VLC funkar nästan

KalleK

VLC funkar nästan

Inlägg av KalleK »

Tjena!

Har lite strul med uppsplening av video i största allmänhet. Dock vill jag använda vlc för detta framöver. Mitt problem är nu att jag endast har "lite" bild, dvs jag har bild typ i början av klippen nån sekund sedan får jag typ ytterligare nån frame när jag resizear fönstret eller liknanade... skumt...  ???

Anyway min setup:
ubuntu 6.10
vlc
gstreamer (allt jag hittade  ::))
xvid (manuell buid av 1.1.2)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: VLC funkar nästan

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Om du har beryl eller compiz så: japp så är det, stäng av det och kör metacity istället under tiden du tittar på film.

Om du INTE kör beryl eller compiz så får du högerklicka på menyn för gnome (den där som man trycker på istället för startmenyn i windows), och välja "edit menus", i det program som öppnas så väljer du "preferences" i vänstra rutan och "multimedia system selector" ska ikryssas i högra. tryck stäng och kolla i menyn, "multimedia system selector" bör finnas där numera. (Alternativt startar du gstreamer-properties i en terminal eller i rutan man får efter att ha tryck alt-f2.)

Det program som startas har två flikar "audio" och "video" byt till fliken "video" och ändra "output" och kör test. Något av valen ska funka, annars så får du återkomma.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

MekaniseradApelsin skrev: Om du har beryl eller compiz så: japp så är det, stäng av det och kör metacity istället under tiden du tittar på film.
Jag har det här problemet när jag kör Beryl, någon som vet om det kommit nån "fix" för detta eller måste man fortsätta stänga av varje gång? Jag tycker mig ha sett Beryl-demos där det har funkat bra med video..

Mina videor funkar ibland om man ändrar storleken på dem några nånger men sällan (aldrig?) i helskärmsläge. Samma med alla mediaspelare jag testat =(
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag vet att VLC kan krångla för dom som har Vista och använder det nya temat.
Lösningen där är att man går in och ändrar i "Video Output module".

En ren chansning men kan inte detta har nått med saken att göra då?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag använder Beryl och hade samma problem. Lösningen hittade jag på VLC:s forum och som Hund säger så måste man ändra output-inställningarna:
Inställningar > Video > Video output (nånstans där finns det, eventuellt måste du klicka i "avancerade inställningar" längst ner till höger, kommer inte ihåg exakt)
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Tack! Löste det med att välja X11 video output. Man måste starta om innan det börjar gälla. Nån som har ett motsvarande tips för realplayer?
atz

Inlägg av atz »

hanzukun skrev: Jag använder Beryl och hade samma problem. Lösningen hittade jag på VLC:s forum och som Hund säger så måste man ändra output-inställningarna:
Inställningar > Video > Video output (nånstans där finns det, eventuellt måste du klicka i "avancerade inställningar" längst ner till höger, kommer inte ihåg exakt)
Fint tips! Fungerade att köra med X11. Tackar! :)
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Tyvärr har jag märkt att det blir betydligt sämre upplösning på videor när man kör x11 än när man kör standard =(
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

HellRat skrev: Tyvärr har jag märkt att det blir betydligt sämre upplösning på videor när man kör x11 än när man kör standard =(
Finns det nån lösning till detta eller är det priset man får betala för att man vill köra beryl?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

HellRat skrev:
Finns det nån lösning till detta eller är det priset man får betala för att man vill köra beryl?
Jag får helt grymt dålig uppdateringshastighet med xv... antingen stänger jag av beryl eller så fuskar jag, på av med fullscreen och/eller flytta på fönstret till det funkar... Jag hoppas de fixar det med beryl.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Ok, man kanske får stå ut med det då. =(

Hoppas verkligen att de fixar det..
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"