bank-id programmet, startade om datorn för säkerhets skull :-), men det är samma läge som innan. rutan som poppar upp är tom, test sidan säger att mitt bank-id är ok.
När jag sätter i min dosa i usb, så börjar en grön lampa på dosan att blinka, när jag sedan stoppar i mitt kort i den så lyser lampan med fast sken. Vet inte om det skall vara så.
Nåja e-leg på fil funkar ju i alla fall, fast inte som in logg i banken, men på FK och apoteket, funkar det fint
Synd bara att jag inte kan använda kortläsaren, för det är mycket bekvämare när man loggar in och betalar räkningar.
jag laddade ner stödet för kortläsaren, och av installerade och installerade om bank-id programmet, startade om datorn för säkerhets skull :-), men det är samma läge som innan. rutan som poppar upp är tom, test sidan säger att mitt bank-id är ok.
När jag sätter i min dosa i usb, så börjar en grön lampa på dosan att blinka, när jag sedan stoppar i mitt kort i den så lyser lampan med fast sken. Vet inte om det skall vara så.
Nåja e-leg på fil funkar ju i alla fall, fast inte som in logg i banken, men på FK och apoteket, funkar det fint
Synd bara att jag inte kan använda kortläsaren, för det är mycket bekvämare när man loggar in och betalar räkningar.
Det går nog att använda kortläsaren. Det står ju på Swedbanks sida att kortläsarna ska fungera med Linux. Du vet att du måste avinstallera BankID med ett speciellt kommando innan du installerar det igen? Det går inte att bara installera på nytt. Man måste köra installationsskriptet med en särskild flagga först för att avinstallera BankID.
- xhassex
Jo jag gjorde precis som det stod i hjälp filen.
Vad är det för dosa du har och varför måste dosan vara inkopplad i datorn för att du ska kunna utföra bankärenden? Du behöver normalt inte koppla in en dosa för att göra bankärenden. Har du fått en specialdosa av Swedbank?xhassex skrev:Jo jag gjorde precis som det stod i hjälp filen.
- xhassex
Normalt när jag loggar in på swedbank så använder jag en liten dosa där jag knappar in siffror, och svars siffrorna skriver jag in vid inloggning samt vid betalning av räkningar. Nu tycker jag att det är en väldigt massa siffror som skall matas in och skrivas in. Det var därför som jag ville få mitt e-leg på kort att fungera i ubuntu. Då är det bara en siffermängd att skriva in.ubot skrev:Vad är det för dosa du har och varför måste dosan vara inkopplad i datorn för att du ska kunna utföra bankärenden? Du behöver normalt inte koppla in en dosa för att göra bankärenden. Har du fått en specialdosa av Swedbank?xhassex skrev:Jo jag gjorde precis som det stod i hjälp filen.
Jaha, ok. Jag vet inte hur du ska lösa det för jag vet inte riktigt vad det är för dosa du har och om e-leg på kort kräver en speciallösning jämfört med vanlig bankID på Swedbank.
- xhassex
Denna läsare har jagl
http://support.gemalto.com/?id=46
Och den läsaren, eller annan kortläsare måste jag ha om jag vill använda e-leg på kort
http://support.gemalto.com/?id=46
Och den läsaren, eller annan kortläsare måste jag ha om jag vill använda e-leg på kort
Aha, men då måste du installera paketet libccid. Har du gjort det? Prova annars med:
Starta om datorn också efteråt för att vara säker på att drivrutinen är laddad.
I Ubuntu 10.04 är libccid inte installerat från start. Jag tror inte att det är det i 10.10 heller.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install libccid
I Ubuntu 10.04 är libccid inte installerat från start. Jag tror inte att det är det i 10.10 heller.
Package: libccid
State: not installed
Version: 1.3.11-1
Priority: extra
Section: universe/libs
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Uncompressed Size: 340k
Depends: libc6 (>= 2.7), libpcsclite1 (>= 1.5.3), libusb-0.1-4 (>= 2:0.1.12)
Recommends: pcscd (>= 1.2.9-beta9-1)
Suggests: pcmciautils
Conflicts: pcscd (< 1.2.9-beta9-1)
Provides: pcsc-ifd-handler
Description: PC/SC driver for USB CCID smart card readers
This library provides a PC/SC IFD handler implementation for the USB smart card drivers compliant to the CCID protocol.
This package is needed to communicate with the CCID smartcard readers through the PC/SC Lite resource manager (pcscd).
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Behöver du verkligen ha din bankdosa kopplad till datorn för att betala räkningar på Swedbank?
Jag har betalat räkningar på Swedbank i många herrans år (sen starten) med hjälp av en dosa, men aldrig kopplat dosan till datorn. Bara använt den för att få en kod till inloggningen, för att godkänna mottagare, betalningar osv. Det har aldrig varit några problem med det, förutom i allra första början när internetbetalningar var alldeles nytt.
Är det ett enklare sätt att betala om du ansluter kortläsaren till datorn eller är det nån annan finess just när du betalar räkningar? Man behöver ju inte bank-ID för att betala räkningarna. Har jag missat något?

Är det ett enklare sätt att betala om du ansluter kortläsaren till datorn eller är det nån annan finess just när du betalar räkningar? Man behöver ju inte bank-ID för att betala räkningarna. Har jag missat något?

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- xhassex
Nej jag behöver inte ha den dosan kopplad till datorn, och med den inloggningen är det inga problem. Men jag tänkte göra det lite enklare för mig genom att använda bankid på kort. Och då behöver jag en kortläsare som kopplas in i datorn.vulfgar skrev:Behöver du verkligen ha en bankdosa kopplad till datorn för att betala räkningar på Swedbank?Jag har betalat räkningar på Swedbank i många herrans år (sen starten) med hjälp av en dosa, men aldrig kopplat dosan till datorn. Bara använt den för att få en kod till inloggningen, för att godkänna mottagare, betalningar osv. Det har aldrig varit några problem med det, förutom i allra första början när internetbetalningar var alldeles nytt.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Aha, ok. Är det enklare att betala på det sättet, med dosan inkopplad? Nån finess som jag missat?xhassex skrev: Nej jag behöver inte ha den dosan kopplad till datorn, och med den inloggningen är det inga problem. Men jag tänkte göra det lite enklare för mig genom att använda bankid på kort. Och då behöver jag en kortläsare som kopplas in i datorn.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Kod: Markera allt
- xhassex
Jo det var det första som jag gjorde när jag började försöka att få detta att fungera, samt att jag startade om datorn för säkerhets skull.ubot skrev:Testa att körda det i Terminalen om du inte redan har installerat libccid.Kod: Markera allt
Vill tacka dig för att du har tagit dig tid att försöka att hjälpa mig att lösa detta, jag tror inte att vi kommer så mycket längre
Nej, tyvärr. Jag vet inte hur du ska göra för att få det att fungera.