Två skärmar 23" och 19" - hur ställer jag in? [LÖST]

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Hawake
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Två skärmar 23" och 19" - hur ställer jag in? [LÖST]

Inlägg av Hawake »

Hej hej,

för ett tag sedan införskaffade jag mig en ny skärm, mer specefikt en 23" som har ersatt min 19"... jag kom dock på nu att jag kan köra två skärmar och detta har jag gjort i windows ett bra tag, med 23" som primär skärm där startmenyn och ikoner visas och spel spelas i och min 19" som sekundär där jag har min webbläsare, msn etc.

Och nu bootade jag om till ubuntu och har aldrig kört två skärmar där i?

Så nu är min fråga: Hur ställer jag in för att använda två skärmar och gör så att det blir som i windows för min del? dvs: så att jag har mitt skrivbord på min 23" och en vanlig bakrundsbild och de programmen jag vill ha på min 19"?

jag har testat att gå in på system > Preferences > Monitor, men den säger att den inte klarar av det och frågar om jag vill använda drivrutinernas sak, men när jag kör den så fattar jag ingenting om hur jag ska ställa in nånting..

Tacksam för hjälp
Senast redigerad av 1 Hawake, redigerad totalt 27 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Två skärmar 23" och 19" - hur ställer jag in?

Inlägg av ubot »

På mitt system så behövde jag bara boota datorn med den externa skärmen inkopplad så fick jag två skärmar. Jag kunde sedan starta och dra och släppa programfönster till den externa skrämen genom att dra fönstren ut ur bild åt höger.
Det ska normalt inte behöva ställas in så mycket. Det kanske är dribvrutinerna som spökar om det strular.

Testa att köra kommandot xrandr så ser du om den totala skärmytan är lika stor som skärm1 + skärm2.
Hawake

Inlägg av Hawake »

när jag gjorde detta så blev min 19" den primära skärmen, dvs att skrivbordet (alla ikoner och meny) hamnade på den skärmen.

Jag har även testat att byta uttag med de båda skärmarna, men blir fortfarande samma resultat.

I windows kan jag bara ställa in villken skärm som ska visa vad och hur den ska ligga. kan man inte göra detta i ubuntu då?

Så alltså, det jag vill är att min 23" ska vara den primära skärmen som visar skrivbordet medans min 19" som står till vänster om min 23" och fungera som en sekundär skärm

Programmet som monitor vill starta heter nvidia x server settings display configuration

Och jag har ett nvidia GTX260 om det är till någon nytta..
ubot

Inlägg av ubot »

Du kan ju alltid testa att sätta primär skärm med kommandot xrandr. Det går på mitt system men du kankse kör med någon drivrutin som sätter käppar i hjulet. Det är värt ett försök iaf.

Testa att köra kommandot xrandr för att se om du ser skärmarna i outputen. Därefter gör du så här för att sätta skärm1 till primär skärm:

Kod: Markera allt

sudo xrandr --output skärm1 --primary
Där skärm1 heter något i stil med DVI-I-1 eller så. Det beror på om du har VGA eller DVI och om du som jag har ett grafikkort med dubbla DVI-utgångar.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hawake skrev:Så alltså, det jag vill är att min 23" ska vara den primära skärmen som visar skrivbordet medans min 19" som står till vänster om min 23" och fungera som en sekundär skärm

Programmet som monitor vill starta heter nvidia x server settings display configuration
Det låter som precis rätt program att använda. Om du inte själv kan lista ut hur du ska göra så föreslår jag att du bifogar en skärmbild av programmet här så blir det lättare att leda dig i rätt riktning.
ubot

Inlägg av ubot »

Kolla under "For NVidia video cards:" på den här länken: http://askubuntu.com/questions/863/chan ... ry-monitor
Choose the display you want to be the primary display and check "Make this the primary display for the X screen" and hit "Apply".
Hawake

Inlägg av Hawake »

ubot skrev:Kolla under "For NVidia video cards:" på den här länken: http://askubuntu.com/questions/863/chan ... ry-monitor
Choose the display you want to be the primary display and check "Make this the primary display for the X screen" and hit "Apply".

Detta fungerade, Tack så hemskt mycket :)
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, kanon. Lägg gärna till [LÖST] i rubriken till tråden genom att redigera ditt första inlägg i tråden.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"