TV hackar när jag kör svtplay etc...

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
wigerup
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

TV hackar när jag kör svtplay etc...

Inlägg av wigerup »

Har en hemmabyggd mini-itx Asus AT3Ion-I som jag kopplat upp mot min TV. Men med Ubuntu 10.10 så hackar den fruktansvärt, helt värdelöst. Det gick bra med betaversionen av IExplorer 9 i win7. Vad har jag gjort för fel. Ursäkta men jag är alldeles ny Ubuntu användare. Har läst en handbok, men förmodar att jag måste läsa den om och om igen. Är annars en van och betraktar mig som hyfsat kunnig i windows eftersom jag är, har varit betatestare för Flight Simulator i 10 år.
Någon hjälp....jag har tusen frågor. Svårt att lära om efter 15 år i Microsofts värld.
MVH
Björn
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: TV hackar när jag kör svtplay etc...

Inlägg av pun »

Jo vad jag kan se så ska det vara en första generationens ION krets på det kortet.

Har du aktiverat mVidias drivare ?

Meny System > Administration > Hårdvarudrivrutiner

Sen kör då finsmakaren även VDPAU för hårdvaruacceleration men det kan vi återkomma till.
wigerup

Inlägg av wigerup »

Stämmer, första gen ION, finns även på ASUS eee box 202, 1012 etc.
Så mycket har jag förstått att man måste gå in och aktivera grafikkortet( nytt moment för mig), men hur jag uppdaterar drivrutinen har jag inte fattat. I windows var det ju jätte lätt (eller gick på rutin). Det är tydligen inte bara att köra en .exe fil och sen är det klart.
I mitt nuvarande problem så finns det ju en ny ubuntu flash driver hos adobe, men hur får jag in den i systemet, många frågor men jag har inte riktigt greppat hur ubuntu fungerar i relation till windows!!
MVH
Björn
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Man "yrar" inte runt bland olika ställen för att hitta mjukvara för det mesta finns i Ubuntus förråd.

Är datorn omstartad efter att du aktiverat drivrutinen ?

Sen har du då Ubuntus mjukvarucenter under Meny Program det ska du då starta.

Sök efter ett paket som heter ubuntu-restricted-extras så får du de flesta paketen som de allra flesta behöver för att kolla på olika media inkl Adobes Flash.

Du har sedan en utmärkt hjälpfil under Meny System som beskriver det grundläggande.
wigerup

Inlägg av wigerup »

Du menar alltså att det ligger samlat på ett ställe och sedan via ubuntu "laddar ned" det in i ubuntu. Jag behöver alltså inte exempelvis gå till nvidias hemsida och hämta drivrutiner utan går till "förrådet" som du kallar det och hämtar. I så fall förstår jag koderna och vitsen med att köra allt i Terminalen. (påminner väldigt mycket om gamla dos programmet) .Gör man i så fall likadant med program ( spel o.s.v)???
MVH
Björn
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nope... att som nybörjare gå till nVidias hemsida och hämta en drivare och sedan försöka installera den är nästan omöjligt...
däremot när man är "varm i käderna" så är det inga problem.

Men till det viktiga... Ubuntu gör färdiga paket av allting som då enkelt hanteras på flera olika sätt.

Allt beskrivs här:
http://help.ubuntu-se.org/10.04/add-app ... index.html

För 10.04 men det är snarlikt med Ubuntu 10.10. du har senaste versionen under Meny System.

Sedan terminalen ska du inte bry dig över i början....inget man behöver ödsla tid med förrän man ser att man vill lära sig mer.

Men..... tyvärr måste terminalen tas till för att på enklast möjliga sätt lösa diverse problem men då blir man ju oftast guidad av någon. Att själv leta guider på Internet brukar inte vara någon bra ide om man har problem som nybörjare !!
wigerup

Inlägg av wigerup »

Pun,
Tack så hemskt mycket för din hjälp. Ska sätta mig in i detta så mycket som möjligt. Återkommer säkert med fler frågor, men ska läsa om min bok en gång till, brukar gå bättre om man har lite kött på benen!!
Tack än en gång
Med Vänlig Hälsning
Björn
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo det mesta är busenkelt..... sen är det bara att fördjupa sig om man känner för det.

ubuntu-restricted-extras paketet (i själva verket flera paket) kan vara en första start att installera.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"