I Nautilus-fältet ”Typ” brukar det ju framgå vilket filformat en viss fil har, exempelvis ”Mapp” eller ”FLAC-ljud”. Dock har jag en massa syx-filer (MIDI System Exclusive-data från diverse musikutrustning) där ”Typ” anges som ”okänd”. Kan jag själv associera alla .syx-filer med vad som ska stå som ”Typ” och i så fall hur? Exempelvis kanske jag vill att det i detta fall ska stå ”MIDI Sys-ex” eller ”MIDI Sys-ex-fil” istället för ”okänd”.
Ser nu att när jag associerat mina syx-filer med Simple Sysexxer så kallas de istället ”syx document”, vilket är ett snäpp bättre än ”okänd”, men det är ju fel språk och jag vill ändå kunna styra själv vilken text jag vill ha.
Okänt filformat
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Okänt filformat
Jag tror du kan kolla filtyp med kommandot file:
Jag misstänker att du måste editera MIME-infon i filerna. Jag är inte säker.
Det är ju inte omöjligt att dina filer redan har rätt MIME-info men att Ubuntu inte har stöd för att visa filtypen:
Ta en titt här under "Creating the MIME type, if needed": https://help.ubuntu.com/community/AddingMimeTypes
Kod: Markera allt
file -i /path/to/file
Det är ju inte omöjligt att dina filer redan har rätt MIME-info men att Ubuntu inte har stöd för att visa filtypen:
Kod: Markera allt
cat /etc/mime.types